Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Toprak Bilgisi ve Gübreleme | PYZ125 | 1 | 3 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | PEYZAJ VE SÜS BİTKİLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Damla YÜKSEL |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Gülçin AKGÖREN PALABIYIK |
Amaç |
Bu ders öğrencilere; toprak kavramı, toprağı oluşturan faktörler, toprak profili, toprak çeşitleri ile bitkilerin gelişim periyotları boyunca gereksinim gösterdikleri besin maddelerini tanıtmak, yarayışlılığını etkileyen etmenler ile besin maddelerinin bitkiye ve toprağa veriliş şekil, miktar ve yöntemlerini öğretmeyi amaçlar. |
Ders İçeriği |
Toprağın Tanımı, Toprağın İnorganik Ve Organik Yapı Maddeleri, Toprak Oluşumunda Aşınma, Ayrışma Ve Birleşme Olayları, Fiziksel Ayrışma Olayları, Topraklara Karakter Kazandıran Etmenler, Mineral Toprakların Fiziksel Özellikleri, Toprakların Sınıflandırılması, Bitki Besin Maddelerinin Bitki Üzerindeki İşlevleri, Bitkilerde Büyümeyi Kontrol Eden Faktörler ve Bitki Besin Elementlerinin Önemi, Bitkilerde Besin Noksalığı Belirtileri, Gübre ve Gübreleme, Gübrelerin Sınıflandırılması |
Ders Kaynakları |
Akalan, İ. (1983). Toprak Bilgisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları.
Güneş, A., Alpaslan, M., İnal, A (1996). Bitki Besleme ve Gübreleme Kitabı, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları. Oğuz, H (2008).Toprak Bilgisi Ders Notu. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev (Sunum) | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 8 | 8 |
Final | Final | 1 | 12 | 12 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,02 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Genel olarak dersin amacı, tanımı ve kapsamı hakkında bilgilendirme yapılması ve tanışma | |
2 | Toprağın Tanımı, Toprağın İnorganik ve Organik Yapı Maddeleri | |
3 | Toprak Suyu ve Toprak Havası, Toprak Ana Maddesi | |
4 | Toprak Oluşumunda Aşınma, Ayrışma ve Birleşme Olayları, Fiziksel Ayrışma Olayları, Kimyasal Ayrışma Olayları ve Biyolojik Etmenler | |
5 | Topraklara Karakter Kazandıran Etmenler, Toprak Profili, Toprak Horizonları, Toprak Reaksiyonu (pH) | |
6 | Mineral Toprakların Fiziksel Özellikleri, Toprakların Sınıflandırılması | |
8 | Ara sınav | |
9 | Bitki beslemede gereksinim duyulan elementler: Bitki besleme alanında günümüze değin yapılan çalışmalar, besin elementlerinin bitkideki genel işlevlerinin anlatılması | |
10 | Mutlak gerekli besin elementlerinin ve Bitki Besin Elementlerinin Alınım Formlarının anlatılması | |
11 | Azot, Fosfor, Potasyum, Kalsiyum, Magnezyum, Kükürt ve Demir’in anlatılması | |
11 | Mangan, Bor, Çinko ve Bakır’ın Molibden, Klor, Sodyum anlatılması | Tartışmalı Ders Ders |
13 | Kobalt, Vanadyum, Silisyum, diğer elementlerin anlatılması, Gübre ve gübrelemenin tanımı | |
14 | Gübre çeşitlerinin tanıtılması ve Gübreleme Yöntemleri | |
14 | Final Sınavı | Ders Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Gübrelemenin temel ilkelerini, gübre kullanımını gerektiren nedenleri açıklaması beklenir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bitki gelişimini dolayısıyla verimi etkileyen etmenleri bilmesi beklenir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bitki yetiştirme ortamı olarak toprağın taşıması gereken özellikleri bilir ve çözüm önerileri getirmesi beklenir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Toprakların sınıflandırılması ve Türkiye toprakları hakkında bilgi sahibi olması beklenir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Toprak oluşumunda aşınma, ayrışma ve birleşme olaylarının nasıl gerçekleştiğini kavranması beklenir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gübrelemenin temel ilkelerini, gübre kullanımını gerektiren nedenleri açıklaması beklenir. | 0 | 4 | 1 | 1 | 0 | 2 | 2 | 5 | 0 | 2 | 1 | 0 | 2 | 0 | 4 |
Bitki gelişimini dolayısıyla verimi etkileyen etmenleri bilmesi beklenir. | 0 | 4 | 2 | 3 | 0 | 2 | 2 | 4 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 5 |
Bitki yetiştirme ortamı olarak toprağın taşıması gereken özellikleri bilir ve çözüm önerileri getirmesi beklenir. | 2 | 4 | 2 | 4 | 0 | 3 | 4 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 |
Toprakların sınıflandırılması ve Türkiye toprakları hakkında bilgi sahibi olması beklenir. | 2 | 3 | 1 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 0 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 |
Toprak oluşumunda aşınma, ayrışma ve birleşme olaylarının nasıl gerçekleştiğini kavranması beklenir. | 0 | 2 | 1 | 4 | 0 | 2 | 5 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 | 5 |