Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı Tarihi (1453-1574) | TAR303 | 5 | 3 + 0 | 6,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Dersler, öğrencilerin dersten önce haftalık içeriğe uygun olarak hazırlanmaları; öğretim üyesinin dersi anlatması, tartışma ve soru-cevap şeklinde dersin değerlendirilmesi şeklinde işlenecektir. |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Vedat TURĞUT |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Cem GÖRÜR |
Amaç |
1453-1574 yılları arasında Osmanlı tarihine dair siyasî, askerî, içtimaî hadiseler; Osmanlıların cihanşümul imparatorluk olarak ortaya çıkışı; Osmanlı’nın çağdaşı devletlerle münasebetleri hakkında bilgi vermek |
Ders İçeriği |
Fatih Sultan Mehmed’in tahta geçmesi ve ilk yılları; İstanbul’un fethi; İstanbul’un fethi akabinde Fatih Sultan Mehmed’in siyasî ve askerî faaliyetleri; Fatih’in imparatorluğu yeniden teşkilatlandırması ve İstanbul’un imarı; II. Bâyezid devri siyasî ve askerî faaliyetler; Yavuz Sultan Selim devri siyasî ve askerî faaliyetleri; Kanunî Sultan Süleyman devrinde Osmanlı-Habsburg rekabeti; Safevîlerle yapaılan savaşlar; Akdenzi’deki ve Hint Okyanusu’ndaki faaliyetler; II. Selim devri siyasî ve askerî faaliyetler. |
Ders Kaynakları |
İsmail Hakkı Uzunçarşılı-Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi, I-IX, Ankara 1988. J. W. Zinkeisen, Osmanlı İmparatorluğu Tarihi, I-VII, çev. Nilüfer Epçeli, İstanbul 2011. N. Jorga, Osmanlı İmparatorluğu Tarihi, I-V, çev. Nilüfer Epçeli, İstanbul 2005. Mustafa Cezar-Midhat Sertoğlu vd., Mufassal Osmanlı Tarihi, I-VI, İstanbul 1958-1972. İsmail Hami Danişmend, İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, I-IV, İstanbul 1972. Halil İnalcık, Devlet-i ‘Aliyye, I-IV, İstanbul 2016.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 15 | 3 | 45 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 15 | 30 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 164 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,43 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Fatih Sultan Mehmed’in saltanatının ilk yılları ve İstanbul’un fethi | |
2 | İstanbul’un Fethi Akabinde Fatih Sultan Mehmed’in Siyasî ve Askerî Faaliyetleri | |
3 | İstanbul’un Fethi Akabinde Fatih Sultan Mehmed’in Siyasî ve Askerî Faaliyetler | |
4 | Fatih'in İmparatorluğun Teşkilatlanmasına Dönük Faaliyetleri ve İstanbul’un İmarı | |
5 | II. Bâyezid Devrinin Siyasî ve Askerî Faaliyetleri | |
6 | Yavuz Sultan Selim’in Taht Mücadelesi ve Safevîlerle Mücadele | |
7 | Memlüklerle Mücadele, Yavuz Sultan Selim’in Diğer Faaliyetleri | |
8 | Avrupa'da yeni gelişmeler, Ara Sınav | |
9 | Kanunî Sultan Süleyman’ın Saltanatının İlk Yılları | |
10 | Kanunî Sultan Süleyman Devrinde Avrupa'da Osmanlı-Habsburg Rekabeti | |
11 | Kanunî Sultan Süleyman Devri Osmanlı-Safevî İlişkileri | |
12 | Kanunî Sultan Süleyman Devri Akdeniz ve Hint Okyanusu Politikaları | |
13 | Kanunî Sultan Süleyman’ın Son Yılları, Vefatı ve Şahsiyeti | |
14 | II. Selim Devri Siyasî ve Askerî Faaliyetleri |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, konuya dair şahsî bilgiye sahip olur. | |||
Öğrenci, öğrendiklerini başkalarına öğretebilme birikimine sahip olur. | |||
Öğrenci, konunun ana meselelerini öğrenir. | |||
Öğrenci, öğrendiklerini, Türk ve dünya tarihi ile mukayese edebilir. | |||
Öğrenci, konuya dair kaynak bilgisine sahip olur ve bu kaynaklara istinaden yeni bilgi üretebilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, konuya dair şahsî bilgiye sahip olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenci, öğrendiklerini başkalarına öğretebilme birikimine sahip olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenci, konunun ana meselelerini öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenci, öğrendiklerini, Türk ve dünya tarihi ile mukayese edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenci, konuya dair kaynak bilgisine sahip olur ve bu kaynaklara istinaden yeni bilgi üretebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |