Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sayısal Kontrol Sistemleri | EEM423 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Tolga YÜKSEL |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı sayısal kontrol sistemleri ile ilgili teorik ve uygulamalı konuları tanıtmak, z dönüşümü, ters z dönüşümü, açık ve kapalı çevrim dijital kontrolcü blokları, sayısal PID kontrolörler ve tasarımlarını öğretmek |
Ders İçeriği |
Dijital sistemler ve özellikleri; örnekleme ve tutma işlemi, analog/dijital ve dijital/analog dönüştürücüler. Sürekli sistemlerin ayrık transfer ve durum uzayı modelleri. Z-Dönüşümü ve özellikleri. Ayrık-zamanlı sistemlerin z-düzlemi analizi. Z düzleminde blok diyagram indirgeme. Z-düzleminde Kararlılık. Köklerin geometrik yerleri yöntemi ile analiz ve tasarım; s-tanım bölgesinde tasarlanan PID kontrolörlerin dijital gerçeklenmesi. Frekans-cevabı yöntemine dayanan analiz ve tasarım. Durum uzayında analiz ve tasarım. |
Ders Kaynakları |
Discrete-Time Control Systems, Katsuhiko Ogata, 2nd edition, Prentice Hall,
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 2 | 12 | 24 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 10 | 20 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,94 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dijital Kontrol Sistemlerine Giriş | |
2 | Z Dönüşümü; ters z Dönüşümü | |
3 | Ters z dönüşümü | |
4 | z- ve s- düzlemi geçişleri | |
5 | z düzleminde açık çevrim blok diyagram indirgeme | |
6 | z düzleminde kapalı çevrim blok diyagram indirgeme | |
7 | z düzleminde kararlılık | |
8 | z düzleminde durum uzay gösterilimi ve çözümü | |
9 | z düzleminde gözlemlenebilirlik ve kontrol edilebilirlik | |
10 | z düzleminde kök yer eğrisi analizi | |
11 | z düzleminde geçici ve sürekli durum yanıtları | |
12 | z düzleminde kapalı çevrim sistemlerin frekans cevabı | |
13 | Sayısal PID kontrolcü tasarımı | |
13 | Sayısal PID kontrolcü tasarımı |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Ayrık zamanlı sistemlerle ilgili temel bilgileri öğrenmek | |||
z düzleminde kontrolcü tasarımı yapabilmek | |||
Kapalı çevrim kontrolcülerin z düzlemindeki özelliklerini öğrenmek | |||
z dönüşümünü ve özelliklerini öğrenmek |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ayrık zamanlı sistemlerle ilgili temel bilgileri öğrenmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
z düzleminde kontrolcü tasarımı yapabilmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kapalı çevrim kontrolcülerin z düzlemindeki özelliklerini öğrenmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
z dönüşümünü ve özelliklerini öğrenmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |