EN
  • Anasayfa
  • COĞ282 Bilim Tarihi I (2024 - 2025 / 4. Yarıyıl)
  • EN
COĞ282 - Bilim Tarihi I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bilim Tarihi I COĞ282 4 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
COĞRAFYA
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Yasin KARAMAN
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı bilimin ortaya çıkışı ve çeşitli uygarlıkların bilime katkıları hakkında bilgi vermektir.

Ders İçeriği

Ders, bilimin genel özellikleri, bilimin ortaya çıkışı, çeşitli uygarlıkların bilme yaptıkları katkılar, bilimin gelişimi, bilimin günümüzdeki durumu konularını kapsamaktadır.

Ders Kaynakları Batı Biliminde Dönüm Noktaları, P. Whitfield, İstanbul, 2008.
Bilim Sosyolojisi – Bilim Tarihi ve Yöntem, E. Eğribel – U. Özcan, İstanbul 2007.
Bilim Tarihi, Ş. Ural, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2000.
Osmanlı Türklerinde İlim A. Adıvar; İstanbul 1991.
Batı Biliminde Dönüm Noktaları, P. Whitfield, İstanbul, 2008
İnsan Düşüncesinde Yerküre, D. Oldroyd, Tübitak Yayınları, Ankara, 2004.
Bilim Sosyolojisi – Bilim Tarihi ve Yöntem, E. Eğribel – U. Özcan, İstanbul 2007,
Bilim Tarihi (Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi) C. A. Ronan Ankara 2003,
Bilim Tarihi, Ş. Ural, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2000
Osmanlılar ve Bilim, E. İhsanoğlu, Etkileşim Yayınları, 2007.
Bilimlerin Geçmişinden Tarih Üretmek, G. Gavroğlu, İstanbul 2006.
Bilim Tarihi (Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi) C. A. Ronan Ankara 2003.
Osmanlı Türklerinde İlim A. Adıvar; İstanbul 1991,
Bilim Tarihi, Cemal YILDIRIM, Remzi Kitabevi.
Batı Biliminde Dönüm Noktaları, P. Whitfield, İstanbul, 2008.
Bilim Sosyolojisi – Bilim Tarihi ve Yöntem, E. Eğribel – U. Özcan, İstanbul 2007.
Bilim Tarihi, Ş. Ural, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2000.
Osmanlı Türklerinde İlim A. Adıvar; İstanbul 1991.
Batı Biliminde Dönüm Noktaları, P. Whitfield, İstanbul, 2008
İnsan Düşüncesinde Yerküre, D. Oldroyd, Tübitak Yayınları, Ankara, 2004.
Bilim Sosyolojisi – Bilim Tarihi ve Yöntem, E. Eğribel – U. Özcan, İstanbul 2007,
Bilim Tarihi (Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi) C. A. Ronan Ankara 2003,
Bilim Tarihi, Ş. Ural, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2000
Osmanlılar ve Bilim, E. İhsanoğlu, Etkileşim Yayınları, 2007.
Bilimlerin Geçmişinden Tarih Üretmek, G. Gavroğlu, İstanbul 2006.
Bilim Tarihi (Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi) C. A. Ronan Ankara 2003.
Colin A. Ronan, Bilim Tarihi Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, TÜBİTAK Yayınları, Akademik Dizi I, Ankara, 2003.
Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi, 1997, Remzi Kitabevi
MASON, S:F., Bilimler Tarihi, T.C.Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2001.
TEZ, Z. Bilimde ve Sanayide Kimya Tarihi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2000.
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 14 28
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 6 1 6
Final Final 12 1 12
Toplam İş Yükü (Saat) 74
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 2,90
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Bilim nedir? Bilimin temel özellikleri. Bilimsel çalışma basamakları. Bilimlerin sınıflandırılması. Bilim tarihi ve felsefesi. Bilim tarihinin amacı. Ders Sınıf Dışı Çalışma
2 Tarih Öncesi ve İlk Uygarlıklarda bilim Ders Sınıf Dışı Çalışma
3 Yunan Döneminde bilim (Antik Çağ ve Helenistik Çağ) Ders Sınıf Dışı Çalışma
4 Roma Döneminde bilim Ders Sınıf Dışı Çalışma
5 Ortaçağ avrupasında bilim Ders Sınıf Dışı Çalışma
6 İslam Medeniyetlerimde bilim Ders Sınıf Dışı Çalışma
7 Rönesans dönemi ve sonrasında bilim Ders Sınıf Dışı Çalışma
8 Arasınav, Yeni Çağda Bilim Ders Sınıf Dışı Çalışma
9 Yeni Çağda bilim ve kimya biliminin dönemleri (simya, iyatrokimya, filojiston dönemi ve modern kimya) Ders Sınıf Dışı Çalışma
10 Modern Çağda bilim, modern kimyanın doğuşu; Boyle, Lavosier, Proust, Gay-Lussac, Dalton, Avogadro. Ders Sınıf Dışı Çalışma
11 Atomun yapısı ve Radyoaktivite biliminin gelişimi; Faraday, Stoney, Meyer, Mendeleyev, Moseley, Thomson, Becquerel, Marie Curie, Röntgen, Rutherford, Chadwick, Bohr, Einstein, Pauling. Ders Sınıf Dışı Çalışma
12 Organik kimyanın gelişimi; Wöhler, Von Liebig, Hofmann, Wurtz, Kekule, Bunsen, Baeyer, Pasteur, Perkin, Buchner,Otto Wallach, Beilstein. Grignard. Ders Sınıf Dışı Çalışma
13 Fizikokimya ve analitik kimyanın gelişimi; Ostwald, van’t Hoff, Gibbs, Le Chatelier, Arrhenius, Haber, Nernst, Maxwell, Planck, Schrödinger, Davy, Joule, Carnot, Clapeyron, Lord Kelvin, Clausius, Langmuir. Ders Sınıf Dışı Çalışma
14 Yirmibirinci yüzyılda bilim ve kimyadaki son gelişmeler Ders Sınıf Dışı Çalışma
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Bilim Tarihi disiplininin doğasını, genel özelliklerini ve başlıca sorunlarını açıklayabilecektir. Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilecektir. Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Antik Çağ ve Orta Çağ'daki bilimsel faaliyetleri betimleyebilecektir. Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Bilim, bilimsel çalışma, bilimlerin sınıflandırılması, bilim tarihi ve kimya bilimi kavramlarını öğrenir. Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Eski çağlardan günümüze doğru bilimin ve özelde kimya biliminin gelişim dönemlerini öğrenir ve ilgili bilim adamlarını tanır. Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Bilim Tarihi disiplininin doğasını, genel özelliklerini ve başlıca sorunlarını açıklayabilecektir. - - - - - - - - - - - - - -
Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilecektir. - - - - - - - - - - - - - -
Antik Çağ ve Orta Çağ'daki bilimsel faaliyetleri betimleyebilecektir. - - - - - - - - - - - - - -
Bilim, bilimsel çalışma, bilimlerin sınıflandırılması, bilim tarihi ve kimya bilimi kavramlarını öğrenir. - - - - - - - - - - - - - -
Eski çağlardan günümüze doğru bilimin ve özelde kimya biliminin gelişim dönemlerini öğrenir ve ilgili bilim adamlarını tanır. - - - - - - - - - - - - - -