Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Siyasi Düşünce Tarihi | SBK203 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Pınar ÖZDEN CANKARA |
Ders Veren | Doç. Dr. Pınar ÖZDEN CANKARA |
Amaç |
Bu ders üç dönem halinde siyasi düşünce tarihinin temellerini vermeyi amaçlar: Eski Yunan Polisi, Roma İmparatorluğu, ve Ortaçağlar. Bu ders siyasi düşünce tarihini siyaset düşüncesinin toplumsal tarihi aracılığıyla anlar ve açıklar. Bu derste R. Brenner ve E. M. Wood'un Siyasal Marksizmi'nin anladığı şekilde toplumsal mülkiyet ilişkilerine vurgu yapılan bir biçimde bir siyaset teorisi okuması geliştirilmiştir. |
Ders İçeriği |
Toplumsal mülkiyet ilişkileri bağlamında devlet ve sivil toplum, iktidar, mülkiyet, vatandaşlık, insan doğası, adalet, eşitlik ve özgürlük. |
Ders Kaynakları |
Alaeddin Şenel - Siyasal Düşünceler Tarihi: Tarihöncesinde İlkçağda Ortaçağda ve Yeniçağda Toplum ve Siyasal Düşünüş (Bilim ve Sanat)
Larry Arnhart - Platon’dan Rawls’a Siyasî Düşünce Tarihi (Adres) Ahu Tunçel, Kurtul Gülenç (der.) – Siyaset Felsefesi Tarihi: Platon'dan Žižek'e (Doğu Batı) Ateş Uslu - Siyasal Düşünceler Tarihine Giriş: Tarih Yazımı, Temel Yaklaşımlar ve Araştırma Yöntemleri (Tarih Vakfı Yurt Yayınları) Mehmet Ali Ağaoğulları (der.) - Sokrates'ten Jakobenlere Batı'da Siyasal Düşünceler (İletişim) Ayferi Göze - Siyasal Düşünceler ve Yönetimler (Beta) Donald G. Tannenbaum - Siyasî Düşünce Tarihi: Filozoflar ve Fikirleri (BB101) Ellen Meiksins Wood – Yurttaşlardan Lordlara: Eskiçağdan Ortaçağa Batı Siyasi Düşüncesinin Toplumsal Tarihi (Yordam) Mete Tunçay - Batı'da Siyasal Düşünceler Tarihi – I: Eski ve Orta Çağlar (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları) Platon - Devlet |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,92 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sofistler ve Sokrates | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
2 | Platon | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
3 | Aristoteles | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
5 | Polybios, Cicero ve Seneca | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
4 | Epikurosçuluk ve Stoacılık | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
6 | Pavlus ve Augustinus | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
7 | Padovalı Marsilius | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
7 | Salisburyli John | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
8 | Dante ve Ockhamlı William | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
11 | Martin Luther | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
13 | Jean Calvin | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
12 | Thomas Münzer | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
10 | Aquinumlu Thomas | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
14 | Machiavelli | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Siyaset teorisinin ve siyaset teorisinin tarihinin amaçları ile çağdaş siyaseti ve toplumu anlamaktaki rolü idrak edilir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Siyaset teorisinin toplumsal tarihi yaklaşımının diğer siyaset teorisi tarihi yaklaşımlarıyla (Berkeley okulu, Sussex okulu, Cambridge okulu gibi) karşılaştırılır ve toplumsal mülkiyet ilişkilerinin siyaset teorisindeki rolünü anlaşılır. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Antik Yunan Polisi'nin düşünce hayatının neden günümüz siyasetinin anlaşılmasında hayati bir rolü olduğunu anlaşılır. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Roma İmparatorluğu'nun ve Hristiyan felsefesinin yükselmesinin Batı siyasal düşüncesine olan etkilerini anlaşılır. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Ortaçağ siyasal düşüncesinin ve feodal üretim ilişkilerinin Rönesans, Reform, modern devlet ve kapitalizmin ortaya çıkmasındaki etkilerini anlaşılır. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Siyaset teorisinin ve siyaset teorisinin tarihinin amaçları ile çağdaş siyaseti ve toplumu anlamaktaki rolü idrak edilir. | 5 | 3 | 5 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Siyaset teorisinin toplumsal tarihi yaklaşımının diğer siyaset teorisi tarihi yaklaşımlarıyla (Berkeley okulu, Sussex okulu, Cambridge okulu gibi) karşılaştırılır ve toplumsal mülkiyet ilişkilerinin siyaset teorisindeki rolünü anlaşılır. | 5 | 3 | 5 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Antik Yunan Polisi'nin düşünce hayatının neden günümüz siyasetinin anlaşılmasında hayati bir rolü olduğunu anlaşılır. | 5 | 3 | 5 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Roma İmparatorluğu'nun ve Hristiyan felsefesinin yükselmesinin Batı siyasal düşüncesine olan etkilerini anlaşılır. | 5 | 3 | 5 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Ortaçağ siyasal düşüncesinin ve feodal üretim ilişkilerinin Rönesans, Reform, modern devlet ve kapitalizmin ortaya çıkmasındaki etkilerini anlaşılır. | 5 | 3 | 5 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |