Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Matematiksel Modelleme | KSM302 | 6 | 2 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | KİMYA MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Gamzenur ÖZSİN |
Ders Veren | |
Amaç |
Kimya mühendisliği süreçlerinde karşılaşılan yatışkın ve yatışkın olmayan durumların modellerinin türetilmesi, model denklemlerinin analitik ve/veya sayısal yöntemlerle çözülmesi, ve istatistik kavramlar ile hipotez testleri yapılması |
Ders İçeriği |
Matematiksel Analizin Önemi, Matematiksel Analizin Temel İlkeleri, Matematiksel Model Denklemlerin Kaynakları, İzotermal Sistemler, Reaksiyonlu Sistemlerin Modellenmesi, Enerji Korunumu, Kimyasal Reaksiyonlu Sistemlerde Enerji Korunumu, Endüstriden örnekler, İstatistikte temel kavramlar, Frekans Dağılımları, Merkezi eğilim ölçüleri, Olasılık, Kesikli rassal değişkenler ve olasılık dağılımları, Sürekli rassal değişkenler ve normal dağılım, Örnekleme, İstatistiksel tahminleme, Hipotez testleri, Regresyon ve korelasyon |
Ders Kaynakları |
Bird.,R.B., Stewart W.E., Lightfoot E.N., Transport Phenomena, John Wiley and Sons, New York, 1960
Tosun, İ., Modelling in Transport Phenomena Luyben W. L., Process Modeling, Simulation and Control for Chemical Engineers, McGraw Hill, New York, 1973 Mickley H.S., Sherwood T.K., Reed C.E., Applied Mathematics in Chemical Engineering, McGraw Hill, New York, 1957 Rice R. G., Applied Mathematics and Modeling for Chemical Engineers,John Wiley and Sons Inc., New York, 2003 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2010 - 2011 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 4 | 8 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Final | Final | 3 | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 98 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,84 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
7 | Akış içeren süreçlerin modellenmesi | |
2 | İzotermal ve izotermal olmayan sistemlerde değişim denklemlerinin türetilmesi ve çözümü I | Ders |
9 | İzotermal ve izotermal olmayan sistemlerde değişim denklemlerinin türetilmesi ve çözümü II | |
4 | Cebirsel, diferansiyel, integral denklemlerin matematiksel modellerde kullanımı, sınır ve başlangıç koşulları | Ders |
12 | Matematiksel modellerin endüstriyel uygulamalarda kullanılması | |
11 | Makroskopik denkliklerin örnek çözümlemeleri | |
10 | Makroskobik kütle, momentum, genel ve mekanik enerji denkliklerinin ve sözde yatışkın durum yönteminin kimyasal süreçlerin modellenmesinde kullanılması, diferansiyel denklemlerin çözümü | |
4 | Temel kanunlar: kütle, bileşen, momentum, genel enerji, termal enerji, mekanik enerji denklikleri ile model oluşturulması | |
5 | İzotermal sistemlerde kütle, momentum ve enerji denklikleri ile model oluşturulması | |
3 | Matematiksel model oluşturmada formülasyon prensipleri, mikro ve makro sistemler | |
14 | Mikroskopik denkliklerin türetilmesi | |
1 | Temel kavramlar: matematiksel modelin önemi ve temel ilkeleri | |
13 | İstatistikte temel kavramlar | |
6 | Kimyasal reaksiyonlu sistemlerin modellenmesi |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kimyasal süreç modellerinin oluşturulabilmesi ve model diferansiyel denklemlerin çözüm yöntemleri | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Modelleme ile bir sistemin çeşitli durumlardaki davranışının, oldukça zahmetli ve masraflı deneysel düzeneklere gerek kalmadan model denklemlerinin çözümüyle belirlenebileceğinin anlaşılması | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kimya mühendisliği süreçlerindeki yatışkın ve yatışkın olmayan durum kavramlarını anlayarak analiz edebilme ve analitik düşünme | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kimyasal süreç modellerinin oluşturulabilmesi ve model diferansiyel denklemlerin çözüm yöntemleri | 5 | 5 | 4 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 2 | 4 |
Modelleme ile bir sistemin çeşitli durumlardaki davranışının, oldukça zahmetli ve masraflı deneysel düzeneklere gerek kalmadan model denklemlerinin çözümüyle belirlenebileceğinin anlaşılması | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 2 | 4 |
Kimya mühendisliği süreçlerindeki yatışkın ve yatışkın olmayan durum kavramlarını anlayarak analiz edebilme ve analitik düşünme | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 2 | 4 |