EN
  • Anasayfa
  • SBK357 Uluslararası İlişkilerin Tarihsel Sosyolojisi (2025 - 2026 / 5. Yarıyıl)
  • EN
SBK357 - Uluslararası İlişkilerin Tarihsel Sosyolojisi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Uluslararası İlişkilerin Tarihsel Sosyolojisi SBK357 5 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS
Ders Veren Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS
Amaç

Bu dersin temel amacı, öğrencilere Uluslararası İlişkiler (Uİ) disiplinini tarihsel sosyoloji perspektifinden eleştirel bir bakış açısıyla anlama ve analiz etme yetkinliği kazandırmaktır. Ders, modern uluslararası sistemin, devletlerin, devrimlerin ve küresel iktidar yapılarının tarihsel ve toplumsal kökenlerini sorgulayarak, Uİ'nin temel kavramlarını (egemenlik, anarşi, güç vb.) yeniden düşünmeyi hedefler. Öğrencilerin, Karl Marx'tan başlayarak günümüzün önde gelen tarihsel sosyologlarına kadar uzanan bir yelpazede, temel teorisyenlerin argümanlarını kavramaları ve bu teorik çerçeveleri güncel küresel meseleleri yorumlamak için kullanmaları beklenmektedir.

Ders İçeriği

Ders, Uluslararası İlişkiler ve tarihsel sosyoloji kesişimindeki temel teorik yaklaşımları ve tartışmaları kapsamaktadır. Dönem boyunca Marksizm, Yapısal Tarih, Dünya Sistemleri Analizi, devrim kuramları, devlet oluşumu teorileri ve eleştirel Uİ yaklaşımları gibi ana konular ele alınacaktır. Karl Marx, Fernand Braudel, Immanuel Wallerstein, Theda Skocpol, Charles Tilly, Ulrich Beck, Anthony Giddens, Michael Mann, Norbert Elias, Robert W. Cox, Stephen Gill, Justin Rosenberg, Benno Teschke ve Kees van der Pijl gibi düşünürlerin temel metinleri üzerinden uluslararası sistemin tarihsel inşası, hegemonya, sınıf ilişkileri, neoliberalizm ve modernite gibi kavramlar derinlemesine incelenecektir.

Ders Kaynakları Yalvaç, F. (2018). Tarihsel sosyoloji ve uluslararası ilişkiler. Nika Yayınları.
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 14 42
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 40 1 40
Toplam İş Yükü (Saat) 126
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,94
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Karl Marx: Marksizm ve Uluslararası Tarihsel Sosyoloji Ders Sınıf Dışı Çalışma
2 Fernand Braudel: Yapısal Tarih Ders Sınıf Dışı Çalışma
3 Immanuel Wallerstein: Dünya Sistemleri Analizi Ders Sınıf Dışı Çalışma
4 Theda Skocpol: Theda Skocpol’un Devrim Kuramının Eleştirel Bir Analizi Ders Sınıf Dışı Çalışma
5 Charles Tilly: Ulus Devletin Oluşumu Ders Sınıf Dışı Çalışma
6 Ulrich Beck: Kozmopolitan Sosyoloji ve "Uluslararası’sız" Uluslararası İlişkiler Ders Sınıf Dışı Çalışma
7 Anthony Giddens: Modern Devlet Sisteminin Ortaya Çıkışı, Egemenlik ve Şiddet Ders Sınıf Dışı Çalışma
8 Michael Mann: İktidarın Çokluğu Ders Sınıf Dışı Çalışma
9 Norbert Elias: Uygarlaşma ve Devlet Oluşumu Ders Sınıf Dışı Çalışma
10 Robert W. Cox: Yeni Gramsci’ci Eleştirel Uluslararası İlişkiler Kuramı Ders Sınıf Dışı Çalışma
11 Stephen Gill: Disipliner Neoliberalizm Ders Sınıf Dışı Çalışma
12 Justin Rosenberg: Sivil Toplumun İmparatorluğu Ders Sınıf Dışı Çalışma
13 Benno Teschke: 1648 Miti Ders Sınıf Dışı Çalışma
14 Kees van der Pijl: Dış Politika Biçimleri Ders Sınıf Dışı Çalışma
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Tarihsel sosyolojinin temel kavramlarını ve teorik yaklaşımlarını tanımlayabilir. & Modern uluslararası sistemin tarihsel gelişimini ve temel dinamiklerini analiz edebilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Ana akım Uluslararası İlişkiler teorilerini tarihsel-sosyolojik bir perspektifle eleştirel olarak değerlendirebilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Devlet, sınıf, devrim gibi toplumsal yapı ve süreçlerin uluslararası olgularla ilişkisini açıklayabilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Hegemonya, dünya sistemi, uygarlık süreci gibi kavramları güncel küresel sorunları analiz etmek için kullanabilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Akademik bir metni eleştirel bir gözle okuma, yorumlama ve tartışma becerisi kazanır. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Tarihsel sosyolojinin temel kavramlarını ve teorik yaklaşımlarını tanımlayabilir. & Modern uluslararası sistemin tarihsel gelişimini ve temel dinamiklerini analiz edebilir. 5 5 4 3 3 4 2 2 3 3 2 3 2 4 3
Ana akım Uluslararası İlişkiler teorilerini tarihsel-sosyolojik bir perspektifle eleştirel olarak değerlendirebilir. 4 4 3 2 2 5 2 2 4 4 2 3 2 4 3
Devlet, sınıf, devrim gibi toplumsal yapı ve süreçlerin uluslararası olgularla ilişkisini açıklayabilir. 4 5 4 3 3 4 2 2 4 4 3 3 2 4 3
Hegemonya, dünya sistemi, uygarlık süreci gibi kavramları güncel küresel sorunları analiz etmek için kullanabilir. 5 5 4 3 3 4 2 2 4 5 3 3 2 4 4
Akademik bir metni eleştirel bir gözle okuma, yorumlama ve tartışma becerisi kazanır. 3 4 3 2 2 5 2 2 5 5 3 3 2 5 3
Ortalama Değer 4,2 4,6 3,6 2,6 2,6 4,4 2 2 4 4,2 2,6 3 2 4,2 3,2