Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Biyoetik | MBG220 | 4 | 3 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Sema LEBLEBİCİ |
Ders Veren | Doç. Dr. Sema LEBLEBİCİ |
Amaç |
Dersin amacı; etik nedir kavrayarak ahlak olgusu ile farklarını ortaya koymak; bilim etiği ve meslek etiği hakkında bilgiler vermek; genetik ve biyoteknoloji alanında karşılaşılan etik problemleri tartışmak; ötanazi; yapay genomlar, dondurulmuş embriyolar ve kök hücre olgusu ile klonlama hakkında bilgi vermek; poster sunum ve sözlü sunum hazırlama ile lisans öğrenci projeleri hakkında öğrencileri bilgilendirmektir. |
Ders İçeriği |
Etik nedir? Ahlak nedir? Etik ve ahlak arasındaki farklar nelerdir? Modern ahlak anlayışındaki temel görüşler nelerdir? Meslek etiği nedir? Meslek etiğinde, etik olan ve olmayan davranışlar nelerdir? Bilim nedir? Bilim ve etik ilişkisi nedir? Genetik ve biyoteknoloji alanındaki gelişmeler ve bu alandaki etik sorunlar Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar ve GDO'lu ürünler ile ilgili etik yaklaşımlar Ötanazi, kök hücre çalışmaları ve embriyoların kullanımında etik yaklaşımlar Klonlama, poster ve sözlü sunum hazırlamada dikkat edilecek hususlar. |
Ders Kaynakları |
David Suzuki, Peter Knudtson ; Genethics 1990.
Singer P.A, Viens A.M, The Cambridge Textbook of Bioethics, 2008, Cambridge University Press. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Kısa Sınav 1 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Final | Final | 3 | 1 | 3 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,02 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
2 | Biyoetiğe Giriş ve Kapsadığı Konular | |
2 | Etik nedir? Ahlak nedir? Etik ve ahlak arasındaki farklar nelerdir? | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
3 | Modern ahlak anlayışındaki temel görüşler ve erdem teorisi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
4 | Meslek etiği nedir? Meslek etiğinde, etik olan ve olmayan davranışlar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
5 | Bilim nedir? Bilim ve etik ilişkisi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
6 | Genetik alanındaki gelişmeler, genetik çalışmalarda etik kurallar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
7 | Biyoteknoloji alanındaki gelişmeler ve bu alandaki etik sorunlar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar ve GDO'lu ürünler ile ilgili etik yaklaşımlar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
10 | Ötanazi, ötanazi çeşitleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
11 | Kök hücre çalışmaları ve embriyoların kullanımında etik yaklaşımlar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
12 | Klonlama ve etik açıdan klonlama çalışmalarının değerlendirilmesi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | Poster sunum hazırlama, poster sunum hazırlamada dikkate edilecek hususlar nelerdir? | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
14 | Sözlü sunum hazırlama, sözlü sunum hazırlamada dikkate edilecek hususlar nelerdir? | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
15 | TÜBİTAK 2209-A proje hazırlama | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
16 | Final Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenciler kök hücre teknolojileri ve hayvanlar üzerinde yürütülen araştırmaların biyoetik yönlerini tartışabilecektir. | Yazılı Sınav | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenciler yeni üreme teknikleri ve emriyon-fetüs hakları konusunda bilinçlenecektir. | Yazılı Sınav | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenciler biyoetik tarihçesi konusunda bilgi sahibi olacaktır. | Yazılı Sınav | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Dersin sonunda öğrenciler etik kuramı ve biyoetik konusunda bilgi sahibi olacaktır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenciler moleküler biyoloji, genetik ve biyoteknoloji konularındaki araştırmalarla ilgili etik kavramlar ve bu konudaki yasa ve yönetmelikler konusunda bilgi sahibi olacaktır. | Yazılı Sınav | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenciler kök hücre teknolojileri ve hayvanlar üzerinde yürütülen araştırmaların biyoetik yönlerini tartışabilecektir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | ;
Öğrenciler yeni üreme teknikleri ve emriyon-fetüs hakları konusunda bilinçlenecektir. | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | ;
Öğrenciler biyoetik tarihçesi konusunda bilgi sahibi olacaktır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 5 | 2 | 1 | ;
Dersin sonunda öğrenciler etik kuramı ve biyoetik konusunda bilgi sahibi olacaktır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 5 | 2 | 1 | ;
Öğrenciler moleküler biyoloji, genetik ve biyoteknoloji konularındaki araştırmalarla ilgili etik kavramlar ve bu konudaki yasa ve yönetmelikler konusunda bilgi sahibi olacaktır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | ;
Ortalama Değer | 1 | 1,2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1,2 | 1 | 3 | 5 | 1,4 | 1 |