Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Coğrafyanın Temel Kavramları | COĞ101 | 1 | 4 + 0 | 6,0 |
Birim Bölüm | COĞRAFYA |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Arda BAY |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Arda BAY |
Amaç |
Coğrafya ile ilgili temel kavramlar ve coğrafi düşünce sisteminin gelişimi ve önemi kavratılarak coğrafi düşüncenin çeşitli bilimsel ve felsefi düşüncelerle karşılaştırılması. |
Ders İçeriği |
Temel kavramlar, coğrafi düşüncenin gelişim aşamaları, çeşitli bilimsel akımlar ve felsefi düşünceler ve insanın yaşadığı çevre ile ilişkilerinin incelenmesi. |
Ders Kaynakları |
"Ali YİĞİT, 2005, Coğrafi Bakış Açısı, Çoğaltılmış Ders Notları, (58 sayfa) "
ARDEL,A.,1966, Coğrafya Nedir ve Nasıl Öğretilmelidir, TÜRK KÜLTÜRÜ:40, 373-376, Ankara Ali YİĞİT, 2005, Coğrafi Bakış Açısı, Çoğaltılmış Ders Notları, (58 sayfa) DOĞANAY,H. 1997, Coğrafya´ya Giriş-1, Genel Yöntemler, İlkeler ve Fiziki Coğrafyaya Giriş, Öz Eğitim yay. 17,İstanbul BARROWS,H.H. (çev.E.Tümertekin),1985, İnsan Ekolojisi Olarak Coğrafya, İ.Ü. ED.FAK. COĞR. DERG:1, 153-172, İstanbul DOĞANAY,H. 1993, Coğrafya´da Metodoloji, Genel Metodlar ve Özel Öğretim Metodları. MEB Öğretmen Kitapları Dizisi: 187, İstanbul. DOĞANAY,H. 1997, Coğrafya'ya Giriş-1, Genel Yöntemler, İlkeler ve Fiziki Coğrafyaya Giriş, Öz Eğitim yay. 17, İstanbul LACOSTE Yves, (çev. A.Arayıcı) 1998, Coğrafya Savaşmak İçindir. Özne Yayınları, İstanbul HAGGETT Peter. 1983, "A Modern Synthesis Geography" AN.Y: Harper & Row, p.606. ELİBÜYÜK, M. 1997, Coğrafyanın Önemi, Tanımı ve Sınıflandırılması, TÜRK KÜLTÜRÜ ARŞT: XXXIII/1-2, 59-90, Ankara JOHNSTON,R.J.; D. GREGORY & D. M. SMITH EDITED 1994, The Dictionary of Human Geography, 3rd ed., Oxford :Blackwell publishers, pp.220-223. JOHNSTON,R.J. 1983, Philosophy and Human Geography, London: Edward Arnold, PP.4-5. ÖZÇAĞLAR,A.2000, Coğrafyaya Giriş; Sistematik, Kavramlar, Yöntemler, Hilmi Usta Matbaacılık, Ankara. ÖZGÜÇ,N.-TÜMERTEKİN,E.2000, Coğrafya; Geçmiş, Kavramlar, Coğrafyacılar; Çantay Kitabevi, İst. TÜMERTEKİN,E, 1990, Çağdaş Coğrafi Düşüncenin oluşumu ve Paul Vidal de la Blache. İst. Üniv. Ed. Fak. Yay. No: 3603 İst. Arild Holt-Jensen (çev. Erdem Bekaroğlu, Ömer Faik Anlı, Hatice Turut, Suat Tuysuz), 2017. Coğrafya Tarihi, Felsefesi ve Temel Kavramları, Dördüncü Basım, İdil Yayıncılık. Osman Gümüşçü, 2017. Coğrafyaya Davet (Tarihçe, Kavramlar, Yapı, Sistematik, Kaynaklar, Metod). 4. Baskı, Yeditepe Yayınları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 10 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
10
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
40
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
50
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 14 | 28 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 12 | 1 | 12 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 12 | 1 | 12 |
Final | Final | 12 | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 176 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,90 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Coğrafi Düşünce ve Gelenekler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
2 | Coğrafya Biliminin Doğuşu | |
3 | Antik Dönemde Coğrafya Bilimi | |
4 | Orta Çağda Coğrafya Bilimi | |
5 | Erken Modern Dönemde Coğrafya | |
6 | Modern Dönemde Coğrafya 1-Dernekler, Okullar ve Üniversitelerde Coğrafyanın Doğuşu | |
7 | Modern Dönemde coğrafya 2 (Çevresel Determinizm) | |
8 | Modern Dönemde coğrafya 3 (Bölgeselcilik) | |
9 | Çağdaş Dönemde Coğrafya-Paradigma, Teori ve YöntemKaynak | |
10 | Pozitivist Coğrafya | |
11 | Hümanist Coğrafya | |
12 | Coğrafyada Eleştirel Yaklaşımlar | |
13 | Coğrafya Araştırmalarında Yeni Araçlar: Uydu Görüntüsü ve CBS | |
14 | Geçmişten Günümüze Türkiye'de Coğrafyanın Gelişimi ve Etkileri |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Coğrafi düşüncenin gelişim aşamalarını ayırt eder | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Ders Sınıf Dışı Çalışma Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Coğrafyanın öncül kavramlarını ve terimlerini bilir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Ders Sınıf Dışı Çalışma Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Coğrafya biliminin tanımı ve konusunu açıklar | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Ders Sınıf Dışı Çalışma Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Coğrafi düşünce sistematiğini kavrayarak, yaşam şekli haline getirir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Ders Sınıf Dışı Çalışma Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Temel bilimsel düşünceler ile felsefi akımların coğrafyaya yansımalarını karşılaştırır | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Ders Sınıf Dışı Çalışma Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Coğrafi düşüncenin gelişim aşamalarını ayırt eder | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Coğrafyanın öncül kavramlarını ve terimlerini bilir | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Coğrafya biliminin tanımı ve konusunu açıklar | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Coğrafi düşünce sistematiğini kavrayarak, yaşam şekli haline getirir | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Temel bilimsel düşünceler ile felsefi akımların coğrafyaya yansımalarını karşılaştırır | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |