Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bürokrasi | SBK371 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Anlatım, soru-cevap, tartışma. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Çağdaş ZARPLI |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Çağdaş ZARPLI |
Amaç |
Dersin amacı, bu fenomeni teorik ve uygulama olarak irdelemek, çağdaş örgütlerin sorunlarını analiz etmek, bürokrasi ile siyasi kurumlar arasındaki güç ilişkilerini değerlendirmek, bürokrasinin olumsuzluklarını gidermek konusunda çözüm önerilerini tartışmaktır. |
Ders İçeriği |
Bürokrasinin tanımı, niteliği ve bürokrasi teorileri, bürokratikleşmeye neden olan faktörler, gelişmiş ve az gelişmiş ülkelerde bürokrasi, bürokrasi ve siyaset ilişkileri, bürokrasinin olumsuzlukları ele alınacaktır. |
Ders Kaynakları |
Oktay, Cemil (1997), Siyasal Sistem ve Bürokrasi, Der Yayınları, İstanbul.
Mises, Ludving Von (2000), Bürokrasi, Çeviren:Feridun Ergin, Liberte Yayınları, 2. Basım, Ankara. Metin Heper, Türkiye’de Devlet Geleneği, Doğu Batı Yayınları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2016 - 2017 2019 - 2020 2022 - 2023 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 5 | 1 | 5 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 5 | 2 | 10 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 5 | 1 | 5 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 5 | 3 | 15 |
Final | Final | 25 | 1 | 25 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 117 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,59 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bürokrasi kavramı, bürokrasinin gelişimi ve işlevleri | |
2 | Karl Marks'ın düşüncesinde bürokrasi, liberal düşüncede bürokrasi | |
3 | Bürokrasi ve kapitalizm, bürokrasi ve oligarşi | |
4 | Weber'in bürokrasi modeli. | |
5 | Bürokratik örgütlenmenin teknik üstünlükleri ve olumsuz sonuçları | |
6 | Bürokratikleşmeye neden olan faktörler | |
7 | Bürokrasinin ve siyasi kurumların güç kaynakları | |
8 | Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde bürokrasi | |
9 | Vize sınavı | |
10 | Bürokrasinin denetlenmesinde siyasi denetim metotları | |
11 | Ombudsman kurumu, yargı denetimi, baskı grupları ve kamuoyu denetimi | |
12 | Sivil toplum, yönetimde açıklık, piyasa mekanizması ve garantör yöntemi | |
13 | Yönetimde desantralizasyon | |
14 | Yeni yönetim anlayışı ve bürokrasi |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bürokrasi olgusunu farklı yaklaşımlar çerçevesinde tanımlar ve örnekler vererek açıklar. | |||
Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimini tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi faktörler çerçevesinde açıklar. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bürokrasi olgusunu farklı yaklaşımlar çerçevesinde tanımlar ve örnekler vererek açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimini tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi faktörler çerçevesinde açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |