EN
  • Anasayfa
  • BYT120 Yazı ve Tipografi (2024 - 2025 / 3. Yarıyıl)
  • EN
BYT120 - Yazı ve Tipografi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yazı ve Tipografi BYT120 3 2 + 1 4,0 Pdf
Birim Bölüm
BASIM VE YAYIM TEKNOLOJİLERİ
Derece Seviye Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama, Sunum
EBS Koordinatörü Öğr. Gör. Güzin ÇAKIR ÖZCAN
Ders Veren
Amaç

Bu ders öğrencilere yazının tarihiyle birlikte Tipografinin temel terimleri ve temel yazı karakterleri, anatomileri konuları hakkında bilgiler vererek, tipografinin zaman içerisindeki gelişim evresini kavrayabilme bilgilerini vermeyi amaçlar.

Ders İçeriği

Yazının tarihi, temel yazı anatomisinin tanıtımı, Tipografinin tanımı ve genel özellikleri, latin alfabesi öncesi yazı ve alfabenin gelişimi-Piktografik ve ideografik yazı. Fonetik yazı, Eski Mısır'da ve Sümerliler'de yazı gelişimi. Alfabedeki majiskül, miniskül, rakam ve işaretlerin çizim tekniği, harf ve kelimelerin yan yana dizilme tekniği, kelimelerle ve cümlelerle meydana gelen yazı kompozisyonları ve baskı işinde kullanılan diğer yazı karakterlerinin tanımı ve türleri, tasarım nesnesi olarak tipografik öğeler. Baskı yazıları, sınıflandırılması, yazı ailesi. Metin espasları ve okunabilirlik. Tipografi ve renk. Tipografinin teknik olarak kullanımı. Metin espaslama çalışmaları. Tipografide renk kullanım çalışmaları. Tipografinin metin olarak kullanımı. Tipografide stil uygulamaları. Tipografik afiş tasarımının yapılması.

Ders Kaynakları Çağdaş tipografinin temelleri / Namık Kemal Sarıkavak 1. Modern sanat ve yeni tipografi (Emre Becer) Harflerle tasarım / James Craig – William Bevington, Grafik tasarım / Alan Weil Sarıkavak, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Öğrencilerle Tanışma, Dersin Amacı, İşlevi, İşlenişle İlgili Açıklamalar Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
2 Tipografinin ve kaligrafinin grafik tasarım uygulamalarında doğru ve etkili kullanımına ilişkin görsellerin incelenmesi ve uygulanması Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
3 Harfin Anatomisi: Yakından bakış, harfin parçalarının adlandırılması, yapıları. Tek bir harf ne derece çeşitliliğe sahip olabilir, uygulama Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
4 Yazıtiplerinin Sınıflandırılması, Harflerin biçimlerini çalışmak için çizilmesi, El yazısı uygulamaları Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
5 Bir yazı tipinin yapısı ve font oluşturma sürecinin anlatılması Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
6 Temel harfler ve sayılardan oluşan bir font tasarımının yapılması Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
7 Font tasarımının eskizlerinin oluşturulması Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
8 Vize Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
9 Yazı karakterlerinin uygun satır aralığında yazılması ve harf aralık çalışmalarının yapılması Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
10 Alfabedeki majiskül, miniskül, rakam ve işaretlerin çizim tekniği, harf ve kelimelerin yan yana dizilme tekniği Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
11 “HELVETICA” Tipografik Çalışma Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
11 “HELVETICA” Tipografik Çalışma Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
13 Fırça ile kaligrafi çalışmaları Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
14 Final Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Teknolojik gelişmeleri izleyen özgün ve yaratıcı tipografik tasarımlar sunabilir. Yazılı Sınav Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Tipografinin uygulandığı her alana yönelik uygulama yapabilir. Yazılı Sınav Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Tipografik yazı tasarım becerilerine hakim olur. Yazılı Sınav Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Farklı fontlar ve yazı karakterlerinin sınıflandırılması hakkında bilgi sahibidir. Yazılı Sınav Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Tipografide kullanılan unsurları, uyulması gereken kuralları bilir ve uygular. Yazılı Sınav Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
Teknolojik gelişmeleri izleyen özgün ve yaratıcı tipografik tasarımlar sunabilir. - - - - - - - - - - - - -
Tipografinin uygulandığı her alana yönelik uygulama yapabilir. - - - - - - - - - - - - -
Tipografik yazı tasarım becerilerine hakim olur. - - - - - - - - - - - - -
Farklı fontlar ve yazı karakterlerinin sınıflandırılması hakkında bilgi sahibidir. - - - - - - - - - - - - -
Tipografide kullanılan unsurları, uyulması gereken kuralları bilir ve uygular. - - - - - - - - - - - - -