| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Matematiksel Doküman Hazırlama | MAT111 | 1 | 1 + 1 | 2,0 |
| Birim Bölüm | MATEMATİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İlker Burak GİRESUNLU (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi İlker Burak GİRESUNLU |
| Amaç |
Metinleri ve matematiksel dokümanları TeX sistemi ve LaTeX yazılımı kullanarak oluşturmaktır. |
| Ders İçeriği |
TeX sistemi, LaTeX yazılımının tarihçesi, Dizgi, Grafik Çizimleri, LaTeX’i özelleştirmek |
| Ders Kaynakları |
[1] İnce bir LaTeX2ɛ El Kitabı, Tobies Oetiker, Çeviren: Bekir Karaoğlu
[2] Matematiksel Yazma Becerileri, Doç. Dr. Bülent Saraç |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 20 |
| Uygulama 1 | 20 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Dönem Sonu Uygulaması | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
15
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
10
|
|
Destek Dersleri
|
10
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
20
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
10
|
|
Uygulama Dersleri
|
10
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
20
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
5
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 1 | 1 | 1 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,35 | |||
| AKTS | 2,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Temel Bilgiler (Latex komutları, Latex Girdi Dosyası, Belge Sınıfları, Paketler) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 2 | Temel Bilgiler Devam (sayfa stilleri, metin yapısı, satır bölüme ve sayfa bölme, özel karakterler ve semboller) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 3 | Metin Düzenlemesi/Dizgisi (kelimeler arasındaki boşluklar, başlıklar, kısımlar, referanslar, çapraz referanslar, dipnotlar, vurgulu kelimeler) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 4 | Metin Düzenlemesi/Dizgisi-Ortamlar (itemize, enumerate, description, flushleft, flushright, center, quote, quotation, verse, abstract, verbatim, tabular, yüzen nesneler) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 5 | Matematiksel İfadelerin Yazılması (genel kullanım ve kurallar) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 6 | Matematiksel İfadelerin Yazılması (Bir matematiksel formülün yapıtaşları) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 7 | Matematiksel İfadelerin Yazılması (array ve matris ortamları, boşlukları, koyu semboller) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 8 | Matematiksel İfadelerin Yazılması (teoremler, lemmalar vs.) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 9 | Özellikler (bibliyografya, kaynakça) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 10 | Özellikler (indeks, fancyhdr) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 11 | LaTeX’i Özelleştirmek | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 12 | LaTeX’i Özelleştirmek-Ok Diagramları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 13 | Beamer Sınıfı ile Sunum Hazırlama (Basit bir sunum dosyası, çerçeveler, overlay) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 14 | Beamer Sınıfı ile Sunum Hazırlama (dinamik içerikli çerçeveler, bindirme detaylı komutlar, ortamlar, renkli kutular, transparan efekti, temalar, başlık ve içindekiler) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| LaTeX ile ilgili temel kavramları öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| LaTeX’te geçerli dizgileri öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Matematiksel metinleri LaTeX’te yazılımını öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| LaTeX’te grafik yerleştirmeyi öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| LaTeX’i özelleştirmeyi öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| LaTeX ile ilgili temel kavramları öğrenir. | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | ;
| LaTeX’te geçerli dizgileri öğrenir. | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | ;
| Matematiksel metinleri LaTeX’te yazılımını öğrenir. | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | - | ;
| LaTeX’te grafik yerleştirmeyi öğrenir. | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | ;
| LaTeX’i özelleştirmeyi öğrenir. | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | 4 | 3 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 3,6 | 3,2 | 3,2 | 5 | 4 | 2,2 | 3,2 | 2 | 3,8 | 3 | 2,6 |