Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kır ve Kent Sosyolojisi | COĞ368 | 6 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | COĞRAFYA |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tuba SÜTLÜOĞLU |
Ders Veren | |
Amaç |
Kır ve Kent Sosyolojisi dersi; kırsal ve kentsel toplumları birbirinden ayıran toplumsal, kültürel ve ekonomik özellikleri, toplumsal ve kültürel yaşamlarında etkili olan süreçleri incelemek için gerekli olan temel sosyolojik kavram ve yaklaşımların öğretilmesini amaçlamaktadır. |
Ders İçeriği |
- Köy sosyolojisinin konusu, tanımı ve içeriği, - Sosyolojik kavram ve yaklaşımlar açısından kırsal ve kentsel toplumların toplumsal, kültürel ve ekonomik özellikleri, - Göç olgusu, - Türkiye'nin iç ve dış göç deneyimi, - Türkiye'de kentleşme, - Gecekondu ve toplumsal ilişki ağları, - Kentsel dönüşüm. |
Ders Kaynakları |
Dersi veren öğretim üyesinin ders notları
Özensel, E. (2018). Kır sosyolojisi. Çizgi Kitabevi. Türkdoğan, O. (2006). Türkiye'de köy sosyolojisi. IQ Kültür Sanat Yayıncılık. Weber, M. (2010). Şehir: Modern kentin oluşumu (M. Ceylan, Çev.). Yarın Yayıncılık. Kent sosyolojisi (2019). F. Güneş (Editör). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yay. Şen, M. (2014). Türkiye’de iç göçlerin neden ve sonuç kapsamında incelenmesi. Çalışma ve Toplum. Sayı: 40, 23-256. Gökalp, E. (2015). Klasik sosyolojik kuramda kültür. E. Gökalp (Editör). Kültür Sosyolojisi içinde. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. Göktuna Yaylacı, F. (2018). Göçler çağında sosyal hizmetler, göçe ilişkin temel kavramlar ve kuramsal yaklaşımlar. F. Göktuna Yaylacı (Editör). Göçmen ve sığınmacılarla sosyal hizmet içinde (s. 2-27). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yay. Güllüpınar, F. (2018). Göçler çağında sosyal hizmetler, göçe ilişkin temel kavramlar ve kuramsal yaklaşımlar. F. Göktuna Yaylacı (Editör). Göçmen ve sığınmacılarla sosyal hizmet içinde (s. 2-27). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yay. Sağlam, S. (2006). Türkiye'de iç göç olgusu ve kentleşme. Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), (5), 33-44. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkiyat/issue/16667/330762 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,73 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kavramsal Bir Giriş | Beyin Fırtınası |
2 | Kır Sosyolojisinin Konusu, Kapsamı ve Önemi: Kır-Kent Ayrımı | Beyin Fırtınası |
3 | Dünyada ve Türkiye’de Köy Sosyolojisinin Tarihsel Gelişimi | Beyin Fırtınası |
4 | Türkiye’de yapılmış Olan ve Kır Sosyolojisinin Tarihsel Gelişimi Açısından Temel Oluşturan Köy Çalışmalarından Örnekler Verilerek İncelenmesi | Beyin Fırtınası |
5 | Kırsal Yerleşme Tipleri | Beyin Fırtınası |
6 | Kırsal Alan Araştırmalarında Kullanılan Yöntem ve Veri Toplama Teknikleri | Beyin Fırtınası |
8 | Türkiye’de Tarihsel Süreçte Toprak Mülkiyetini Belirleyen Koşullar Türkiye’de Tarımın Yapısal Özellikleri | |
9 | Türkiye’de Kentsel Yapının Genel Özellikleri ve Kentsel Alanda Toplumsal Değişme | |
10 | Türkiye’de Kırdan Kente Göç: Neden ve Sonuçları | Grup Çalışması |
11 | Toplumsal Tabakalaşma, Kent Toplumunda Toplumsal Tabakalaşmalar ve Üretim İlişkileri | Saha / Arazi Çalışması |
12 | Köy Toplumunda Düşün, Din, Değer Yargıları, İnanç, Tutum ve Davranış Biçimleri, Temel Özellikleri | Sözlü |
12 | Köy Toplumunda Düşün, Din, Değer Yargıları, İnanç, Tutum ve Davranış Biçimleri, Temel Özellikleri | Sözlü |
14 | Kent toplumunda kapitalizm ve tüketim |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Köy ve kent sosyolojisinin inceleme alanlarında bulunan unsurları açıklar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Kırsal ve kentsel alanları birbirinden ayıran toplumsal, kültürel ve ekonomik özellikleri sosyolojik yaklaşımlar doğrultusunda açıklar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Göç kavramını ve Türkiye’nin iç ve dış göç deneyimini açıklar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Türkiye’nin kentleşme deneyimini açıklar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Gecekondulaşma olgusunu ve gecekondulaşma süreciyle ilişkili toplumsal ilişki ağlarını açıklar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Köy ve kent sosyolojisinin inceleme alanlarında bulunan unsurları açıklar. | 2 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Kırsal ve kentsel alanları birbirinden ayıran toplumsal, kültürel ve ekonomik özellikleri sosyolojik yaklaşımlar doğrultusunda açıklar. | 2 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Göç kavramını ve Türkiye’nin iç ve dış göç deneyimini açıklar. | 3 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Türkiye’nin kentleşme deneyimini açıklar. | 3 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Gecekondulaşma olgusunu ve gecekondulaşma süreciyle ilişkili toplumsal ilişki ağlarını açıklar. | 2 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |