Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bilgisayar Mimarisi ve Organizasyonu | BM303 | 5 | 3 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | Prof. Dr. Ahmet AKBAŞ |
Amaç |
Bu derste, bilgisayar sistemlerinde bir uygulama programı çalıştırıldığında neler olduğu ve sistemin nasıl çalıştığını anlamaya yardımcı olacak kavramlar, terminoloji ve sistem bileşenleri tanıtılır ve tartışılır. Böylece, öğrencilerin temel bilgisayar sistemi ve bunun uygulama programları üzerindeki etkisini anlayarak güçlü bir programcı olma yolunda ilerlemesini sağlayacak bilgi ve beceriler kazanması amaçlanır. |
Ders İçeriği |
Bilgisayar Sistemlerinin Fonksiyonel Birimleri, Sistem Mimarisi, Performans ve Teknolojik Arka Plan; Programcı Bakış Açısıyla bir Sistem Turu; Bilgisayar Sistemlerinde Bilginin Temsili ve Manüplasyonu; Komut Seti Mimarisi, Programların Makine Düzeyinde Temsili-I (RISC, CISC, IA-32 ve x86-64 mimarileri); İşlemci ve Giriş/Çıkış Birimleri Arasında Veri Transferi; Yazılım (Program Hazırlama ve Çalıştırma Süreçleri); İşlemci (CPU) Birimi; Program Performansının Optimizasyonu; Giriş/Çıkış Organizasyonu ; Bellek Sistemi ; Aritmetik; Paralel Çalışma ve Performans; ARM İşlemciler, FPGA ve SoC Tasarımı. |
Ders Kaynakları |
Bilgisayar Organizasyonu ve Gömülü Sistemler, Hamacher, C., Vranesic, Z., Zaky, S. ve Manjikian, N.(2012), McGraw Hill,, ISBN 978–0–07–338065–0
Programcı Bakış Açısıyla Bilgisayar Sistemleri, Bryant, R.E. ve O’Hallaron, D.R. (2016). Pearson Education Limited, ISBN 10: 1-292-10176-8 Bilgisayar Sistemleri Mimarisi. Mono, M.M.(2001), Literatür Yayınları, ISBN 975-843-31-5 Principles of Computer Science, Reynolds, C. and Tymann, P. (2012), McGraw Hill, New York. ISBN 0-07-151037-0 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2010 - 2011 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 15 |
Ödev (Sunum) | 15 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 1 | 14 | 14 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 1 | 8 | 8 |
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 5 | 1 | 5 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 5 | 1 | 5 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 5 | 5 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 4 | 14 | 56 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 4 | 1 | 4 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 4 | 1 | 4 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,24 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sayısal Elemanlar, | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
2 | Veri Gösterimi | |
3 | Yazaç Aktarımı ve Mikro İşlemler | |
6 | Temel Bilgisayar Yapısı ve Devreleri | |
6 | Temel Bilgisayar Yapısı ve Devreleri | |
6 | Temel Bilgisayar Yapısı ve Devreleri | |
8 | Temel Bilgisayar Programlanması | |
8 | Temel Bilgisayar Programlanması | |
10 | Merkezi İşlemci Birimi | |
10 | Merkezi İşlemci Birimi | |
11 | Bilgisayar Aritmetiği | |
12 | Verilog Programlama Dili | |
14 | Verilog Programlama Diliyle Devre Tasarımı | |
14 | Verilog Programlama Diliyle Devre Tasarımı |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Merkezi işlemci birimi hakkında bilgi sahibi olmak | |||
Bilgisayar aritmetiği hakkında bilgi sahibi olmak | |||
Basit fakat komut kümesi tam olan bir bilgisayar sistemini hem donanımsal hem de yazılımsal olarak tanımak | |||
Verilog programlama dilini öğrenip sayısal lojik devreler tasarlamak |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Merkezi işlemci birimi hakkında bilgi sahibi olmak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bilgisayar aritmetiği hakkında bilgi sahibi olmak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Basit fakat komut kümesi tam olan bir bilgisayar sistemini hem donanımsal hem de yazılımsal olarak tanımak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Verilog programlama dilini öğrenip sayısal lojik devreler tasarlamak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |