EN
  • Anasayfa
  • TAR220 Ortaçağ Kültür ve Medeniyeti Tarihi (2023-2024 / 4. Yarıyıl)
  • EN
TAR220 - Ortaçağ Kültür ve Medeniyeti Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Ortaçağ Kültür ve Medeniyeti Tarihi TAR220 4 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KAVAK
Amaç

Bu dersin amacı, Orta Çağ’da Doğu ve Batı uygarlıklarında ortaya çıkan kültürel, dini, sosyal ve entelektüel yapıların tarihsel bağlamda incelenmesini sağlamak; öğrencilerin Orta Çağ medeniyetlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirebilecek bir tarihsel bakış açısı kazanmalarını sağlamaktır.

Ders İçeriği

Bu derste öğrencilere Orta Çağ boyunca Doğu ve Batı uygarlıklarının geliştirdiği kültürel, entelektüel, dini, siyasi ve ekonomik yapılar tanıtılmaktadır. Dersin başında Orta Çağ’ın kronolojik ve coğrafi sınırları tanımlanmakta, ardından "Orta Çağ" kavramının farklı tarih yazımı geleneklerindeki algılanış biçimleri tartışılmaktadır. Öğrenciler, Bizans İmparatorluğu’nun kültürel ve siyasi mirasını inceleme fırsatı bulmaktadır. İslam Halifelikleri’nin entelektüel ve dini yapısı detaylı olarak ele alınmaktadır. Batı Hristiyan dünyasının kurumsal yapıları ve sosyal dinamikleri analiz edilmektedir. Selçukluların siyasi yapısı, bilim ve sanat alanındaki katkılarıyla değerlendirilmektedir. Moğolların Orta Çağ’daki etkisi ve kültürler arası etkileşimleri üzerinde durulmaktadır. Farklı uygarlıklar arasındaki kültürel alışveriş, dersin temel konularından birini oluşturmaktadır. Bilgi, din ve sanat geleneklerinin sınırları aşarak nasıl yayıldığı ayrıntılı şekilde tartışılmaktadır. Tercüme hareketleri bu aktarımın önemli araçlarından biri olarak gösterilmektedir. Medrese ve manastır gibi kurumlar aracılığıyla bilimsel bilgi dolaşımı gerçekleşmektedir. Çok dilli bilginlerin bu süreçteki köprü rolü vurgulanmaktadır. Orta Çağ toplumlarının dini dünya görüşü, kozmoloji ve ritüeller bağlamında ele alınmaktadır. Dinin bireysel ve toplumsal yaşam üzerindeki etkisi açıklanmaktadır. Hristiyan ve İslam dünyalarında din-devlet ilişkileri karşılaştırmalı olarak işlenmektedir. Dini seçkinlerin siyasi ve sosyal etkileri değerlendirilmektedir. Manastır hareketlerinin Avrupa’da nasıl bir dönüşüm yarattığı incelenmektedir. İslam dünyasında tasavvufun ortaya çıkışı ve gelişimi önemli bir tema olarak yer almaktadır. Mezhepsel ayrışmaların toplumsal yapılar üzerindeki etkisi de göz önünde bulundurulmaktadır. Sanat ve mimari, farklı uygarlıkların estetik anlayışlarını ortaya koyan unsurlar olarak dersin diğer bir odak noktasıdır. Romanesk ve Gotik mimari üslupları Avrupa bağlamında görsel örneklerle analiz edilmektedir. İslam sanatında geometri, arabesk ve hat sanatı estetik ve sembolik yönleriyle ele alınmaktadır. Orta Asya ve Anadolu’daki mimari ve sanatsal sentezler kültürel etkileşimle birlikte değerlendirilmektedir. Tarıma dayalı ekonomik sistemlerin toplumsal yapı üzerindeki etkileri tartışılmaktadır. Ticaret ağlarının genişliği ve şehirlerin bu ağlardaki rolü analiz edilmektedir. Feodal yapılar, toprak mülkiyeti ve üretim ilişkileri ders kapsamında ele alınmaktadır. Loncaların ekonomik organizasyondaki yeri ve etkisi açıklanmaktadır. Bağdat, Konstantinopolis, Venedik ve Semerkand gibi kentlerin ekonomik ve kültürel rolleri incelenmektedir. Kadınların toplumsal rolleri, aile yapıları ve cinsiyet ilişkileri farklı uygarlıklar üzerinden karşılaştırmalı olarak ele alınmaktadır. Avrupa’da skolastik düşüncenin gelişimi ile İslam dünyasında felsefe ve bilim arasındaki ilişkiler tartışılmaktadır. Antik mirasın hem korunması hem de yeniden üretilmesi süreci entelektüel gelenekler bağlamında değerlendirilmektedir. Dersin sonunda öğrenciler, Orta Çağ’ı sadece savaşlar ve siyasi olaylar üzerinden değil, çok yönlü bir kültürel zenginlik olarak kavrama becerisi kazanmaktadır.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
Barber, Richard, (2000), İki Şehir: Erken Orta Çağ Dünyasının Tarihi, Oxford University Press.
Barber, Richard, (2000), İki Şehir: Erken Orta Çağ Dünyasının Tarihi, Oxford University Press.
Eliade, Mircea, (1959), Kutsal ve Dünyevi: Dinlerin Doğası, Harcourt Brace.
Gibbon, Edward, (1776), Roma İmparatorluğu’nun Gerileyiş ve Çöküş Tarihi.
Hitti, Philip K., (2002), Arapların Tarihi, Macmillan.
Köprülü, Mehmet Fuad, (1943), “Anadolu Selçukluları Tarihinin Yerli Kaynakları”, Belleten, VII/27, s. 379-521.
Kurtz, S. R., (1983), Orta Çağ Kültürü, University of Chicago Press.
Langer, William L., (1967), Orta Çağ Dünyası, Harper & Row.
Lewis, Bernard - Holt, P. M. (ed.), (1962), Ortadoğu’nun Tarihçileri, Londra.
Madden, Thomas F., (2005), Haçlı Seferlerinin Yeni ve Özlü Tarihi, Rowman & Littlefield.
McKitterick, Rosamond, (2004), Karolenjler ve Erken Orta Çağ Dünyası, Macmillan.
Muhammed Emin Riyâhî, (1995), Osmanlı Topraklarında Fars Dili ve Edebiyatı, çev. Mehmet Kanar, İstanbul.
Oman, Charles, (1914), Karanlık Çağlar 476–918, Rivingtons.
Özgüdenli, Osman Gazi, (2011), “Ortaçağ Tarihinin Kaynakları”, Tarih Metodu, ed. Zekeriya Kurşun, Eskişehir, s. 100-130.
Pope, Stephen, (2015), Orta Çağ Tarihi: 300–1500, Pearson.
Rosenthal, Franz, (1968), Müslüman Tarih Yazıcılığı Tarihi, Leiden.
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Ortaçağ tarihi dersi kapsamı ve kaynaklar, Tarih Çağları ve Çağlar İçinde Ortaçağ: Ortaçağ'ın Tanımı, Sınırları, Önemli Olayları Ders
2 İslamiyet'in Doğuşu, İlk İslam Devletleri: Asr-ı Saadet, Hulefa-yi Raşidin, Emeviler, Abbasiler. Ders
3 İslamiyet'in Avrupa'ya Yayılışı: Endülüs Emevi Devleti Ders
4 Altınordu’nun siyasi tarihi I Ders
5 Altınordu’nun siyasi tarihi II Ders
6 Selçuklular ve Selçuklu Devri Türkiye Tarihi Ders
7 Vize, Selçuklular ve Selçuklu Devri Türkiye Tarihi Ders
8 Beylikler Devri Türkiye Tarihi ve Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu Ders
9 Ortaçağ'da Avrupa Ders
10 Bizans İmparatorluğu Tarihi ve Haçlılar Ders
11 Hıristiyanlık ve Batı Medeniyeti Ders
12 1380-1390 yılların arasında Toktamış - Timur Savaşı Ders
13 İslam Devletlerinde Teşkilat ve Kültür 1 Ders
14 İslam Devletlerinde Teşkilat ve Kültür 2 Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci tarih ve coğrafya bilim dalları arasındaki farkları ve benzerlikleri öğrenir. Yazılı Sınav Ders Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci tarih ve coğrafya bilim dalları arasındaki farkları ve benzerlikleri öğrenir. 3 5 4 5 4 5 4 5 4 3 4 5 4 3
Ortalama Değer 3 5 4 5 4 5 4 5 4 3 4 5 4 3