Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bürokrasi ve Türk Bürokrasisi | SBK460 | 8 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Çağdaş ZARPLI |
Ders Veren | |
Amaç |
Bürokrasi, gerek kamuda ve gerek özel sektörde söz konusu olan bir fenomendir. Dersin amacı, bu fenomeni teorik ve uygulama olarak irdelemek, çağdaş örgütlerin sorunlarını analiz etmek, bürokrasi ile siyasi kurumlar arasındaki güç ilişkilerini değerlendirmek, bürokrasinin olumsuzluklarını gidermek konusunda çözüm önerilerini tartışmaktır. |
Ders İçeriği |
Bürokrasinin tanımı, niteliği ve bürokrasi teorileri, bürokratikleşmeye neden olan faktörler, gelişmiş ve az gelişmiş ülkelerde bürokrasi, bürokrasi ve siyaset ilişkileri, bürokrasinin olumsuzlukları, Türkiye´de bürokrasinin tarihi gelişimi, siyasi rolü ve siyasal otorite ile ilişkileri, bürokrasinin sınırlandırılması ve denetimi. |
Ders Kaynakları |
Bürokrasi ve Siyaset Bürokratik Devletten Etkin Yönetime Prof. Dr. Bilal Eryılmaz ALFA YAYINLARI
BÜROKRASİ VE OTORİTE, Max Weber, Adres Yayınları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | İnceleme / Anket Çalışması | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 16 | 1 | 16 |
Final | Final | 30 | 1 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bürokrasi kavramı | |
2 | Karl Marx’ın düşüncesinde bürokrasi, liberal düşüncede bürokrasi | |
3 | Bürokrasi ve kapitalizm, bürokrasi ve oligarşi | |
4 | Weber’in bürokrasi modeli, Weber’e göre otorite, Weber’e göre bürokratik memurun nitelikleri | |
5 | Bürokratik örgütlenmenin teknik üstünlükleri ve olumsuz sonuçları, Weber’e göre bürokrasinin sınırlandırılması, Weber’in teorisine yöneltilen eleştiriler | |
6 | Bürokratikleşmeye neden olan faktörler | |
7 | Bürokrasinin ve siyasi kurumların güç kaynakları, bürokrasinin demokrasiye katkıları, bürokrasinin demokrasi açısından taşıdığı olumsuzluklar, bürokrasi ve demokrasinin gerekleri | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde bürokrasi, Türkiye’de bürokrasi-siyaset ilişkileri | |
10 | Bürokrasinin denetlenmesinde siyasi denetim metotları | |
11 | Ombudsman kurumu, yargı denetimi, baskı grupları ve kamuoyu denetimi | |
12 | Sivil toplum, yönetimde açıklık, piyasa mekanizması ve garantör yöntemi | |
13 | Yönetimde desantralizasyon | |
14 | Yeni yönetim anlayışı ve bürokrasi |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimine ilişkin tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi arka planının farkında olabilmek | |||
Bürokrasi olgusunu, geniş bir bakış açısı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek ve sorgulayabilmek | |||
Bürokrasinin güç kaynaklarını ve uygulama stratejilerini ortaya koyarak, mevcut bürokrasilerin rollerini değerlendirme yeteneği kazandırmak |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimine ilişkin tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi arka planının farkında olabilmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bürokrasi olgusunu, geniş bir bakış açısı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek ve sorgulayabilmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bürokrasinin güç kaynaklarını ve uygulama stratejilerini ortaya koyarak, mevcut bürokrasilerin rollerini değerlendirme yeteneği kazandırmak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |