Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Mikroişlemciler | EEM319 | 5 | 3 + 1 | 5,0 |
Birim Bölüm | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Abdulkadir DALGIN |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Gürhan ERTAŞGIN |
Amaç |
Temel mikroişlemci ve mikrodenetleyici mimari yapısının verilmesi, sayısal ölçme/kontrol/kumanda işlemlerinin gerçekleştirilmesi için gerekli olan çevre birimlerine (ADC, DAC, PWM, EEPROM, SPI, vb.) sahip gelişmiş bir mikrodenetleyici mimarisinin verilmesi, mimariye dayalı adresleme yöntemlerini kullanarak makine dilinde programlama yeteneğinin geliştirilmesi, kesme kaynaklarının kullanılabilmesi, problem çözüm algoritmalarının geliştirilmesi yeteneklerinin kazandırılması. |
Ders İçeriği |
Mikroişlemcilere genel bir bakış, Genel kavramlar, Mikroişlemcilerin genel yapısı, Mikroişlemci çevresel birimleri, Komut kümesi, Adresleme modları, Bellekler, Seri ve paralel portlar, Sistem ve hafıza tasarımı, Mikrodenetleyicilere genel bir bakış, ADC/DAC kullanımı, kesme kullanımı, Uygulama örnekleri. |
Ders Kaynakları |
MicroC ve PIC18F4550 (2. Baskı)
Haluk Gümüşkaya, Mikroişlemciler ve Bilgisayarlar, Alfa Yayınları Metin Bereket, Engin Tekin, PIC 16F84 ile Pic Basic Pro Uygulamaları Tocci R.J., Ambrosio, J., Microprocessors and Microcomputers: Hardware and Software, 6/E, Prentice Hall, 2002 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Uygulama 1 | 30 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 2 | 4 | 8 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 4 | 8 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 4 | 8 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 2 | 4 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 130 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,10 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bilgisayarların tarihi, vakum tüpler,transistorler, tümleşik devreler, intel ve motorola ve PIC ailesi. | |
2 | Hafıza temelleri ve hafıza organizasyonu, flip-flop, ortak yol, RAM, ROM, EPROM ve EEPROM yapıları. | |
3 | Mikroişlemci mimarisi ve çalışması, 18F4550 8-bit mikroişlemcisi yapısı, 18F4550 tümdevresi | |
4 | PIC18F4550 için basit MicroC uygulamaları. | |
5 | Zamanlayıcılar | |
6 | CCP ve ECCP | |
7 | SPP, MSSP ve EUSART | |
8 | A/D ve Karşılaştırıcılar | |
9 | HLVD ve USB | |
10 | RTC, ısı, ses ve rotary pulse encoder uygulamaları. | |
11 | Motor uygulamaları | |
12 | Multi-Tasking ve RTOS uygulamaları. | |
14 | Proje sunumları. | |
14 | Proje sunumları. |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Seri ve paralel veri iletimi ile harici çevre ile haberleşebilme yeteneğinin gelişmesi. | |||
Kesme kaynaklarının öğrenilmesi ve kullanabilme yeteneğinin geliştirilmesi. | |||
Günümüzde elektrik-elektronik mühendisleri için öğrenilmesi çok önemli olan mikrodenetleyiciler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve programlayabileceklerdir. | |||
Gelişmiş mikrodenetleyici mimarisi ve çevre birimlerini öğrenmek. | |||
Öğrenciler gömülü sistemler hakkında kısa zamanda bilgi sahibi olacaklardır. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Seri ve paralel veri iletimi ile harici çevre ile haberleşebilme yeteneğinin gelişmesi. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kesme kaynaklarının öğrenilmesi ve kullanabilme yeteneğinin geliştirilmesi. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Günümüzde elektrik-elektronik mühendisleri için öğrenilmesi çok önemli olan mikrodenetleyiciler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve programlayabileceklerdir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Gelişmiş mikrodenetleyici mimarisi ve çevre birimlerini öğrenmek. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenciler gömülü sistemler hakkında kısa zamanda bilgi sahibi olacaklardır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |