Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bilim Tarihi II | COĞ471 | 7 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | COĞRAFYA |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Yasin KARAMAN |
Ders Veren | Arş. Gör. Dr. Yasin KARAMAN |
Amaç |
Bu dersin amacı bilimin ortaya çıkışı ve çeşitli uygarlıkların bilime katkıları hakkında bilgi vermektir. |
Ders İçeriği |
Ders, bilimin genel özellikleri, bilimin ortaya çıkışı, çeşitli uygarlıkların bilme yaptıkları katkılar, bilimin gelişimi, İslam dünyası ve Avrupa’nın bilme katkıları, Bilimin günümüzdeki durumu konularını kapsamaktadır. |
Ders Kaynakları |
Batı Biliminde Dönüm Noktaları, P. Whitfield, İstanbul, 2008.
Bilim Sosyolojisi – Bilim Tarihi ve Yöntem, E. Eğribel – U. Özcan, İstanbul 2007. Bilim Tarihi, Ş. Ural, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2000. Osmanlı Türklerinde İlim A. Adıvar; İstanbul 1991. Batı Biliminde Dönüm Noktaları, P. Whitfield, İstanbul, 2008 İnsan Düşüncesinde Yerküre, D. Oldroyd, Tübitak Yayınları, Ankara, 2004. Bilim Sosyolojisi – Bilim Tarihi ve Yöntem, E. Eğribel – U. Özcan, İstanbul 2007, Bilim Tarihi (Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi) C. A. Ronan Ankara 2003, Bilim Tarihi, Ş. Ural, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2000 Osmanlılar ve Bilim, E. İhsanoğlu, Etkileşim Yayınları, 2007. Bilimlerin Geçmişinden Tarih Üretmek, G. Gavroğlu, İstanbul 2006. Bilim Tarihi (Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi) C. A. Ronan Ankara 2003. Osmanlı Türklerinde İlim A. Adıvar; İstanbul 1991, Bilim Tarihi, Cemal YILDIRIM, Remzi Kitabevi. Batı Biliminde Dönüm Noktaları, P. Whitfield, İstanbul, 2008. Bilim Sosyolojisi – Bilim Tarihi ve Yöntem, E. Eğribel – U. Özcan, İstanbul 2007. Bilim Tarihi, Ş. Ural, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2000. Osmanlı Türklerinde İlim A. Adıvar; İstanbul 1991. Batı Biliminde Dönüm Noktaları, P. Whitfield, İstanbul, 2008 İnsan Düşüncesinde Yerküre, D. Oldroyd, Tübitak Yayınları, Ankara, 2004. Bilim Sosyolojisi – Bilim Tarihi ve Yöntem, E. Eğribel – U. Özcan, İstanbul 2007, Bilim Tarihi (Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi) C. A. Ronan Ankara 2003, Bilim Tarihi, Ş. Ural, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2000 Osmanlılar ve Bilim, E. İhsanoğlu, Etkileşim Yayınları, 2007. Bilimlerin Geçmişinden Tarih Üretmek, G. Gavroğlu, İstanbul 2006. Bilim Tarihi (Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi) C. A. Ronan Ankara 2003. Colin A. Ronan, Bilim Tarihi Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, TÜBİTAK Yayınları, Akademik Dizi I, Ankara, 2003. Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi, 1997, Remzi Kitabevi MASON, S:F., Bilimler Tarihi, T.C.Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2001. TEZ, Z. Bilimde ve Sanayide Kimya Tarihi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2000. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
Final | Final | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,61 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bilim nedir? Bilimin temel özellikleri. Bilimsel çalışma basamakları. Bilimlerin sınıflandırılması. Bilim tarihi ve felsefesi. Bilim tarihinin amacı. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
2 | Tarih Öncesi ve İlk Uygarlıklarda bilim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
3 | Yunan Döneminde bilim (Antik Çağ ve Helenistik Çağ) | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
4 | Roma Döneminde bilim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
5 | Ortaçağ avrupasında bilim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
6 | İslam Medeniyetlerimde bilim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
7 | Rönesans dönemi ve sonrasında bilim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
8 | Arasınav, Yeni Çağda Bilim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
9 | Yeni Çağda bilim ve kimya biliminin dönemleri (simya, iyatrokimya, filojiston dönemi ve modern kimya) | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
10 | Modern Çağda bilim, modern kimyanın doğuşu; Boyle, Lavosier, Proust, Gay-Lussac, Dalton, Avogadro. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
11 | Atomun yapısı ve Radyoaktivite biliminin gelişimi; Faraday, Stoney, Meyer, Mendeleyev, Moseley, Thomson, Becquerel, Marie Curie, Röntgen, Rutherford, Chadwick, Bohr, Einstein, Pauling. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
12 | Organik kimyanın gelişimi; Wöhler, Von Liebig, Hofmann, Wurtz, Kekule, Bunsen, Baeyer, Pasteur, Perkin, Buchner,Otto Wallach, Beilstein. Grignard. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
13 | Fizikokimya ve analitik kimyanın gelişimi; Ostwald, van’t Hoff, Gibbs, Le Chatelier, Arrhenius, Haber, Nernst, Maxwell, Planck, Schrödinger, Davy, Joule, Carnot, Clapeyron, Lord Kelvin, Clausius, Langmuir. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
14 | Yirmibirinci yüzyılda bilim ve kimyadaki son gelişmeler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bilim Tarihi disiplininin doğasını, genel özelliklerini ve başlıca sorunlarını açıklayabilecektir. | Yazılı Sınav | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Antik Çağ ve Orta Çağ'daki bilimsel faaliyetleri betimleyebilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Bilim, bilimsel çalışma, bilimlerin sınıflandırılması, bilim tarihi ve kimya bilimi kavramlarını öğrenir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Eski çağlardan günümüze doğru bilimin ve özelde kimya biliminin gelişim dönemlerini öğrenir ve ilgili bilim adamlarını tanır. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilim Tarihi disiplininin doğasını, genel özelliklerini ve başlıca sorunlarını açıklayabilecektir. | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilecektir. | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Antik Çağ ve Orta Çağ'daki bilimsel faaliyetleri betimleyebilecektir. | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bilim, bilimsel çalışma, bilimlerin sınıflandırılması, bilim tarihi ve kimya bilimi kavramlarını öğrenir. | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Eski çağlardan günümüze doğru bilimin ve özelde kimya biliminin gelişim dönemlerini öğrenir ve ilgili bilim adamlarını tanır. | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |