| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Öklid Dışı Geometriler | MAT433 | 7 | 2 + 1 | 6,0 |
| Birim Bölüm | MATEMATİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Bahar DOĞAN YAZICI (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Bahar DOĞAN YAZICI |
| Amaç |
Öklid geometrisinin dışında yeni geometrilerin olduğunun öğrenciye kavratılması. Öklid dışı geometrilerden; küresel, taksi, Lorentz, Galile, hiperbolik geometrileri hakkında bilgi edindirilmesi. Metriklerin değişmesiyle yeni geometrilerin tanımlanabileceğini, bunlar sayesinde bazı özellikleri elde etme becerisinin kazandırılması |
| Ders İçeriği |
Öklid Dışı Geometri Tarihçesi, Hiperbolik Geometri, Küresel Geometri, Taksi Geometri, Lorentz geometri, Galile geometri. |
| Ders Kaynakları |
Yaglom I. M. 1979. A Simple Non-Euclidean Geometry and Its Physical Basis, Springer-Verlag, New York.
O ‘Neil B.1983. Semi Riemanian Geometry,Academic Press, New York |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2019 - 2020 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Ödev 1 | 15 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,27 | |||
| AKTS | 6,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Öklid dışı geometri tarihçesi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 1 | Öklid dışı geometri tarihçesi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 3 | Küresel geometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 3 | Küresel geometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 5 | Hiperbolik geometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 5 | Hiperbolik geometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 7 | Taksi geometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 7 | Taksi geometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 9 | Küresel geometri, hiperbolik geometri ve taksi geometri uygulamaları | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 10 | Lorentz geometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 10 | Lorentz geometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 12 | Galile geometrisi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 12 | Galile geometrisi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 14 | Diğer Öklid dışı geometriler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öklid geometrisinin ortaya çıkışını ve temel aksiyomları öğrenir. | |||
| Öklid-dışı geometrilerin ortaya çıkışını ve tarihsel gelişimini öğrenir. | |||
| Öklid dışı geometri çeşitlerini bilir. | |||
| Öklid dışı geometrilerden olan küresel, hiperbolik, taksi, Lorentz ve Galile geometrilerini öğrenir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öklid geometrisinin ortaya çıkışını ve temel aksiyomları öğrenir. | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 3 | 5 | 1 | 5 | 4 | 4 | ;
| Öklid-dışı geometrilerin ortaya çıkışını ve tarihsel gelişimini öğrenir. | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 3 | 5 | 1 | 5 | 4 | 4 | ;
| Öklid dışı geometri çeşitlerini bilir. | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 3 | 5 | 1 | 5 | 4 | 4 | ;
| Öklid dışı geometrilerden olan küresel, hiperbolik, taksi, Lorentz ve Galile geometrilerini öğrenir. | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 3 | 5 | 1 | 5 | 4 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 3 | 5 | 1 | 5 | 4 | 4 |