EN
  • Anasayfa
  • SBK256 Demokrasi ve Sivil Toplum (2024 - 2025 / 4. Yarıyıl)
  • EN
SBK256 - Demokrasi ve Sivil Toplum
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Demokrasi ve Sivil Toplum SBK256 4 3 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Yavuz CANKARA
Ders Veren
Amaç

Hem eskiçağ, hem de modern dünyada demokrasi kavramını eleştirel bir şekilde irdelemek ve demokrasinin, kapitalizmin koyduğu sınırların ötesine nasıl geçebileceğine ilişkin sorular sormak.

Ders İçeriği

'Ekonomik' ve 'politik' ayrımı, altyapı ve üstyapı, sınıf, tarih, belirlenimcilik, teleoloji, emek, yurttaşlık, sivil toplum ve devlet, kimlik, ırk, toplumsal cinsiyet, ve demokrasi

Ders Kaynakları Faruk Yalvaç (der.), Tarihsel Sosyoloji ve Uluslararası İlişkiler, Nika, 2018.
Gianfranco Poggi, Modern Devletin Gelişimi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2001.
Gianfranco Poggi, Devlet, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2007.
Çağlar Keyder, Toplumsal Tarih Çalışmaları, İletişim, 2009.
Theda Skocpol (der.), Tarihsel Sosyoloji, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1999.
Ömer Çaha, Sivil Toplum ve Devlet, Orion, 2016.
Simon Clarke (der.) - Devlet Tartışmaları: Marksist bir Devlet Kuramına Doğru (Ütopya)
Ellen Meiksins Wood - Kapitalizm Demokrasiye Karşı: Tarihsel Maddeciliğin Yeniden Yorumlanması (Yordam)
Gülnur Acar Savran - Sivil Toplum ve Ötesi: Rousseau, Hegel, Marx (Dipnot)
Elisabeth Özdalga, Tarihsel Sosyoloji, Doğu Batı, 2009.
Mustafa Kemal Coşkun (der.), Yapı, Pratik, Özne: Kapitalizmin Dönüşüm Süreçlerinin Ekonomi Politik Eleştirisi, Dipnot.
Ferdan Ergut, Ayşen Uysal (der.), Tarihsel Sosyoloji, Dipnot, 2007.
Gülnur Acar-Savran, Özne-Yapı Gerilimi, Kanat, 2006.
Martin Carnoy - Devlet ve Siyaset Teorisi (Dipnot)
Açıldığı Öğretim Yılı 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma Ders 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 4 14 56
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 114
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,47
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Demokrasi Kavramının Tarihsel Gelişimi Tartışmalı Ders
2 Kapitalizmde "İktisadi" ile "Siyasi"nin Birbirinden Ayrılması
3 Altyapı ve Üstyapının Yeniden Değerlendirilmesi
4 Bir Oluşum ve İlişki Olarak Sınıf Ders
5 Tarih mi, Teknolojik Belirlenimcilik mi?
6 Tarih mi, Teleoloji mi? Marx'a Karşı Weber
7 Habermas ve Meşruiyet Kavramı Tartışmalı Ders
8 Ara Sınav
9 Sivil Toplumun Oluşumu Ders
10 Emekçi ve Demokrasi, Eski ve Modern Zamanlar
11 Demos'a Karşı "Biz Halk Olarak": Antikten Moderne Yurttaşlık Anlayışı
12 Sivil Toplum ve Kimlik Politikası
13 Kapitalizm ve İnsanın Özgürleşmesi: Irk, Cinsiyet ve Demokrasi Tartışmalı Ders
14 Demokrasi ve Sivil Toplum Değerlendirmesi Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Devlet ile sivil toplumu ontolojik olarak ayırmadan, her ikisini bütünleşik bir şekilde kavramsallaştırır.
Sınıf ve kimlik kavramlarını tarihdışılığa düşmeden analiz eder.
Hem eskiçağ, hem de modern dünyada demokrasi kavramını eleştirel bir şekilde irdeler.
Demokrasinin, kapitalizmin koyduğu sınırların ötesine nasıl geçebileceğini sorgular.
Weberci ve Marksist tarihsel sosyolojiyi karşılaştırır.
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Devlet ile sivil toplumu ontolojik olarak ayırmadan, her ikisini bütünleşik bir şekilde kavramsallaştırır. - - - - - - - - - - - - - - -
Sınıf ve kimlik kavramlarını tarihdışılığa düşmeden analiz eder. - - - - - - - - - - - - - - -
Hem eskiçağ, hem de modern dünyada demokrasi kavramını eleştirel bir şekilde irdeler. - - - - - - - - - - - - - - -
Demokrasinin, kapitalizmin koyduğu sınırların ötesine nasıl geçebileceğini sorgular. - - - - - - - - - - - - - - -
Weberci ve Marksist tarihsel sosyolojiyi karşılaştırır. - - - - - - - - - - - - - - -