Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Hayvan Embriyolojisi | MBG428 | 8 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | anlatım, sunum, soru –cevap, |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mustafa KOYUN |
Ders Veren | Prof. Dr. Mustafa KOYUN |
Amaç |
Gelişim biyolojisinin tarihi ve prensiplerinin öğrenilmesi. Canlılarda gamet oluşumu: Oogenez ve spermatogenez olaylarının anlatılması. Yumurta hücresi ve spermin özellikleri ve döllenme ile yumurtanın aktivasyonu. Segmentasyon ve segmentasyon çeşitlerinin farklı canlı gruplarında ele alınarak işlenmesi. Çeşitli hayvanlarda gastrulasyon, gelişme mekanizmaları ve hücre farklılaşması. Model organizmalarda döllenmiş yumurta hücresinin sementasyonundan başlayarak embriyo gelişim evrelerinin anlatılması (Süngerlerde, Deniz kestanesinde, amfioksüste, kemikli balıkta, kurbağada, tavukta, insanda). |
Ders İçeriği |
Embriyonik gelişim biyolojisi ve prensipleri. Canlılarda gamet oluşumu: Oogenez ve spermatogenez olayları. Yumurta hücresi ve spermin özellikleri ve döllenme ile yumurtanın aktivasyonu. Segmentasyon ve segmentasyon çeşitlerinin farklı canlı gruplarında incelenmesi. Çeşitli hayvanlarda gastrulasyon, gelişme mekanizmaları ve hücre farklılaşması. Model organizmalarda döllenmiş yumurta hücresinin sementasyonundan başlayarak embriyo gelişiminin tüm evrelerinin anlatılması (Süngerlerde, Deniz kestanesinde, amfioksüste, kurbağada, tavukta, insanda). Hayvan embriyonik gelişim evrelerinin çizim ve şemalar üzerinde açıklanması. |
Ders Kaynakları |
Hayvan Embriyolojisi Ders Notu, Gülsoy N., 2016 Developmental Biology, Gilbert S.,1988 Developmental Biology, Gilbert S.,2006 Hayvan Embriyolojisi, Tabakoğlu A., 1990 Molecular Principles of animal development /Alfonso Martinez Arias, Alison Stewart/ 2003/Oxford.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Kısa Sınav 1 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Hayvan Embriyolojisinin tarihçesi, | Tartışmalı Ders |
2 | Sperm ve yumurta morfolojisi, | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Hayvan embriyolarında döllenmiş yumurtada ki genlerin hücre davranışlarını nasıl kontrol ettiğini açıklar | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kompleks embriyolojik süreçleri anlayabilmek için Model organizmalardan faydalanır | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Embriyo Gelişim biyolojisinin temel kavramlarının daha ileri seviyede anlayabilmek için bağımsız olarak araştırabilir | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Embriyonik Gelişim alanı ile ilgili konularda sahip olacağı bilgi ve deneyimi Hayvan Embriyolojisinin kapsadığı tüm alanlarla ilgili problemlere uygular. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Farklı hayvan gruplarındaki embriyolojik gelişmeyi karşılaştırabilir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hayvan embriyolarında döllenmiş yumurtada ki genlerin hücre davranışlarını nasıl kontrol ettiğini açıklar | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 5 | 4 | ;
Kompleks embriyolojik süreçleri anlayabilmek için Model organizmalardan faydalanır | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | ;
Embriyo Gelişim biyolojisinin temel kavramlarının daha ileri seviyede anlayabilmek için bağımsız olarak araştırabilir | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ;
Embriyonik Gelişim alanı ile ilgili konularda sahip olacağı bilgi ve deneyimi Hayvan Embriyolojisinin kapsadığı tüm alanlarla ilgili problemlere uygular. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Farklı hayvan gruplarındaki embriyolojik gelişmeyi karşılaştırabilir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | ;
Ortalama Değer | 4,6 | 4,8 | 4,6 | 4,8 | 4,4 | 4,8 | 5 | 4,2 | 4 | 4 | 5 | 4,6 |