Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Dünya İktisat Tarihi | İKT5005 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | İKTİSAT - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
Amaç |
Bu dersin amacı öğrencilerin köleci toplumlardan kapitalist toplumlara kadar iktisadi ve toplumsal dönüşüm süreçlerini güncel literatür çerçevesinde tartışabilmeleri için Dünya iktisat tarihini en iyi şekilde incelemelerini sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Dünya iktisat tarihi literatüründeki temel kavramlar ve yeni metodolojik perspektifler, merkantilizm, uluslararası ticaret, tarımsal kapitalizm, sanayileşme, sanayi devrimi, kapitalizm, dünya sistemi, sömürgecilik, büyük ayrışma, kurumlar, ekonomik büyüme, gelir ve servet dağılımı, emek piyasaları, küreselleşme. |
Ders Kaynakları |
CLARK, Gregory (2013) Dünyanın Kısa İktisadi Tarihi, Bilgi Üniversitesi Yayınları
ACEMOĞLU, Daron ve ROBINSON, James (2013) Ulusların Düşüşü, Doğan Kitap BRAUDEL, Fernand (2004) Maddi Uygarlık: Ekonomi ve Kapitalizm XV-XVIII. Yüzyıllar, İmge Kitabevi GÜRAN, Tevfik (2017) İktisat Tarihi, Der Yayınları HEATON, Herbert (2005) Avrupa İktisat Tarihi CİPOLLA (2015) Dünya Nüfusunun İktisat Tarihi, Ötüken Neşriyat |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ödev 1 | 30 |
Ödev (Sunum) | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Dönem Sonu Uygulaması | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 14 | 14 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 1 | 14 | 14 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 20 | 1 | 20 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 20 | 1 | 20 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 30 | 1 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,69 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dünya iktisat tarihi literatüründe temel kavramlar ve tartışmalar | Ders |
2 | Köleci Roma toplum yapısı, Erken Orta çağ ve Feodal Örgütlenme | Ders |
3 | Ticaret ve Sanayi, Şehirler | Ders |
4 | Modern Çağ’ın başlarında Avrupa Ekonomisi | Ders |
5 | Avrupa’da ekonomik güç dengesinin değişmesi | Ders |
6 | Sanayi devrimini hazırlayan koşullar | Ders |
7 | Sanayi devrimi döneminde teknolojik değişme | Ders |
8 | Sanayi devriminin sonuçları | Ders |
9 | Sanayi Devrimi’nden sonra Nüfus, Sosyal ve Ekonomik yapı | Ders |
10 | 19. yüzyılda Ekonomik Değişmeler | Ders |
11 | 19. yüzyılda Sanayileşmenin Yayılması ve Geç Endüstrileşen Ülkeler | Ders |
12 | Yirminci yüzyılda Dünya Ekonomisi | Ders |
13 | I.Dünya Savaşı’nın Ekonomik Sonuçları | Ders |
14 | Büyük Buhran ve etkileri | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Ekonomik analizlerde tarihsel bakış açısı kullanabilme; | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
İktisat tarihinde meydana gelen değişme ve gelişmeleri anlayabilme; | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Köleci Roma toplum yapısını anlayabilme; | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Batı Avrupa’da kırsal kesimde geçerli olan serflik sistemini ve kentlerde geçerli olan lonca sistemini kavrayabilme; | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Batı Avrupa’nın feodal yapıdan kapitalist ekonomiye nasıl dönüştüğünü anlayabilme; | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Sanayi Devrimi neden ve sonuçlarını öğrenebilme; | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bugünkü dünya ekonomik ve sosyal yapısını tarihsel sürecini inceleyebilme; | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
19. yüzyılda dünya ekonomisinin ekonomik özelliklerini kavrayabilme, geç endüstrileşen ülkelerin endüstrileşme sürecinde etkili olan unsurları anlayabilme; | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ekonomik analizlerde tarihsel bakış açısı kullanabilme; | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
İktisat tarihinde meydana gelen değişme ve gelişmeleri anlayabilme; | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Köleci Roma toplum yapısını anlayabilme; | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Batı Avrupa’da kırsal kesimde geçerli olan serflik sistemini ve kentlerde geçerli olan lonca sistemini kavrayabilme; | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Batı Avrupa’nın feodal yapıdan kapitalist ekonomiye nasıl dönüştüğünü anlayabilme; | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Sanayi Devrimi neden ve sonuçlarını öğrenebilme; | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 |
Bugünkü dünya ekonomik ve sosyal yapısını tarihsel sürecini inceleyebilme; | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 |
19. yüzyılda dünya ekonomisinin ekonomik özelliklerini kavrayabilme, geç endüstrileşen ülkelerin endüstrileşme sürecinde etkili olan unsurları anlayabilme; | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |