| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Siyaset Sosyolojisi | SBK307 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Gökhan Murat ÜSTÜNDAĞ |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Gökhan Murat ÜSTÜNDAĞ |
| Amaç |
Bu dersin amacı iktidar olgusunu siyaset teorisine 20. yüzyılda yapılan katkılar (örneğin seçkincilik, çoğulculuk, Marksizm, Batı Marksizmi, postmodernizm, postyapısalcılık, post-Marksizm, postkolonyalizm) ile açıklayarak, devlet ve toplum ilişkileri, sınıf, ideoloji, hegemonya, toplumsal hareketler, göç, kimlik, vatandaşlık, siyasal kültür gibi kavramların günümüz küreselleşen dünyasında ne anlama geldiklerini çözmeye çalışmaktır. |
| Ders İçeriği |
Dersin ilk bölümü teorik tartışmalara ayrılmışken dersin ikinci bölümünde teorik tartışmalar ışığında günümüz siyaset pratikleri açıklanır. |
| Ders Kaynakları |
Nur Vergin – Siyasetin Sosyolojisi: Kavramlar, Tanımlar, Yaklaşımlar (Doğan)
Thomas Janoski, Robert R. Alford, Alexander M. Hicks, Mildred A. Schwartz (der.) – Siyaset Sosyolojisi (Phoenix) Michael S. Drake – Siyaset Sosyolojisi: Küreselleşen Dünyada (Bilge Kültür Sanat) Anthony M. Orum, John G. Dale – Siyaset Sosyolojisi: Günümüz Dünyasında İktidar ve Katılım (Say) Kate Nash – Çağdaş Siyaset Sosyolojisi (Orion) Feride Acar, Hasan Faruk Uslu (der.) – Siyaset Sosyolojisi: Temel Yaklaşımlar, Yeni Tartışmalar (Dipnot) Maurice Duverger – Siyaset Sosyolojisi (Varlık) Tom Bottomore – Siyaset Sosyolojisi (İletişim) |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Siyaset, iktidar ve devlet | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 2 | Otorite, meşruluk ve siyasal sistem | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 3 | Otorite ve meşruluk tipleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 4 | Siyasetin bağımlılığı ve görece özerkliği | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 5 | Siyasetin yeniden keşfi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 6 | Elit teorisi ve siyasetin belirleyiciliği | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 7 | Siyaset ve iktidar ilişkileri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 8 | Siyasetin sosyolojik analizi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 9 | Tarihsel sosyoloji ve Marksist gelenek | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 10 | Tarihsel sosyoloji ve devlet | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 11 | Sosyolojide yansızlık tartışması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 12 | Siyaset sosyolojisi ve felsefe | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 13 | Siyaset sosyolojisinde görecilik | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 14 | Modernite ve postmodernizm | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Siyaset sosyolojisinin amacı ile yaklaşım ve yöntem ilkelerini teorik olarak ifade edilir. | |||
| İktidarın ve eşitsizliğin kaynakları ile devlet-toplum ilişkileri bağlamında öznel, iktisadi ve materyalist-diyalektik yaklaşımlar karşılaştırılır. | |||
| 20. yüzyılın kompleks siyasi düşünceleri belirli başlıklar altında incelenerek çağdaş siyaset olgusuna sistematik bir bakış açısı kazandırılır. | |||
| 20. yüzyılın kendine özgü siyasi ve toplumsal kavramları tarihsel ve eleştirel bir perspektif ile analiz edilir. | |||
| Küreselleşmenin egemenlik olgusunu ve devlet-toplum ilişkilerini nasıl etkilediği anlaşılır. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Siyaset sosyolojisinin amacı ile yaklaşım ve yöntem ilkelerini teorik olarak ifade edilir. | 5 | 3 | 1 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | ;
| İktidarın ve eşitsizliğin kaynakları ile devlet-toplum ilişkileri bağlamında öznel, iktisadi ve materyalist-diyalektik yaklaşımlar karşılaştırılır. | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | ;
| 20. yüzyılın kompleks siyasi düşünceleri belirli başlıklar altında incelenerek çağdaş siyaset olgusuna sistematik bir bakış açısı kazandırılır. | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| 20. yüzyılın kendine özgü siyasi ve toplumsal kavramları tarihsel ve eleştirel bir perspektif ile analiz edilir. | 2 | 5 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | ;
| Küreselleşmenin egemenlik olgusunu ve devlet-toplum ilişkilerini nasıl etkilediği anlaşılır. | 2 | 2 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 2,6 | 2,6 | 2 | 3,4 | 3,2 | 2,6 | 3 | 2,8 | 3 | 3,4 | 2,8 | 2,6 | 2,8 | 2,8 | 2,4 |