Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Metalografi ve Malzeme Karakterizasyonu | MET213 | 1 | 2 + 1 | 3,0 |
Birim Bölüm | METALURJİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Mecit KARADAĞ |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Pınar UYAN |
Amaç |
Endüstriyel üretimde olan malzemelerin özelliklerini belirlemek için kullanılan teknikleri ve sistemleri, bu teknikler ve sistemler için uygun numune hazırlama yöntemlerini açıklanır ve çıktıların değerlendirilmesi gösterilir. |
Ders İçeriği |
Metalografi biliminin önemi, Karakterizasyonun önemi, Karakterizasyon tekniklerinin sınıflandırılması, Niye değişik türde karakterizasyon teknikleri kullanılır? Numune hazırlama teknikleri nelerdir ve numune hazırlama nasıl yapılır? Malzeme karakterizasyon tekniklerinde(Metal-Optik Mikroskop, SEM, XRD, XRF, Termal Analiz Teknikleri…) kullanılan sistemleri, çalışma prensleri ve çıktıları, örnek olay incelemeleri ve rapor hazırlama ve sunum |
Ders Kaynakları |
H.Yörücü, O.T. Özkan, , S.Özen, Z.Mısırlı, S.Onurlu, Malzeme biliminde SEM uygulamasına giriş, TÜBİTAK-MAM 1986.
Prof.Dr. Serdar SALMAN, Dr. H.Özkan GÜLSOY, Metalografi Bilimi, Nobel Yayın Dağıtım, (2004). Öğretim Elemanı Ders Notları Prof.Dr. A. Emel GEÇKİNLİ, Metalografi I.Kısım, İ.T.Ü. Matbaası,Sayı:1391 (1989). |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev 1 | 30 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,37 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Metalografi bilimi ve karakterizasyonun önemi | |
2 | Karakterizasyon tekniklerinin sınıflandırılması, Farklı karakterizasyon tekniklerinin kullanım nedenleri, | |
3 | Mikroyapı niye önemlidir? Mikroyapıyı incelemek için kullanılan teknikler nelerdir? Niye değişik türde mikroskoplar kullanılır? | Ders |
4 | Karakterizasyon tekniklerine göre uygun numune hazırlama teknikleri nelerdir ve numune hazırlama nasıl yapılır | Ders |
5 | Işık mikroskobu parçaları, özellikleri, kullanım amacı ve kullanım şekli | |
6 | Işık mikroskobu için metalografik numune hazırlama iş akış diyagramının oluşturulması, numune hazırlama adımların ve bu adımlarda kullanılan cihazların özellikleri, kullanım amaçları | Ders |
7 | Işık mikroskobu için metalografik numune hazırlama iş akış diyagramının oluşturulması, numune hazırlama adımların ve bu adımlarda kullanılan cihazların özellikleri, kullanım amaçları | |
8 | Ara Sınavlar | |
8 | Ara Sınavlar, ders konularının tekrarı | |
9 | Işık mikroskobu için metalografik numune hazırlama uygulaması ve mikroskopta incelenerek tüm aşamaların ve bu aşamalarda yapılanların raporlanması | |
10 | Işık mikroskopları, ayırma gücü, mercek hataları ve ışık mikroskop çeşitleri ve kontrast artırma teknikleri | |
11 | Neden elektron mikroskoplarına ihtiyaç duyarız? Katı-elektron etkileşimleri ve sonuçları, Işık ile elektronların kıyaslaması. | |
12 | Işık ile elektronların kıyaslaması. Neden elektron mikroskopları. Numune-elektron etkileşimleri, Taramalı elektron mikroskopları ve teknikleri | Ders |
13 | Taramalı elektron mikroskopları ve teknikleri, Elektron mikroskoplarında kullanılan kimyasal analiz teknikleri, Diğer karakterizasyon teknikleri ve Karakterizasyon tekniklerinin karşılaştırılması, Öğrenci ödev ve rapor sunumları | |
14 | Öğrenci ödev ve rapor sunumları | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Karakterizasyonu ve malzeme karakterizasyon tekniklerini tanımlayabilme becerisi kazanacaktır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Malzeme karakterizasyonunda kullanılan teknikleri, çalışma prensiplerini ve çıktılarını bilir ve değerlendirebilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Numune hazırlamanın önemini ve numune hazırlama adımlarını ve kullanılan cihazları ve amacını bilir. Farklı teknikler için farklı hazırlama teknikleri olduğunu bilir ve açıklar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bir numunenin karakterizasyon aşamalarını detayları ile açıklar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Metal mikroskobunda inceleme için uygun şekilde numune hazırlamayı ve mikroskobu kullanmayı bilir ve sonucu yorumlar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Karakterizasyonu ve malzeme karakterizasyon tekniklerini tanımlayabilme becerisi kazanacaktır. | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Malzeme karakterizasyonunda kullanılan teknikleri, çalışma prensiplerini ve çıktılarını bilir ve değerlendirebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | 5 | - | - | - | - |
Numune hazırlamanın önemini ve numune hazırlama adımlarını ve kullanılan cihazları ve amacını bilir. Farklı teknikler için farklı hazırlama teknikleri olduğunu bilir ve açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Bir numunenin karakterizasyon aşamalarını detayları ile açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Metal mikroskobunda inceleme için uygun şekilde numune hazırlamayı ve mikroskobu kullanmayı bilir ve sonucu yorumlar. | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |