Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yerel Tarih Araştırmaları | TAR484 | 8 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Halim DEMİRYÜREK |
Ders Veren | |
Amaç |
Tarihçiliğin farklı bir perspektifi olan yerel tarih alanının tanıtılması, Yerel tarih araştırmalarının metot ve yönteminin genç araştırmalara öğretilmesi, bu alana dayalı çalışmalar ile kimlik ve aidiyet duygusunun öne çıkarılması, sıradan insanların ve en yakınımızdakilerin bile tarihin araştırma alanına girdiğinin kavratılması, öğrencinin yerel tarihin doğası ve amaçlarını anlama, onunla ilgilenmenin önemini fark etme ve yanıbaşımızdaki tarih hakkında nasıl araştırma yapılacağını, yazı yazılacağını, ya da konuşulacağını öğrenmelerine yardımcı olmak. |
Ders İçeriği |
Bu dersin içeriğini yerel tarihçilik kavramının ve yöntemlerinin tanıtımı, Sosyo-ekonomik tarih yazımı, Türkiye’de yerel tarihin gelişimi, yerel tarih çalışmalarına dair örnekler, yerel tarih araştırmalarında kullanılacak temel ve ikinci el kaynaklar, bir bölgenin demografik, siyasi, ekonomik, dini, mimari, sanatsal ve sosyo-kültürel yapısını ortaya çıkarabilmek için gerekli olan birinci el arşiv belgeleri, defterler, seyahatnameler, salnameler, gazeteler ve diğer basılı malzemeler ve bu materyallerin bölge ve şehir tarihi araştırmalarındaki kullanımı oluşturmaktadır. |
Ders Kaynakları |
İslam Ansiklopedisi, MEB Yayınları
İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ https://dergipark.org.tr/tr/ Esra Danacıoğlu, Geçmişin İzleri Yanıbaşımızdaki Tarih İçin Bir Kılavuz, Tarih Vakfı Yurt yayınları, İstanbul 2001. Davıd E. Kyvıg- Myron A. Marty, Yanıbaşımızdaki Tarih, (Çev. Nalan Özsoy),Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2000 İsmail Hakkı Demircioğlu, Tarih öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Anı Yayınları, Ankara 2007 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Öğrencilere yerel tarih dersinin Konusu Amacı ve Sınırları Hakkında Bilgi verilmesi, Yerel tarihin tanımı | Ders |
2 | Yerel Tarih alanında yapılan araştırmaların tanıtılması, bir literatür denemesi | Ders |
3 | Tarihin alanı üzerinde bir gezinti makro alanlardan yanı başımızdaki tarihe yerel tarihin boyutları | Ders |
4 | Türkiye’de ve dünya’da yerel tarih çalışmalarının tarihçesi | Ders |
5 | Yerel tarihin izlerinin peşinde ve öykü anlatma; tarihsel izleri bulmak, tarihsel izlerin kullanımı, becerilerin edinilmesi, algıların keskinleştirilmesi | Ders |
6 | Yerel tarih araştırmalarında kaynak sorunu yayınlanmış belgeler, kitaplar ve makaleler, yüksek lisans doktora tezleri, gazeteler, resmi belgeler, ephemera, ticaretle ilgili tarihçeler, şehir rehberleri, haritalar | Ders |
7 | Yayınlanmamış belgeler arşivler ve yazma koleksiyonları, yayınlanmamış kayıtların bulunması ve kullanılması, nüfus sayımı kayıtları, yerel kayıtlar | Ders |
8 | Vize Sınavı | Ders |
9 | Fotoğraf ve yerel tarih, fotoğrafı okumak ve yorumlamak, yanı başımızdaki görsel malzeme kaynağı | Ders |
10 | Sözlü tarih çalışmaları ve yerel tarih; Yaşam öykülerinden yerel tarihe, tarihin yaşayan tanıkları | Ders |
11 | Yerel tarih ve halkbilim, giyim kuşam-geleneksel mutfak kültürü, geleneksel sporlar, etnomüzikoloji, yöresel müzik ve halkoyunları, etnobotanik, , gelenek ve görenekler, geleneksel el sanatları, halk edebiyatı, yerel tarih ve dil bilim | Ders |
12 | Tarihi kent dokularının yaşatılması ve geliştirilmesi, yerel tarih ve kent tarihi müzelerine doğru | Ders |
13 | Yerel tarihin bir öğretim yaklaşımı olarak tarih derslerinde kullanımı | Ders |
14 | Bir yerel tarih çalışması hazırlama programı denemesi. | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
1. Yerel tarih kavramını öğrenerek, genel tarih içerisinde yeni bir alanla tanışmış olacaktır. 2. Tarihi soyutlamaların, uzak alanların ve zamanların konusu olmaktan çıkarıp tanıdık, bildik zeminde değerlendirilmesinin yöntemi anlatılacaktır 3. Tarihle diğer disiplinler arasında bağlantı kurabilme yeteneğinin kazandırılması. 4. Tarih bilincini geliştirme 5. Yaparak ve yaşayarak araştırma ve öğrenmenin imkânlarının sunulması | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Yerel tarih kavramını öğrenerek, genel tarih içerisinde yeni bir alanla tanışmış olacaktır. 2. Tarihi soyutlamaların, uzak alanların ve zamanların konusu olmaktan çıkarıp tanıdık, bildik zeminde değerlendirilmesinin yöntemi anlatılacaktır 3. Tarihle diğer disiplinler arasında bağlantı kurabilme yeteneğinin kazandırılması. 4. Tarih bilincini geliştirme 5. Yaparak ve yaşayarak araştırma ve öğrenmenin imkânlarının sunulması | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 |