| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Uluslararası İlişkilerin Tarihsel Sosyolojisi | SBK357 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
| Ders Veren | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
| Amaç |
Bu dersin temel amacı, öğrencilere Uluslararası İlişkiler (Uİ) disiplinini tarihsel sosyoloji perspektifinden eleştirel bir bakış açısıyla anlama ve analiz etme yetkinliği kazandırmaktır. Ders, modern uluslararası sistemin, devletlerin, devrimlerin ve küresel iktidar yapılarının tarihsel ve toplumsal kökenlerini sorgulayarak, Uİ'nin temel kavramlarını (egemenlik, anarşi, güç vb.) yeniden düşünmeyi hedefler. Öğrencilerin, Karl Marx'tan başlayarak günümüzün önde gelen tarihsel sosyologlarına kadar uzanan bir yelpazede, temel teorisyenlerin argümanlarını kavramaları ve bu teorik çerçeveleri güncel küresel meseleleri yorumlamak için kullanmaları beklenmektedir. |
| Ders İçeriği |
Ders, Uluslararası İlişkiler ve tarihsel sosyoloji kesişimindeki temel teorik yaklaşımları ve tartışmaları kapsamaktadır. Dönem boyunca Marksizm, Yapısal Tarih, Dünya Sistemleri Analizi, devrim kuramları, devlet oluşumu teorileri ve eleştirel Uİ yaklaşımları gibi ana konular ele alınacaktır. Karl Marx, Fernand Braudel, Immanuel Wallerstein, Theda Skocpol, Charles Tilly, Ulrich Beck, Anthony Giddens, Michael Mann, Norbert Elias, Robert W. Cox, Stephen Gill, Justin Rosenberg, Benno Teschke ve Kees van der Pijl gibi düşünürlerin temel metinleri üzerinden uluslararası sistemin tarihsel inşası, hegemonya, sınıf ilişkileri, neoliberalizm ve modernite gibi kavramlar derinlemesine incelenecektir. |
| Ders Kaynakları |
Yalvaç, F. (2018). Tarihsel sosyoloji ve uluslararası ilişkiler. Nika Yayınları.
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 40 | 1 | 40 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,94 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Karl Marx: Marksizm ve Uluslararası Tarihsel Sosyoloji | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 2 | Fernand Braudel: Yapısal Tarih | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 3 | Immanuel Wallerstein: Dünya Sistemleri Analizi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 4 | Theda Skocpol: Theda Skocpol’un Devrim Kuramının Eleştirel Bir Analizi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 5 | Charles Tilly: Ulus Devletin Oluşumu | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 6 | Ulrich Beck: Kozmopolitan Sosyoloji ve "Uluslararası’sız" Uluslararası İlişkiler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 7 | Anthony Giddens: Modern Devlet Sisteminin Ortaya Çıkışı, Egemenlik ve Şiddet | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 8 | Michael Mann: İktidarın Çokluğu | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 9 | Norbert Elias: Uygarlaşma ve Devlet Oluşumu | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 10 | Robert W. Cox: Yeni Gramsci’ci Eleştirel Uluslararası İlişkiler Kuramı | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 11 | Stephen Gill: Disipliner Neoliberalizm | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 12 | Justin Rosenberg: Sivil Toplumun İmparatorluğu | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 13 | Benno Teschke: 1648 Miti | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 14 | Kees van der Pijl: Dış Politika Biçimleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Tarihsel sosyolojinin temel kavramlarını ve teorik yaklaşımlarını tanımlayabilir. & Modern uluslararası sistemin tarihsel gelişimini ve temel dinamiklerini analiz edebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Ana akım Uluslararası İlişkiler teorilerini tarihsel-sosyolojik bir perspektifle eleştirel olarak değerlendirebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Devlet, sınıf, devrim gibi toplumsal yapı ve süreçlerin uluslararası olgularla ilişkisini açıklayabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Hegemonya, dünya sistemi, uygarlık süreci gibi kavramları güncel küresel sorunları analiz etmek için kullanabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Akademik bir metni eleştirel bir gözle okuma, yorumlama ve tartışma becerisi kazanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarihsel sosyolojinin temel kavramlarını ve teorik yaklaşımlarını tanımlayabilir. & Modern uluslararası sistemin tarihsel gelişimini ve temel dinamiklerini analiz edebilir. | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | ;
| Ana akım Uluslararası İlişkiler teorilerini tarihsel-sosyolojik bir perspektifle eleştirel olarak değerlendirebilir. | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | ;
| Devlet, sınıf, devrim gibi toplumsal yapı ve süreçlerin uluslararası olgularla ilişkisini açıklayabilir. | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | ;
| Hegemonya, dünya sistemi, uygarlık süreci gibi kavramları güncel küresel sorunları analiz etmek için kullanabilir. | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 4 | 5 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | ;
| Akademik bir metni eleştirel bir gözle okuma, yorumlama ve tartışma becerisi kazanır. | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 5 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 4,2 | 4,6 | 3,6 | 2,6 | 2,6 | 4,4 | 2 | 2 | 4 | 4,2 | 2,6 | 3 | 2 | 4,2 | 3,2 |