Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Doğal Dil İşleme | BM5030 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Kural tabanlı ve istatistiksel metotlar , dil modelleri, Söz dizimsel ve anlamsal doğal dil işleme teknikleri, Makine çevirisi teknikleri, Söylem analizi teknikleri. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Rıdvan YAYLA |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Rıdvan YAYLA |
Amaç |
Dersin amacı, öğrencilerin doğal dil işleme alanındaki temel kavramları anlamalarını ve güncel araştırmalar konusunda fikir sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Doğal Dil İşlemeye Giriş , Normalleştirme, Lemmatizasyon, Ayrıştırma , POS, Sözdizimi, N-gram, Corpus (Özellikler ve Analiz) , Basit Anlamsal Analiz, Duygu Analizi ,Anahtar Kelime Çıkarma-Belge Özetleme |
Ders Kaynakları |
Adalı E., Türkçe Doğal Dil İşleme, Akçağ Yayınları, 2020
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Uygulama 1 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Dönem Sonu Uygulaması | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 1 | 1 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 1 | 30 | 30 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 1 | 40 | 40 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 195 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,65 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Doğal Dil İşlemeye Giriş | Ders |
2 | Normalleştirme, Lemmatizasyon, Ayrıştırma | Ders |
3 | POS, Sözdizimi, N-gram | Ders |
4 | Corpus (Özellikler ve Analiz) | Ders |
5 | Konuşma Bölümü (POS) Etiketleme | Ders |
6 | Basit Anlamsal Analiz, Duygu Analizi | Ders |
7 | Morfolojik ve Anlamsal Belirsizlik | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Sözcüksel Benzerlik | Ders |
10 | Anlamsal Benzerlik | Ders |
11 | Diyalog Sistemleri ve Soru Cevaplama | |
12 | Makine Çevirisi | Ders |
13 | Anahtar Kelime Çıkarma-Belge Özetleme | Ders |
14 | Yorumlama / Ontoloji Haritalaması | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kural tabanlı ve istatistiksel metotlar ile doğal dil analiz tekniklerini anlayabilme. | Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Dil modellerinin anlayabilme. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Söz dizimsel ve anlamsal doğal dil işleme tekniklerini kavrayabilme | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Makine çevirisi tekniklerini kavrayabilme | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Söylem analizi tekniklerini kavrayabilme | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kural tabanlı ve istatistiksel metotlar ile doğal dil analiz tekniklerini anlayabilme. | 0 | 4 | 2 | 3 | 2 | 5 | 3 | 0 | 1 | 5 |
Dil modellerinin anlayabilme. | 0 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 0 | 4 | 5 |
Söz dizimsel ve anlamsal doğal dil işleme tekniklerini kavrayabilme | 0 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 0 | 4 | 5 |
Makine çevirisi tekniklerini kavrayabilme | 0 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 0 | 4 | 5 |
Söylem analizi tekniklerini kavrayabilme | 0 | 4 | 5 | 0 | 4 | - | 4 | 5 | 4 | 5 |