EN
  • Anasayfa
  • MOS120 İşaret Dili (2023-2024 / 3. Yarıyıl)
  • EN
MOS120 - İşaret Dili
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
İşaret Dili MOS120 3 2 + 0 2,0 Pdf
Birim Bölüm
ÜRETİMDE KALİTE KONTROL
Derece Seviye Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Öğr. Gör. Kadriye Selin BUDAK
Ders Veren
Amaç

Dersi seçen öğrencilerin temel seviyede bu dili kullanma becerisi kazanmaları, sosyal yaşam içerisinde gerektiğinde işitme yetersizliği ola bireylerle iletişim kurma ve bilgi aktarımını sağlama düzeyinde Türk işaret dilinin temel kavram ve becerilerini kullanabilmeleri

Ders İçeriği

İşaret diliyle ilgili temel kavramlar; Türk işaret dili, tarihi ve özellikleri; Türk işaret dilinde harfler; Ses bilgisi; işaretin iç yapısı, eş zamanlılık ve ardışıklık; ses bilgisi açısından el alfabesi; işaret dilinde şekil bilgisi, işaretin yapılanışı ve biçimleniş; sözcük sınıfları ve zamirler; işaret dilinde söz dizimi; sözcük dizilişi, cümle türleri; soru cümleleri; işaret dilinde anlam bilimi; anlam ve gönderim, anlam türleri, deyimler; Türk işaret dili ile karşılıklı konuşma.

Ders Kaynakları Hacettepe Üniversitesi Edebiyat FakültesiTürk Dili ve Edebiyatı Bölüm Başkanı ve eski Türk Dil Kurumu Başkanı Prof.Dr. Şükrü Haluk AKALIN’ın Türk İşaret Dili Tarihçesine ilişkin çalışmaları
MEB. (2012) Türk İşaret Dili Sözlüğü. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınevi
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi I Ders
2 Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi II Ders
3 Türk işaret dilinin tanımı, Türk işaret dili hakkında genel bilgi, işitme engellinin özellikleri, işaret diliyle ilgili temel kavramlar Ders
4 Türk işaret dilinin tarihi ve özellikleri, Türk işaret dili alfabesi, Türk işaret dilinde harfler Ders
5 Ses bilgisi; işaretin iç yapısı, eş zamanlılık ve ardışıklık; ses bilgisi açısından el alfabesi Ders
6 El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, mimiklerin işlevi Ders
7 Türk işaret dilinde şekil bilgisi, işaretin yapılanışı ve biçimlenişi; tek ve çift el kullanımı, işaretlerin Türkçeyle ilişkisi Ders
9 ARA SINAV Ders Sözlü
10 Sözcük sınıfları ve zamirler, zıt anlamlılar, zaman zarfları Ders
11 İşaret dilinde söz dizimi; sözcük dizilişi, cümle türleri; El-beden uyumu, yüz ifadesi-mesaj uyumu; işaret diliyle sözlü dili beraber kullanma, dudak hareketlerini abartmama İşaret dilinde söz dizimi; sözcük dizilişi, cümle türleri; El-beden uyumu, yüz ifadesi-mesaj uyumu; işaret diliyle sözlü dili beraber kullanma, dudak hareketlerini abartmama Ders
12 Soru cümleleri, evet-hayır cümleleri, olumsuz cümleler Ders
13 Türk işaret dilinin kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurma, duygu ve düşünceleri aktarma Ders
14 Türk işaret dili ile karşılıklı konuşma, karşı tarafı anlama, sunum Ders Küçük Grup Tartışması
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci bu derste Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi edinir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
TİD alfabesini, temel cümle yapılarını, evet-hayır sorularını, olumsuz cümleleri, zaman ve zamanla bağlantılı soruları, sayıları, soru sözcüklerini ve fiilleri öğrenir. Sözlü Sınav Ders Gösterim Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Öğrendikleri ile ilgili sınıfta bol örnekli alıştırmaları uygulayabilir. Sözlü Sınav Ders Gösterim Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Öğrenci temel düzeyde işaret dilini öğrenebilir. Sözlü Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
İşaret dilinde tercüme ederek, işitme engellilerle iletişim kurmayı öğrenir. Sözlü Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci bu derste Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi edinir. - - - - - - - - - - - - - -
TİD alfabesini, temel cümle yapılarını, evet-hayır sorularını, olumsuz cümleleri, zaman ve zamanla bağlantılı soruları, sayıları, soru sözcüklerini ve fiilleri öğrenir. - - - - - - - - - - - - - -
Öğrendikleri ile ilgili sınıfta bol örnekli alıştırmaları uygulayabilir. - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenci temel düzeyde işaret dilini öğrenebilir. - - - - - - - - - - - - - -
İşaret dilinde tercüme ederek, işitme engellilerle iletişim kurmayı öğrenir. - - - - - - - - - - - - - -