Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sayısal Elektronik | EEM452 | 8 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Keziban ERKAL |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı: Sayısal elektronik devrelerinde kullanılan temel yapı bloklarının analizini, Bunların elle ve bilgisayar benzetimleri ile hesaplanmalarını, Tasarım yöntemlerini tanıtmaktır. |
Ders İçeriği |
Genel kavram ve tanımlar, NMOS ve CMOS eviricilerin statik ve dinamik özellikleri, statik NOR ve NAND kapıları ile karmaşık kapı yapıları, anahtarlı lojik mimarisi, NMOS ve CMOS (TG) geçiş lojiği, ardışıl devre temel yapıları-flipfloplar, sayısal devrelerde senkronizasyon, dinamik sayısal devreler: domino, nora, zipper lojik yapıları, yarıiletken bellekler: salt-oku bellekler (ROM), statik ve dinamik yaz-oku belekler (SRAM ve DRAM), kapı dizileri (PAL, PLA, FPGA). |
Ders Kaynakları | |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş, temel kavramlar | Ders |
2 | NMOS eviriciler ve temel CMOS eviricinin statik özellikleri | Ders |
3 | Eviricilerin dinamik özellikleri | Ders |
4 | Evirici tasarımı, kademeli sürücü, statik ve dinamik güç, güç-gecikme çarpımı | Ders |
5 | CMOS temel kapılar (NOR ve NAND kapıları): statik ve dinamik davranışları | Ders |
6 | Karmaşık fonksiyonlu CMOS kapılar, sözde nMOS kapılar | Ders |
7 | Anahtarlı lojik mimarisi: NMOS ve CMOS (TG) geçiş lojiği | Ders |
8 | NMOS ve CMOS (TG) geçiş lojiği ve örnekler | Ders |
9 | Flip-floplar | Ders |
10 | Sayısal devrelerin senkronizasyonu | Ders |
11 | Dinamik çalışmanın sorunları: esnek düğüm kaçakları ve dinamik yük paylaşımı-I | Ders |
12 | Dinamik çalışmanın sorunları: esnek düğüm kaçakları ve dinamik yük paylaşımı-II | |
13 | Dinamik kapılar, dinamik kapıların kaskat bağlanmaları, Domino, NORA ve Zipper yapıları | Ders |
14 | Yarıiletken bellekler ve kapı dizileri | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
NMOS ve CMOS eviricilerin statik ve dinamik davranışlarına ait büyüklükleri hesaplayabilme. NMOS ve CMOS temel ve karmaşık kapı devrelerinin (NOR ve NAND) statik ve dinamik özelliklerini hesaplayabilme ve tasarlayabilme. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Sayısal sistem içinde gereksinimleri karşılayacak şekilde evirici tasarımı yapabilme. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Anahtarlı lojik mimarisi, NMOS ve CMOS geçiş lojiğini tasarlayabilme, statik ve dinamik büyüklüklerini hesaplayabilme. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Flip-flopların çeşit ve özelliklerinin öğrenilerek, bunların sayısal sistem içinde kullanabilme. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Sayısal devrelerin senkronizasyonu ve dinamik çalışmanın özelliklerini kullanabilme, Matris düzenindeki sayısal devreler, yani programlanabilir kapı dizileri ve belleklerin özellikleri kavrama ve tasarlayabilme becerilerini kazanır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
NMOS ve CMOS eviricilerin statik ve dinamik davranışlarına ait büyüklükleri hesaplayabilme. NMOS ve CMOS temel ve karmaşık kapı devrelerinin (NOR ve NAND) statik ve dinamik özelliklerini hesaplayabilme ve tasarlayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sayısal sistem içinde gereksinimleri karşılayacak şekilde evirici tasarımı yapabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Anahtarlı lojik mimarisi, NMOS ve CMOS geçiş lojiğini tasarlayabilme, statik ve dinamik büyüklüklerini hesaplayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Flip-flopların çeşit ve özelliklerinin öğrenilerek, bunların sayısal sistem içinde kullanabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sayısal devrelerin senkronizasyonu ve dinamik çalışmanın özelliklerini kullanabilme, Matris düzenindeki sayısal devreler, yani programlanabilir kapı dizileri ve belleklerin özellikleri kavrama ve tasarlayabilme becerilerini kazanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |