Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk İktisat Tarihi | IKT461 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | İKTİSAT |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
Amaç |
Türkiye'nin iktisadi ve sosyal yapısının tarihsel süreçte gelişimini incelemek. |
Ders İçeriği |
Son Dönem Osmanlı ekonomisi, Türkiye'de Cumhuriyet Dönemi, Devletçi Ekonomi Dönemi, 1945 Dönemi, Planlama Dönemi 1980 Küresel Entegrasyon Dönemi ekonomi ve politik kurumları analiz edilir. |
Ders Kaynakları |
TABAKOĞLU, Ahmet (2012) Türkiye İktisat Tarihi, Dergâh Yayınları
PAMUK, Şevket (2019) Türkiye’nin 200 Yıllık İktisadi Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları BORATAV, Korkut (2005) Türkiye İktisat Tarihi 1908-2002, İmge Yayınları KAZGAN, Gülten (2017) Tanzimat’tan 21. Yüzyıla Türkiye Ekonomisi, Bilgi Üniversitesi Yayınları PAMUK, Şevket (2018) Osmanlı Ekonomisinde Bağımlılık ve Büyüme (1820-1913), Türkiye İş Bankası Yayınları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Ödev (Sunum) | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 24 | 1 | 24 |
Final | Final | 20 | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,06 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Türk iktisat tarihinin tanımı ve kaynakları | Ders |
2 | Osmanlı ekonomisine giriş: Nüfus, sosyal yapı, iskan ve yerleşim | Ders |
3 | Merkez maliyesi, hazine yönetimi, bütçeler: gelir kaynakları, bütçe giderleri | Ders |
4 | Timar sistemi: devlet, sipahi, reaya; tarım işletmelerinden alınan vergiler, sistemin bozulma nedenleri | Ders |
5 | İktisadi ve sosyal yönleriyle vakıf kurumu | Ders |
6 | Şehir ekonomisi, esnaf loncaları ve fiyatlar (narh uygulaması) | Ders |
7 | Ara Sınav | Ders |
8 | Para ve finansman sistemi, kredi ve servetler | Ders |
9 | Sınai üretim, iç ve dış ticaret, kapitülasyonlar, gayrimüslim ve yabancı tüccarlar | Ders |
10 | Ulaşım ve haberleşme | Ders |
11 | Osmanlı Ekonomisinde değişim: savaşlar, mali krizler, iç borçlanma usulleri, dış borçlar ve bağımlılık | Ders |
12 | Cumhuriyet dönemi: Atatürk dönemi iktisat politikaları ve tatbikatı: Devletçilik dönemi | Ders |
13 | İkinci dünya savaşı döneminde iktisadi durum ve yeni gelişmeler | Ders |
14 | 1950-1960 dönemi iktisat politikaları ve gelişmeler | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Osmanlı İmparatorluğu'nun iktisadi ve sosyal hayatını doğrudan etkileyen temel ilkeleri açıklayabilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bu dersi başarıyla bitiren öğrenci, Türkiye iktisat tarihindeki dönüşümleri ve kırılmaları tanımlayabilecektir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı İmparatorluğu iktisadi ve sosyal yapısındaki dönüşüm ve kırılmaları açıklayabilecek, bu dönüşüm ve kırılmaların Türkiye Cumhuriyeti'nin iktisadi ve sosyal yapısına etkilerini analiz edebilecektir.. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Cumhuriyet dönemi Türkiye İktisat Tarihindeki dönüşüm ve kırılmaları açıklayabilecektir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Osmanlı İmparatorluğu'nun iktisadi ve sosyal hayatını doğrudan etkileyen temel ilkeleri açıklayabilecektir. | 3 | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 3 | 5 | - | ;
Bu dersi başarıyla bitiren öğrenci, Türkiye iktisat tarihindeki dönüşümleri ve kırılmaları tanımlayabilecektir. | 3 | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 3 | 5 | - | ;
Osmanlı İmparatorluğu iktisadi ve sosyal yapısındaki dönüşüm ve kırılmaları açıklayabilecek, bu dönüşüm ve kırılmaların Türkiye Cumhuriyeti'nin iktisadi ve sosyal yapısına etkilerini analiz edebilecektir.. | 3 | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 3 | 5 | - | ;
Cumhuriyet dönemi Türkiye İktisat Tarihindeki dönüşüm ve kırılmaları açıklayabilecektir. | 3 | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 3 | 5 | - | ;
Ortalama Değer | 3 | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 3 | 5 | - |