Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kalibrasyon Sistemleri | ÜKK156 | 3 | 2 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | ÜRETİMDE KALİTE KONTROL |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze, Anlatım, Tartışma, Takım/Grup Çalışması, Soru-Yanıt Uygulama, Rapor Hazırlama ve/veya Sunma |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Bülent TURAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Ölçüm güvenilirliğinin sağlanması ve ölçüm sonuçlarının doğruluğunun temini için, ölçüm birimlerini tanımlayan, gerçekleştiren, muhafaza eden ve yaygınlaştıran metroloji faaliyetlerine ilişkin temel ve genel kavramlar hakkında öğrencilerin bilgi seviyelerinin ve metroloji konusunda farkındalığın arttırılması. |
Ders İçeriği |
Metroloji tanımı, tarihçesi ve günlük yaşamda önemi, Metroloji ile ilgili Temel ve Genel Kavramlar, Kalibrasyon, Ölçme, İzlenebilirlik kavramları ve önemi, Uluslararası Metroloji Sistemi, Ulusal Kalite Altyapısı, Metroloji Sistemi, Sınıfları, ilgili kuruluşlar ve amaçları, Kalibrasyon/Deney Laboratuvarlarının Yeterliliği için Gereklilikler, Uluslararası Birimler Sistemi (SI), SI sisteminde Temel, Türetilmiş ve Ek birimler ve sembolleri, SI Önekleri, Birim dönüştürme uygulamaları, Kalibrasyon Faaliyetleri, Kalibbrasyon şartları, periyotları, Kalibrasyon yapmanın nedenleri ve önemi, Kalibrasyon formları, Ölçüm belirsizliği ve hesaplamaları, Terazi ve Etüv Kalibrasyonun yapılış ve uygulanması çalışmaları |
Ders Kaynakları |
3. SI Broşürü, http://www.bipm.org/en/publications/si-brochure 4. Türkak ve Kalibrasyon Laboratuvarı Uygulama Formu(Terazi ve Etüv Kalibrasyonu), Ders Notları 5. EA-04/02 M:2013 “Evaluation of the Uncertainty of Measurement in Calibration” 6. İnternet
1. Metroloji, 1. Basım, Şubat 2013, ISBN 978-975-403-731-9, TÜBİTAK Ulusal Metroloji Enstitüsü 2. JCGM 200, International Vocabulary of Metrology - Basic and General Concepts and Associated Terms (VIM) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2017 - 2018 2018 - 2019 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 2 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 10 | 2 | 20 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 5 | 2 | 10 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 2 | 1 | 2 |
Uygulama 2 | Uygulama 2 | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 96 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,76 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin işleniş yöntemi ve proje-sunum konuları hakkında bilgi verme | |
2 | Metroloji tanımı, tarihçesi ve günlük yaşamda önemi | |
2 | Metroloji tanımı, tarihçesi ve günlük yaşamda önemi | |
4 | Uluslararası Metroloji Sistemi | |
5 | Ulusal kalite altyapısı, metroloji sistemi, sınıfları, ilgili kuruluşlar ve amaçları | |
6 | Kalibrasyon/Deney Laboratuvarlarının Yeterliliği için Gereklilikler | |
7 | Uluslararası Birimler Sistemi (SI), SI sisteminde Temel, Türetilmiş ve Ek birimler ve sembolleri | |
8 | Ara Sınavlar, ders konularının tekrarı | |
9 | SI Önekleri, Birim dönüştürme uygulamaları, | |
10 | Kalibrasyon Faaliyetleri, Kalibbrasyon şartları, periyotları, Kalibrasyon yapmanın nedenleri ve önemi, Kalibrasyon formları, | |
11 | Ölçüm belirsizliği ve hesaplamaları | |
12 | Kalibrasyon işleminin laboratuarda uygulaması gerekli formların hazırlanıp doldurularak raporlanması, Terazi kalibrasyonu | |
13 | Kalibrasyon işleminin laboratuarda uygulaması gerekli formların hazırlanıp doldurularak raporlanması, Etüv Kalibrasyonu | |
14 | Kalibrasyon sistemleri ödev ve uygulama sunumları |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Mesleki kontrol cihazları ve kalibrasyon faaliyetleri ile ulusal ve uluslararası faaliyet gösteren metroloji kuruluşlarının amaçları ve görevleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||
Mesleki alanında SI birim sistemlerini ve öneklerini bilir, birim dönüşümlerini yapar ve önemini kavrar. | |||
Metroloji ve kalibrasyon faaliyet alanları ile ilgili problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi ile bir endüstriyel sistem, eleman veya prosesi istenilen ihtiyaçları karşılayacak şekilde tasarlama ve ölçme becerisi ve mesleki uygulamalar için gerekli teknikleri ve modern mühendislik aygıtlarını kullanabilme becerisi kazanır. | |||
Mesleki alanında metrolojik faaliyetler hakkında bilgi sahibi olur. Meslek bilgisini uygulama becerisi kazanır. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mesleki kontrol cihazları ve kalibrasyon faaliyetleri ile ulusal ve uluslararası faaliyet gösteren metroloji kuruluşlarının amaçları ve görevleri hakkında bilgi sahibi olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Mesleki alanında SI birim sistemlerini ve öneklerini bilir, birim dönüşümlerini yapar ve önemini kavrar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Metroloji ve kalibrasyon faaliyet alanları ile ilgili problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi ile bir endüstriyel sistem, eleman veya prosesi istenilen ihtiyaçları karşılayacak şekilde tasarlama ve ölçme becerisi ve mesleki uygulamalar için gerekli teknikleri ve modern mühendislik aygıtlarını kullanabilme becerisi kazanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Mesleki alanında metrolojik faaliyetler hakkında bilgi sahibi olur. Meslek bilgisini uygulama becerisi kazanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |