Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Oyun Teorisi | IKT374 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | İKTİSAT |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Hüseyin Safa ÜNAL |
Ders Veren | Arş. Gör. Dr. Hüseyin Safa ÜNAL |
Amaç |
Bu dersin amacı oyun teorisine giriş seviyesinde bir zemin oluşturmak, stratejik karar alma ve düşünme yöntemlerini, Nash dengesi, strateji kavramlarını, oyun türleri ve uygulama alanlarını öğretmektir. Diğer yandan, öğrencilere oyuncunun karşılaştığı seçeneklerden kendisi için en optimal olanı bulabilmesi konusunda nasıl davranacağı, iktisat bağlamında oyun teorisinin nasıl kullanılacağı bilgilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Oyun teorisine giriş niteliğindeki Nash dengesi, strateji kavramları ve oyun türleri. Firma ve birey düzeyinde stratejik karar alma mekanizmaları. |
Ders Kaynakları |
Yale Üniversitesi ve TÜBA Oyun Teorisi Açık Ders İnternet Sayfaları
Yılmaz, E. (2012). Oyun teorisi. Literatür Yayıncılık Dutta, P. K. (1999). Strategies and games: Theory and Practice. The MIT Press. Watson, J. (2013). Strategy: An introduction to game theory. Norton. Gibbons, R. (1992). Game theory for applied economists. Princeton University Press. Binmore, K. (2007). Game theory: A very short introduction. Oxford. Dixit, A. & Nalebuff, B. (2002). Stratejik Düşünme İş, Politika ve Günlük Yaşamın Rekabetçi Yanı. Sabancı Üniversitesi Yayınları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 25 |
Kısa Sınav 1 | 10 |
Ödev 1 | 20 |
Ödev 2 | 5 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 10 | 10 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 1 | 3 | 3 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 5 | 5 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 2 | 2 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 2 | 2 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 1 | 6 | 6 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 20 | 1 | 20 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 131 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,14 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, temel kavramlar, dominant stratejiler ve oyun teorisine giriş. | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
2 | Oyun teorisinin uygulama alanları | Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Benzetim |
3 | Nash dengesi | Ders Tartışmalı Ders Benzetim |
4 | Nash dengesi uygulamaları | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Benzetim |
5 | Karma stratejiler | Ders Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
6 | Nash dengesi, iktisat ve farklı alanlar arasında etkileşim | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Benzetim |
7 | Evrimsel Kararlılık ve oyun teorisinin iktisat dışı uygulama alanları | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
8 | Ara sınav değerlendirmesi, ardışık oyunlar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
9 | Geriye dönük çıkarım: ilk hamle avantajı, stratejiler ve düellolar | Ders Küçük Grup Tartışması |
10 | Geriye dönük çıkarım: Ültimatom oyunu ve pazarlıklar | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Benzetim |
11 | Mükemmel olmayan bilgi | Ders Tartışmalı Ders |
12 | Altoyun mükemmel dengesi | Ders Beyin Fırtınası |
13 | Tekrarlanan oyunlar | Ders Beyin Fırtınası |
14 | Asimetrik bilgi | Ders Tartışmalı Ders Benzetim |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Firma ve birey düzeyinde oyuncular arasında kurulan stratejik etkileşimi analiz edebilmek. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Stratejik karar almanın arkasında yatan iktisadi ve iktisat teorisiyle ilintili kavramları yorumlayıp analiz edebilmek. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Oyun teorisini gerçek hayata ve piyasa şartlarına uyarlayıp analiz edebilmek. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Farklı oyunlarda, farklı stratejik kararların, hangi gerekçelerle alındığını sonuçlarıyla anlayıp analiz edebilmek. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Firma ve birey düzeyinde oyuncular arasında kurulan stratejik etkileşimi analiz edebilmek. | 5 | 3 | 3 | - | 1 | 2 | - | 4 | 3 | - | - | - | 2 | ;
Stratejik karar almanın arkasında yatan iktisadi ve iktisat teorisiyle ilintili kavramları yorumlayıp analiz edebilmek. | 5 | 2 | - | - | - | 3 | 1 | 4 | 3 | - | 2 | - | - | ;
Oyun teorisini gerçek hayata ve piyasa şartlarına uyarlayıp analiz edebilmek. | 4 | 4 | 3 | - | 3 | 2 | - | 4 | 3 | - | 2 | - | 2 | ;
Farklı oyunlarda, farklı stratejik kararların, hangi gerekçelerle alındığını sonuçlarıyla anlayıp analiz edebilmek. | 4 | 3 | 3 | - | 1 | 3 | 1 | 4 | 3 | - | 2 | - | 2 | ;
Ortalama Değer | 4,5 | 3 | 2,25 | - | 1,25 | 2,5 | 0,5 | 4 | 3 | - | 1,5 | - | 1,5 |