| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Matematik Tarihi | MAT110 | 2 | 1 + 1 | 2,0 |
| Birim Bölüm | MATEMATİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. İlker İNAM (Yıl: 2020 - 2021) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Matematik Tarihi nedir , konusu , amacı ve görevi, öneminin öğretilmesi. Matematik Tarihi öğretiminde uygulanan yöntemin öğrenilmesi. Bilim tarihinde Matematiğin yeri . Aritmetik, Cebir, Geometri, Analitik Geometri, Tasarı Geometri, Trigonometri , Diferansiyel Denklemler, İhtimaller Hesabı, İstatistik, Lineer Cebir, Vektör Hesabı, Logaritma v.b. konularda tarihi gelişim. Bazı Matematikçilerin hayat kesitleri ( Yunan, Türk-İslam, Batı Matematikçileri) |
| Ders İçeriği |
Bilim tarihinde Matematiğin yeri . Aritmetik, Cebir, Geometri, Analitik Geometri, Tasarı Geometri, Trigonometri , Diferansiyel Denklemler, İhtimaller Hesabı, İstatistik, Lineer Cebir, Vektör Hesabı, Logaritma v.b. konularda tarihi gelişim. Bazı Yunan, Türk-İslam, Batı Matematikçilerinin hayatları. |
| Ders Kaynakları |
Göker, Lütfi; Matematik Tarihi, Kültür Bakanlığı Yayınları, No 1017, 1989 , Ankara .
Göker, Lütfi; Matematik Tarihi ve Türk-İslam Matematikçilerinin Yeri, M.E.B. Yayınları, No 3026, 1997 , İstanbul. Ekmikçioğlu,Mehmet; Trigonometrinin Tarihi gelişimi, M.E.B. Yayınları, No 189, 1992 , İstanbul. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 8 | 8 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
| Final | Final | 3 | 1 | 3 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 3 | 1 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 59 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,31 | |||
| AKTS | 2,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Bilim tarihinde Matematiğin yeri | Ders |
| 2 | Matematiğin diğer bilimlerle ilgisi ve farkları ve etik ilkeler | Ders |
| 3 | Aritmetikte tarihsel gelişim | Ders |
| 4 | Cebir ve Geometride tarihsel gelişim | Ders |
| 5 | Analitik geometri ve projektif geometride tarihsel gelişim | Ders |
| 6 | Trigonometride tarihsel gelişim | Ders |
| 7 | Diferansiyel denklemlerde tarihsel gelişim | Ders |
| 8 | Olasılık ve istatistikte tarihsel gelişim | Ders |
| 9 | Kronolojik bakış | Ders |
| 10 | Lineer cebir ve vektör hesabında tarihsel gelişim | Ders |
| 11 | Logaritmada tarihsel gelişim | Ders |
| 12 | Yunan Matematikçileri | Ders |
| 13 | Türk-İslam Matematikçileri | Ders |
| 14 | Batı Matematikçileri |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Matematiğin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Matematiğin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur | 1 | 5 | 4 | 2 | 3 | 4 | 2 | 5 | 4 | 3 | 4 | ;
| Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 2 | 3 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 3 | 4,5 | 4,5 | 3 | 4 | 3,5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4,5 |