| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Siyasi Tarih | SBK305 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
| Ders Veren | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
| Amaç |
Bu ders, modern dünya siyasetinin tarihsel temellerini incelemeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, 1500 sonrası Avrupa merkezli uluslararası sistemin ortaya çıkışını, gelişimini ve küreselleşme sürecini şekillendiren başlıca olay, olgu ve aktörleri analiz etme becerisi kazanacaktır. Ders, tarihsel sosyoloji ve uluslararası ilişkiler perspektiflerini bütünleştirerek kavramsal ve analitik düşünmeyi teşvik eder. |
| Ders İçeriği |
Ders, 1500 sonrası Batı’nın yükselişi ve modernleşme süreci, Reformasyon ve ulus-devletin doğuşu, Westphalia sistemi, İngiltere’de parlamenter dönüşüm, Doğu Avrupa ve Rusya’nın yükselişi, Osmanlı’nın gerilemesi, 18. yüzyıl küresel rekabeti, Amerikan ve Fransız Devrimleri, Viyana Kongresi ve 19. yüzyıl devrimleri, Sanayi Devrimi, emperyalizm, I. Dünya Savaşı’na giden süreç ve Osmanlı’nın parçalanışı gibi konuları kapsamaktadır. |
| Ders Kaynakları |
Sander, O. (2022). Siyasi Tarih (İlkçağlardan 1918’e). Ankara: İmge Kitabevi.
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 40 | 1 | 40 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,94 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Batı’nın Yükselişi ve Modern Dünyaya Geçişin Temelleri (1500 Sonrası) | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 2 | Reformasyon, Karşı-Reform ve Modern Ulus-Devletin Doğuşu (1500–1700) | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 3 | Başat Güç Kavramı ve 17. Yüzyıl Avrupa Siyaseti | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 4 | İngiltere’de Parlamento Hakimiyeti ve Siyasal Dönüşüm | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 5 | Doğu Avrupa’da Siyasi Gelişmeler ve Rusya’nın Yükselişi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 6 | İslam Dünyasında Gerileme ve Osmanlı’nın Yavaş Çözülüşü | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 7 | 18. Yüzyılda Dünya Dengesinin Sarsılması ve Küreselleşme | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 8 | Devrimler Çağı: Amerikan ve Fransız Devrimleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 9 | Viyana Kongresi ve Restorasyon Dönemi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 10 | 1830 ve 1848 Devrimleri ve Avrupa’da Ulusçuluk | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 11 | Sanayi Devrimi ve Kapitalist Küreselleşmenin Doğuşu | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 12 | Emperyalizm, Berlin Konferansı ve Küresel Rekabet | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 13 | I. Dünya Savaşı’na Giden Süreç: İttifaklar ve Silahlanma | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 14 | Osmanlı’nın Parçalanışı, I. Dünya Savaşı ve Sonuçları | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Dersin sonunda öğrenciler modern uluslararası sistemin tarihsel kökenlerini açıklayabilecektir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Tarihsel olaylar ile siyasal yapı dönüşümleri arasındaki ilişkileri analiz edebilecektir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Büyük güç politikalarının evrimini örnek vakalar üzerinden tartışabilecektir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Disiplinler arası analiz yeteneğini geliştirecektir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dersin sonunda öğrenciler modern uluslararası sistemin tarihsel kökenlerini açıklayabilecektir. | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | ;
| Tarihsel olaylar ile siyasal yapı dönüşümleri arasındaki ilişkileri analiz edebilecektir. | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 | 2 | ;
| Büyük güç politikalarının evrimini örnek vakalar üzerinden tartışabilecektir. | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | 2 | 5 | 5 | 3 | 3 | 1 | 3 | 2 | ;
| Disiplinler arası analiz yeteneğini geliştirecektir. | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 4 | 4,5 | 3,25 | 3,5 | 2,25 | 4,5 | 2,5 | 2,5 | 4 | 4 | 2,5 | 2,25 | 1,25 | 3,5 | 2,25 |