Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Peyzajda Tasarım İlkeleri | PYZ122 | 4 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | PEYZAJ VE SÜS BİTKİLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Ömer ÇOBAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Tüm yaşam alan ve çevreleri ile ilgili tasarım çalışmalarına temel oluşturacak kural ve ilkelerin öğretilmesi; soyut değerlerin somut tasarım nesnelerine dönüştürülmesi sürecinde tasarımın alt yapısını oluşturan tasarım elemanları, ilke, düzen, kural ve kavramsal yaklaşımların somut çalışmalar ile deneysel olarak ortaya konması. Böylece peyzaj tasarımı çalışmalarına temel oluşturacak tasarım elemanları, görsel algı, tasarım ilkeleri ve geometrik form ilişkilerinin ikinci ve üçüncü boyutlarda çalışılması. |
Ders İçeriği |
Çeşitli sanat dalları ve tasarım meslek disiplinleri arasındaki temel ilişkileri ve bunlara ilişkin ortak ilke ve kuralları öğretmeyi amaçlayan derste, tasarımın temel ilkeleri, kavramları ve elemanları irdelenmekte; tasar öğeleri, görsel belirliliği sağlayan ilkeler; tekrar, aralıklı tekrar, uygunluk, zıtlık, koram, egemenlik, denge, birlik gibi kavramlar ile şekil-zemin anlatımları tartışılmaktadır. Tasarım ilkelerinin değerlendirilmesine ilişkin teorik ve uygulamaya yönelik görsel değerlerin geliştirilerek farklı problemlerin çözümlenmesine ilişkin egzersizler ile iki ve üç boyutlu tasarım çalışmaları gerçekleştirilmektedir. |
Ders Kaynakları |
Erdoğan, E. Ve Çelik, F., 2015. Temel Tasarım Ders Kitabı. Ankara Üniversitesi Yayınevi, Ankara.
Gürer, L., 1970. Temel Dizayn’a Görsel Algı, Arı Kitapevi Matbaası, İstanbul. Güngör, H., 2005. Görsel Sanatlar ve İç Mimarlık İçin Temel Tasar. Esen Ofset Matbaacılık, İstanbul. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2017 - 2018 2018 - 2019 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 12 | 24 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 6 | 6 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 6 | 6 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,02 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Temel tasarım ve süreç içindeki gelişimi, kuramlar | |
2 | Tasarım ve doğa, sanat, tasarımda işlev, iletişim, algı | |
3 | Tasarım ögeleri, nokta, çizgi, yön, renk | |
4 | Tasarım ögeleri, doku, ölçü, biçim, değer, hareket, aralık, ışık-gölge | |
5 | Görsel algı ve belirleyici ilkeler; yakınlık, benzerlik, ayırıcı nitelik, saydamlık vb. | |
6 | Şekil ve Zemin anlatımları, örtme, ölçü derecelenmesi, değer derecelenmesi, çizgisellik | |
7 | Temel tasarım ilkeleri, tekrar, tam tekrar, aralıklı tekrar, değişken tekrar, | |
8 | Arasınav-Temel Tasarım İlkeleri | Ders |
9 | Temel tasarım ilkeleri; uygunluk, zıtlık | |
10 | Temel tasarım ilkeleri; hiyerarşi, vurgu, egemenlik | |
11 | Temel tasarım ilkeleri; denge, birlik, düzen | |
12 | 3. Boyutta mekan, form, geometri, hiyerarşi | |
13 | 3. Boyutta egemenlik, denge, birlik | Ders |
14 | Denge, Birlik | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Tasarım ve sanat çalışmalarını temel tasarım ilkeleri kapsamında eleştirip, tartışabilir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Tasarımda geometri, kitle, form, renk, doku kullanımlarında uygulanan düzenleri ve düzensel yaklaşımları kolayca kavrayabilir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Temel tasarım eleman ve ilkelerini ve ögelerini peyzaj tasarımı alanında yorumlayabilir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Tasarım ve peyzaj tasarımı çalışmalarında görsel algıda belirleyici ilkeleri tartışabilir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tasarım ve sanat çalışmalarını temel tasarım ilkeleri kapsamında eleştirip, tartışabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tasarımda geometri, kitle, form, renk, doku kullanımlarında uygulanan düzenleri ve düzensel yaklaşımları kolayca kavrayabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Temel tasarım eleman ve ilkelerini ve ögelerini peyzaj tasarımı alanında yorumlayabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tasarım ve peyzaj tasarımı çalışmalarında görsel algıda belirleyici ilkeleri tartışabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |