Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Doğal Afetler | COĞ470 | 8 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | COĞRAFYA |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Zafer BAŞKAYA |
Ders Veren | |
Amaç |
Türkiye karası genç tektonik hareketlerin yoğun biçimde etkin olduğu bir coğrafyadır. Bu bakımdan tektonik hareketlerden özellikle depremler ülkemizde çok etkindir. Meydana gelen depremlerde can ve mal kayıpları ülke ekonomisini her zaman sıkıntıya sokmaktadır. Sel, su baskını, fırtına vb. olaylar yüzünden sözü edilen can ve mal kayıpları ötesinde ekonomik kayıplar ülkenin gelişmesi önünde ciddi problemler yaratmaktadır. Bu nedenle yetişen nesillerin doğal afetlere karşı çağın gereği olan önlemler alma noktasında gereken bilgilerle donatılması, bu olaylar hakkında binlerce yıldır oluşan önyargıları, hurafeleri bir kenara koyması gerekmektedir. Doğal afetler coğrafyasının temel amacı bu hedefi gerçekleştirebilmektedir. |
Ders İçeriği |
Doğal afet nedir? Doğal afetlerin sınıflandırılması. Depremler, sebepleri, zarar derecesi, korunma yolları. Fırtına, sel ve su baskınları, kütle hareketleri, önlem çalışmaları . Çığ, kaya akmaları, kaya düşmeleri. Bütün bu olayların dünyada ve Türkiye’de dağılış durumu. |
Ders Kaynakları |
Erinç, S., 2012, Jeomorfoloji I. Dergah Yayınları, İstanbul.
Gençoğlu, S.-İnan, E.-Güler, H. , 1990. Türkiye’nin Deprem Tehlikesi, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Yayınları. Ankara. Şahin, C. & Sipahioğlu, Ş., 2002. Doğal Afetler ve Türkiye . Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. Ankara. Şahin, C., 1991. Türkiye Afetler Coğrafyası. Gazi Üniversitesi Yayınları No:172. Ankara. Yalçınlar, İ., 1968. Strüktüral Jeomorfoloji-1. İstanbul Üniversitesi. Yayınları No:800 İstanbul. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
Final | Final | 17 | 1 | 17 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Doğal afetin tanımı, doğal afetlerin sınıflandırılması | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
2 | Litosferik doğal afetler, bu afetlerin doğuşuna yol açan sebepler. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
3 | Depremler: Tanımı, Oluşumu, deprem türleri. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
4 | Deprem dalgaları ve etkileri. Deprem şiddeti ve magnitüdü. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
5 | Deprem ile zemin, bina malzemesi ilişkileri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
6 | Volkanik olaylar ve afet boyutu | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
7 | Tsunami. Türkiye’de deprem, volkanizma ve tsunami olayları. deprem, volkanizma, tsunami olaylarının Dünya’da ve Türkiye’de dağılışları, bunlara karşı alınması gereken önlemler. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
8 | Ara Sınav | Sözlü |
9 | Kütle hareketleri, heyelanlar, göçmeler, kaya , çamur akmaları, sonuçları, afet boyutu. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
10 | Kütle hareketlerinin Dünyada ve Türkiye’de dağılışı, önlemler. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
11 | Atmosferik doğal afetler | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
12 | Sel ve su baskınları, kar yağışları, çığ olayları, Dolu, sis, etkileri, zararları ve alınması gereken önlemler | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
13 | Şiddetli rüzgarlar, yıldırım düşmesi, kuraklık, iklim değişmeleri, aşırı soğuklar . Bu olayların Dünya’da ve Türkiye’de dağılışları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
14 | Şiddetli rüzgarlar, yıldırım düşmesi, kuraklık, iklim değişmeleri, aşırı soğuklara karşı alınması gereken önlemler | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türkiye’nin doğal afet durumu hakkında bilgi edinir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Doğal afetlerin sebep ve sonuçları arasında ilişki kurabilir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Doğal afetlere karşı korunma yolları hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Doğal afetler ile mekansal planlama arasında ilişki kurabilir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Doğal afetlerin neler olduğunu öğrenir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türkiye’nin doğal afet durumu hakkında bilgi edinir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Doğal afetlerin sebep ve sonuçları arasında ilişki kurabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Doğal afetlere karşı korunma yolları hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Doğal afetler ile mekansal planlama arasında ilişki kurabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Doğal afetlerin neler olduğunu öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |