Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türkiye’nin Jeopolitiği ve Jeostratejisi | COĞ285 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | COĞRAFYA |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Taner KILIÇ |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Zafer BAŞKAYA |
Amaç |
Jeopolitik kavramının tanımlanması, Jeopolitik Teoriler, jeopolitik ekollerin incelenmesi. Geçmişten günümüze Türkiye’nin jeopolitik konumunun tanımlanması ve yeni jeopolitik konumunun ve öneminin irdelenerek, Türkiye’nin sahip olduğu yeni jeopolitik konumu doğrultusunda yeni dış politika stratejisi seçeneklerinin irdelenmesi. |
Ders İçeriği |
Dersin işlenmesi sırasında ilk olarak, siyasi coğrafya kavramı teorik olarak incelenerek, jeopolitiğin karakteristik özellikleri ortaya konacaktır. İkinci olarak dünya sistemindeki gelişmeler ve devletlerin dış politika yönelimleri jeopolitik teoriler doğrultusunda incelerek, öğrencilerin günümüzde uluslar arası alanda meydana gelen gelişmeleri tanımlayarak gelecekte ortaya çıkabilecek gelişmeler konusunda analiz yapma yetenekleri geliştirilecektir. |
Ders Kaynakları |
Yılmaz Tezkan, Jeopolitikten milli güvenliğe 2005 , ÜLKE KİTAPLARI ,
Ümit Özdağ , Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri Jeopolitik İnceleme ASAM Yayınları, 2002 Samuel Huntington, Medeniyetler Çatışması Colin Gray ve Geoffrey Sloan, Jeopolitik, Strateji ve Coğrafya, ASAM Yayınları, 2003. Alexandre defay ,2005, jeopolitik dost yayınları Aleksandr Dugin, Rus Jeopolitiği; Avrasyacı Yaklaşım, Küre Yayınları, 3. baskı, 2004. hasret çomak , 2011, dünya jeopoltiğinde Türkiye , hiperlink yay. Servet Cömert, Jeopolitik, Jeo-strateji ve Strateji, Harp Akademileri Komutanlığı Yayınları , 2000. Süha göney, 1993, siyasi coğrafya İ.Ü. yay. ali hasanov ,2012, jeopolitik, babaali kültür yayıncılığı. Oystein noreng , 2004, ham güç Petrol politikaları ve pazarı, elips yay. Zybigniev Brzesinski, Büyük Santranç Tahtası, Sabah Yayınları. Eksen Ülkeler, Sabah Yayınları. Ramazan Özey , Jeopolitik ve Jeostratejik Açıdan Türkiye, MARİFET YAYINLARI, 1998. Suat İlhan, Jeopolitik Duyarlılık, 1989, Türk Tarih kurumu yayını Immanuel Wallerstein, Jeopolitik ve Jeokültür, İZ YAYINCILIK . İbrahim S. Canbolat , Avrupa Birliği Uluslarüstü Bir Sistemin Tarihsel, Teorik, Kurumsal, Jeopolitik Analizi Ve Bir Sistemin Sürecinde TÜRKİYE İle İlişkiler ALFA YAYINLARI , 2002. Kamil, Günel Coğrafyanın siyasal gücü 1994 İ.Ü edebiyat fak. yay Robert Olson, Türkiye-İran İlişkileri 1979-2004: Devrim, İdeoloji, Savaş, Darbeler ve Jeopolitik, BABİL YAYINCILIK-ANKARA, 2005. yves lacoste ,2008, büyük oyunu anlamak, ntv yay. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 11 | 1 | 11 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,02 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tarihi açıdan jeopolitik düşünce dönemler ve modeller ( Mekan, insan , zaman, imkan) | Ders |
2 | Jeopolitik Kavramının Tanımlanması ve jeopolitiğin bilim olarak gelişmesi | Ders |
3 | Jeopolitiğin Unsurları | Ders |
4 | Jeopolitik Ekoller ve Jeopolitik Teoriler | Ders |
4 | Jeopolitik Ekoller ve Jeopolitik Teoriler | Ders |
6 | Devletlerin Jeopolitik Özellikleri ve Yönelimleri | Ders |
7 | ARA İMTİHAN | Ders |
8 | Ekonomik kaynaklar (Jeoekonomik) jeopolitik ilişkisi (büyük güçlerin politikaları) | Ders |
9 | Türkiye’nin jeopolitiği ve siyasi seçenekleri (Kafkaslar, Ortadoğu, balkanlar vb) | Ders |
10 | Türkiye’nin çevre ülkelerle ilişkileri (Bulgaristan, Yunanistan, Ermenistan ) | Ders |
11 | Türkiye’nin çevre ülkelerle ilişkileri (Suriye, ırak, İran ) | Ders |
12 | Türkiye’nin Avrupa Ülkelerine Yönelik Politikası | Ders |
13 | Türkiye-Amerika İlişkileri | Ders |
14 | Sonuç ve Değerlendirme | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Uluslararası sistemi etkileyen temel çatışma noktalarının analizlerini yapar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Uluslararası sorunları jeopolitik teoriler ile açıklar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Temel derslerde öğrendikleri bilgileri, uluslararası ilişkilerde gündeme gelen güncel olayları ve sonuçlarını anlamada kullanır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Coğrafyanın ülkelerin dış politikasına olan etkisini bilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uluslararası sistemi etkileyen temel çatışma noktalarının analizlerini yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Uluslararası sorunları jeopolitik teoriler ile açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Temel derslerde öğrendikleri bilgileri, uluslararası ilişkilerde gündeme gelen güncel olayları ve sonuçlarını anlamada kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Coğrafyanın ülkelerin dış politikasına olan etkisini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |