Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Öklid Dışı Geometriler | MAT433 | 7 | 2 + 1 | 6,0 |
Birim Bölüm | MATEMATİK |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Bahar DOĞAN YAZICI Dr. Öğr. Üyesi Bülent TURAN |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Bahar DOĞAN YAZICI |
Amaç |
Öklid geometrisinin dışında yeni geometrilerin olduğunun öğrenciye kavratılması. Öklid dışı geometrilerden; Minkowski, Lorentz, Galile, hiperbolik geometrileri hakkında bilgi edindirilmesi. Metriklerin değişmesiyle yeni geometrilerin tanımlanabileceğini, bunlar sayesinde bazı özellikleri elde etme becerisinin kazandırılması |
Ders İçeriği |
Öklid Dışı Geometri Tarihçesi, Hiperbolik Geometri, Küresel Geometri, Taksi Geometri, Lorentz geometri, Galile geometri. |
Ders Kaynakları |
Yaglom I. M. 1979. A Simple Non-Euclidean Geometry and Its Physical Basis, Springer-Verlag, New York.
O ‘Neil B.1983. Semi Riemanian Geometry,Academic Press, New York |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2019 - 2020 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 10 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 6 | 1 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 164 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,43 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Öklid dışı geometri tarihçesi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
1 | Öklid dışı geometri tarihçesi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
3 | Uzaklık ve açı | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
4 | Lorentz çemberleri, Galile çemberleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
4 | Lorentz çemberleri, Galile çemberleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
6 | Lorentz geometrisi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
6 | Lorentz geometrisi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
8 | Lorentz geometrisinde eğriler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
9 | Ara sınav | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
10 | Hiperbolik geometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
10 | Hiperbolik geometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
12 | Galile geometrisi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
12 | Galile geometrisi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
14 | Diğer Öklid dışı geometriler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Lorentz uzayının temel kavramlarını ve bu uzayda eğri kavramını bilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öklid dışı geometrilerin varlığı ve ortaya çıkış şeklini öğrenir.. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öklid dışı geometri çeşitlerini bilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öklid geometrisinin ortaya çıkışını ve temel aksiyomları öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lorentz uzayının temel kavramlarını ve bu uzayda eğri kavramını bilir. | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 |
Öklid dışı geometrilerin varlığı ve ortaya çıkış şeklini öğrenir.. | 5 | 5 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 2 | 5 | 3 |
Öklid dışı geometri çeşitlerini bilir. | 5 | 5 | 2 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 |
Öklid geometrisinin ortaya çıkışını ve temel aksiyomları öğrenir. | 5 | 4 | 2 | 3 | 2 | 4 | 2 | 2 | 5 | 3 |