| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Siyasette Güncel Sorunlar | SBK251 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
| Ders Veren | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
| Amaç |
Bu ders, 2018–2023 dönemi Türkiye siyasal ekonomisini, çoklu kriz perspektifi ve neoliberal otoriterleşme tartışmaları çerçevesinde incelemeyi amaçlar. Ümit Akçay’ın çalışmasındaki kuramsal çerçeve ile güncel olaylar arasındaki bağlantılar analiz edilir. Öğrencilerden hem teorik hem de ampirik malzemeyi eleştirel biçimde değerlendirmeleri beklenir. |
| Ders İçeriği |
Haftalık ders sunumları, tartışma soruları ve güncel vaka analizleri ile yürütülecektir. Öğrencilerden, okuma materyallerini derse gelmeden önce tamamlamaları ve tartışmalara aktif katılım göstermeleri beklenir. |
| Ders Kaynakları |
Ümit Akçay (2024), Krizin Gölgesinde En Uzun Beş Yıl (2018–2023), Doğan Kitap.
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2016 - 2017 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 40 | 1 | 40 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,94 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Krize Giriş: 2018–2023 Döneminin Çerçevesi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 2 | Birikim Rejimleri ve Türkiye Kapitalizminin Evrimi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 3 | 2018 Döviz Krizi: Nedenler ve İlk Etkiler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 4 | Yeni Ekonomi Politikası: Faiz İndirimi ve KKM | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 5 | Para Politikası ve Enflasyonun Siyaseti | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 6 | Sermaye Fraksiyonları ve İktidar Blokları | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 7 | Emek Rejimi ve Sessiz Direniş | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 8 | Hegemonya Krizi: Teorik ve Politik Okuma | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 9 | Müteahhit Devleti: İnşaat Sektörü ve Kamu Kaynakları | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 10 | Pandemi ve Ekonomi Yönetimi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 11 | Seçim Ekonomisi: 2023’e Giden Yol | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 12 | Deprem, Devlet Kapasitesi ve Meşruiyet | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 13 | Ortodoksiye Dönüş mü, Krizin Devamı mı? | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 14 | Kriz Sonrası Senaryolar ve Alternatifler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Modern Türkiye'nin siyasal ekonomisini eleştirel analiz edebilme: Öğrenciler, 2018–2023 döneminde Türkiye siyasal ekonomisinin temel dinamiklerini çoklu kriz ve neoliberal otoriterleşme perspektifleriyle açıklayabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Eleştirel politik ekonomi ile güncel olaylar arasında bağlantı kurabilme: Öğrenciler, eleştirel politik ekonomi yaklaşımını güncel ekonomik ve siyasal gelişmelerle ilişkilendirerek kavramsal çözümleme yapabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Ampirik verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi: Öğrenciler, döviz krizi, faiz politikaları, sermaye fraksiyonları, emek rejimi ve seçim ekonomisi gibi olguları veriye dayalı biçimde analiz edebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Disiplinlerarası değerlendirme yetkinliği: Öğrenciler, ekonomi-politik, hukuk, kamu yönetimi ve uluslararası ilişkiler perspektiflerini bütünleştirerek güncel sorunları analiz edebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Eleştirel düşünme ve tartışma becerisi geliştirme: Öğrenciler, teorik ve ampirik malzemeyi eleştirel gözle değerlendirerek sınıf tartışmalarına aktif biçimde katılabilir ve alternatif politika önerileri geliştirebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Modern Türkiye'nin siyasal ekonomisini eleştirel analiz edebilme: Öğrenciler, 2018–2023 döneminde Türkiye siyasal ekonomisinin temel dinamiklerini çoklu kriz ve neoliberal otoriterleşme perspektifleriyle açıklayabilir. | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 4 | 3 | ;
| Eleştirel politik ekonomi ile güncel olaylar arasında bağlantı kurabilme: Öğrenciler, eleştirel politik ekonomi yaklaşımını güncel ekonomik ve siyasal gelişmelerle ilişkilendirerek kavramsal çözümleme yapabilir. | 4 | 5 | 3 | 3 | 2 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 | 3 | ;
| Ampirik verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi: Öğrenciler, döviz krizi, faiz politikaları, sermaye fraksiyonları, emek rejimi ve seçim ekonomisi gibi olguları veriye dayalı biçimde analiz edebilir. | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 2 | 2 | 4 | 5 | 2 | 2 | 1 | 5 | 3 | ;
| Disiplinlerarası değerlendirme yetkinliği: Öğrenciler, ekonomi-politik, hukuk, kamu yönetimi ve uluslararası ilişkiler perspektiflerini bütünleştirerek güncel sorunları analiz edebilir. | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | ;
| Eleştirel düşünme ve tartışma becerisi geliştirme: Öğrenciler, teorik ve ampirik malzemeyi eleştirel gözle değerlendirerek sınıf tartışmalarına aktif biçimde katılabilir ve alternatif politika önerileri geliştirebilir. | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 4 | 4,6 | 3,4 | 3,2 | 2,4 | 4,8 | 2,6 | 2,6 | 4 | 4,2 | 2,4 | 2,2 | 1,4 | 4,2 | 3 |