Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sanayi Coğrafyası | COĞ345 | 5 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | COĞRAFYA |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Erdal KARAKAŞ |
Ders Veren | |
Amaç |
İnsanın temel ekonomik etkinliği sanayidir. Sanayi, ekonomik kalkınmada en önemli araçtır. Bu derste, coğrafyanın bir alt dalı olarak, coğrafya-sanayi arasındaki ilişki, sanayileşmenin ortaya çıkması ve gelişimi ve bugünkü durum, yer seçim kriterlerinin özellikleri ve küreselleşmeyle sanayileşme arasındaki ilişkiler ele alınmaktadır. |
Ders İçeriği |
Sanayinin Tanımı, Sanayi Faaliyetlerinin Coğrafi Yönden İncelenmesi ve Sanayi Bölgelerinin Belirlenmesi, Sanayinin Yapısı ve Gelişmesi, Sanayide Kuruluş Yeri Teorileri, Modern Sanayinin Kuruluş Yerini Belirleyen Faktörler Sanayinin Küresel Dağılışı: Dünya sanayi Bölgeleri-Avrupa Sanayi Bölgeleri, Kuzey Amerika Sanayi Kuşağı, Rusya ve Ukrayna’nın Sanayi Bölgeleri, Doğu Asya Sanayi Bölgeleri, Dünyanın Diğer Yerlerinde Sanayileşme |
Ders Kaynakları |
Bilsay Kuruç, Mustafa Kemal döneminde ekonomi, bilgi yay.1987, ank
) Erol Güngör, sanayileşmenin kültür temelleri, kalem yay.1980, ist Afet İnan Türkiye cumhuriyetinin sanayi planı 1936, TTK yy, 1989,ist Ayhan Aktar, kapitalizm az gelişmişlik ve türkiyede küçük sanayi afa yay.1990 ist. Ekonomik Coğrafya Küreselleşme ve Kalkınma, E. TÜMERTEKİN, N. ÖZGÜÇ, Çantay Kitabevi, 2005 füsun baykal 1985, Işıkkent Pınarbaşı Sanayi bölgesi (İzmir) Ege Coğ Derg sayı.3 Paul Impert Osmanlı İmparatorluğunda Yenileşme hareketleri havas yy.1981, ist. Musatafa Talas, Türkiye’de sanayi teşviği ve uygulamaları, doğu kütüphanesi,2008, ist Akın İlkin Kalkınma ve sanayi ekonomisi ist ünv yay ,1988 Donald Quataert sanayi devrimi çağında Osmanlı imalat sektörü iletişim yay.1999, ist. Fikret Şenses, 1980 sonrası ekon0omi politikaları ışığında Türkiye’de sanayileşme v yay. 1989, ank Erol Tümertekin İstanbul Sanayinde kuruluş yeri İ.Ü. yay. 1972, ist. Rıfat Önsoy, Tanzimat dönemi Osmanlı sanayi , iş bank yay.1988 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 3 | 1 | 3 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 4 | 2 | 8 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 5 | 2 | 10 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 1 | 2 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | İnceleme / Anket Çalışması | 3 | 1 | 3 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 3 | 2 | 6 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 12 | 4 | 48 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
Final | Final | 12 | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,92 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sanayinin tarifi, tasnifi, coğrafya ilişkisi | |
2 | Sanayi tipleri kuruluş şartları, özellikleri ve sorunları (ev, atölye, fabrika) | |
2 | Sanayi tipleri kuruluş şartları, özellikleri ve sorunları (ev, atölye, fabrika) | |
4 | Sanayi kuruluşunda etkili olan faktörler (hammadde, enerji ) | |
4 | Sanayi kuruluşunda etkili olan faktörler (işçi, iklim, su) | Ders |
6 | Sanayi kuruluşunda etkili olan faktörler (sermaye, Pazar, devlet, ulaşım) | |
7 | sınav | Problem Çözme |
8 | Sanayi yer seçiminde geçmişten günümüze olan farklar | Ders |
9 | Sanayide tesis yığılmalarının değerlendirilmesi | |
10 | Sanayi bölgelerinin tespiti | |
11 | Organize ve küçük sanayi bölgelerinde yer seçimi | |
12 | Sanayi kuruluş yeri teorileri | |
12 | Sanayi kuruluş yeri teorileri | |
13 | Dünyada sanayi bölgelerinin dağılışı ve özellikler | |
14 | Genel değerlendirme |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sanayi kavramını tanımlar | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Sanayi tesis yeri ile alan ekonomisi arasında ilişki kurar | |||
Sanayi tesis yeri için gerekli şartları analiz eder | Sunum / Seminer | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Sanayi sahalarını yorumlar | Sunum / Seminer | Benzetim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
Sanayi tiplerini ve özelliklerini bilir | Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sanayi kavramını tanımlar | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 | - | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
Sanayi tesis yeri ile alan ekonomisi arasında ilişki kurar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sanayi tesis yeri için gerekli şartları analiz eder | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sanayi sahalarını yorumlar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sanayi tiplerini ve özelliklerini bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |