Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Doğru Akım Devre Analizi | ELE105 | 1 | 2 + 1 | 6,0 |
Birim Bölüm | ELEKTRİK ENERJİSİ ÜRETİM, İLETİM VE DAĞITIMI |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Tufan Volkan KÜÇÜK |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Yusuf ÇİLLİYÜZ |
Amaç |
Bu derste; doğru akım devre çözüm ve hesaplamaları yapma bilgi ve becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Statik Elektrik, Statik Elektrik, Elektrik Akımının Öngörülmeyen Etkilerine Karşı Önlem Almak, Elektrik Akımının Öngörülmeyen Etkilerine Karşı Önlem Almak, Doğru Akımda Devre Çözümleri, Çevre Akımları Yöntemi, Düğüm Gerilimi Yöntemi, Kaynak Bağlantıları, Theve’nin Teoremi, Norton Teoremi, Süper Pozisyon Teoremi, Maksimum Güç Teoremi, Doğru Akımda Depolama Elemanları, Doğru Akımda Güç ve Enerji |
Ders Kaynakları |
Ahmet AKHUNLAR “ Elektrotekniğin Esasları” İ.T.Ü Kütüphanesi,- Hasan ÖNAL “Elektroteknik” İ.T.Ü Kütüphanesi,- Fethi ERALP “Elektrik problemleri D.A”-Metin KESKİNPALA “Temel Elektrik Ders Notları” A.Ü Yayınları, -Görkem A., Kuş M., “Doğru Akım Devre Analizi”, 2003, Ankara
Hasan Selçuk SELEK,Doğru Akım Devre Analizi,Seçkin Yayıncılık,Ankara, 2006. Yağımlı/Akar, Elektroteknik I, Beta Basım Yayın, İstanbul, 2000. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 3 | 10 | 30 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 8 | 1 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 155 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,08 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Maddenin yapısı ve elektron teorisi, iletken, yalıtkan ve yarı iletkenler, elektrik yükü, akım, potansiyel fark, gerilim, direnç, ohm kanunu, D.A. Devrelerinde akımın yönü, gerilim düşümü yönü | |
2 | İletken direncinin fiziksel boyutlarla değişimi, direncin sıcaklıkla değişimi, doğru akım ve gerilim kaynakları ve birbirlerine dönüşümleri, direnç, bobin ve kondansatörlerin doğru akım devrelerindeki davranışları. | Sözlü |
3 | Birden fazla gerilim ve akım kaynaklarının eşdeğerleri, seri devrelerin çözümü, paralel devrelerin çözümü, seri-paralel (karışık) devreler. | |
4 | Seri devreler ve Kirşof'un gerilim kanunu, paralel devreler ve Kirşof'un akım kanunu. | |
5 | Yıldız-Üçgen dönüşümleri. | Sözlü |
6 | Elektriksel iş, güç ve enerji, elektrik devrelerinde gücün hesaplanması, üretilen ve tüketilen güçlerin hesaplanması | |
7 | Doğru akım devrelerinde güç hesapları | Laboratuar |
8 | Doğru akım devrelerinde verim ve kayıpların incelenmesi | Sözlü |
9 | Çevre akımları yöntemi ile devre çözümleme. | Laboratuar |
10 | Düğüm gerilimleri yöntemi ile devre çözümleme | |
11 | Süperpozisyon yöntemi ile devre çözümleme. | Benzetim |
12 | Norton ve Thevenin yöntemi ile devre çözümleme. | |
13 | Maksimum güç aktarımı teoremi. | Laboratuar |
14 | Mıknatıs ve manyetik eleman, manyetik alan, iletkenin manyetik alanı, bobinlerin manyetik alanı, manyetik alanların birbirine etkisi ve manyetik devrelerde kayıplar. | Laboratuar |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Elektrik akımı etkileri ile ilgili temel esasları uygulamak | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Doğru akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Temel devre çözümlerini yapmak | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Karmaşık devre çözümleri yapmak | Yazılı Sınav | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Elektrik akımı etkileri ile ilgili temel esasları uygulamak | 5 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | - |
Doğru akımın devre elemanları üzerindeki etkilerini hesaplamak | 5 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | - |
Temel devre çözümlerini yapmak | 5 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | - |
Karmaşık devre çözümleri yapmak | 5 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | - |