Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Ekotoksikoloji | MBG437 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mustafa KOYUN |
Ders Veren | Doç. Dr. Sema LEBLEBİCİ |
Amaç |
Bu dersin amacı, çevresel toksinler ve kirleticiler hakkında temel bilgiler edinmek; Toksik maddelerin moleküler düzeyde meydana getirdikleri değişiklikleri öğrenmek ve bu maddelerin komuniteler, populasyonlar ve ekosistemler üzerindeki toksik etkileri hakkında bilgi edinmek; ekotoksikolojinin meydana getirdiği olumsuz etkilerini öğrenmektir. |
Ders İçeriği |
Toksik etki oluşturan maddelerin özellikleri ve sınıflandırılması, biyoakümülasyon kavramı, doz-konsantrasyon kavramları, metal toksisitesi, detoksifikasyon ve direnç mekanizmalar, toksik maddelerin moleküler ve fizyolojik etkileri, antioksidan savunma ve oksidatif stres. |
Ders Kaynakları |
Ekotoksikoloji, Parlak H., Ege Üniversitesi Basımevi
Ekotoksikoloji’nin Temel İlkeleri, Newman M. C., (Editör: Turgut C.), 2013, Palme Yayıncılık rinciples of Ecotoxicology, Walker C. H., Hopkin S. P., Sibly R. M., Peakall D. B., 2006, III. Ed. Taylor&Francis Group |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 3 | 1 | 3 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 135 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,29 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Toksikolojinin tanımı ve toksik maddelerin sınıflandırılması | |
2 | Biyoakümülasyon ve Biyoakümülasyonu etkileyen etmenler | |
3 | Metal toksisitesi | |
4 | Biyoindikatörler | |
5 | Toksik maddelerin fizyolojik etkileri | |
6 | Toksik maddelerin moleküler etkileri ve biyobelirteçler | |
7 | Toksik maddelerin popülasyon, komunite ve ekosistemler üzerindeki etkileri | |
8 | Ara sınav | |
9 | Biyoremediasyon örnekleri | |
10 | Kirleticilerin Risk Değerlendirmesi | |
11 | Ekotoksikolojinin Pratik ve Bilimsel Önemi | |
12 | Toksik maddelerin küresel etkileri | |
13 | Öğrenci sunumları | |
13 | Öğrenci sunumları |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Toksik maddelerin kommuniteler ve ekosistemler üzerine etkilerini öğrenir. | |||
Kirleticilerin, canlılar üzerine olan olumsuz etkilerini anlar. | |||
Çevresel kirleticilerin özelliklerini ve kaynaklarını öğrenir. | |||
Ekotoksikolojinin temel kavramlarını ve paradigmalarını öğrenir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toksik maddelerin kommuniteler ve ekosistemler üzerine etkilerini öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kirleticilerin, canlılar üzerine olan olumsuz etkilerini anlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çevresel kirleticilerin özelliklerini ve kaynaklarını öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ekotoksikolojinin temel kavramlarını ve paradigmalarını öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |