Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Geç Antikçağ Ön Asya Tarihi | TAR5008 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TARİH - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | MÖ I. yüzyıldan başlayarak MS. VII yüzyıla kadar Ön Asya'da gerçekleşen siyasi olaylar anlatılır. Ön Asya coğrafyasının sınırları ve önemli bölgeleri üzerinde durulur. Türklerin Ön Asya'daki varlıklarının geçmişi anlatılır. İran-Roma ilişkileri, İran-Arap İlişkileri ve Türk-İran ilişkileri üzerinde durulur. |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Ahmet ALTUNGÖK |
Ders Veren | Prof. Dr. Ahmet ALTUNGÖK |
Amaç |
Eski dünya ile yeni dünya arasında önemli bir geçiş dönemi olan ve günümüz dünyasını şekillendiren önemli tarihi olayları, kültür ve medeniyet etkileşimlerini bilme. |
Ders İçeriği |
Ön Asya coğrafyasının önemli bölgeleri. Ön Asya'da Roma varlığı. Ön Asya'da İran varlığı. Ön Asya'da Türk ve Arap varlığı. Ön Asya'daki Helenistik krallıklar. Roma-Parth mücadelesi. Roma-Sasani mücadelesi, Türk-İran ilişkileri. İran-Arap İlişkileri. |
Ders Kaynakları |
Altungök, Ahmet, Geç Antik Çağ'da İran-Roma İlişkileri
Altungök, Ahmet, Geç Antik Çağ' Ön Asya Kaynaklarında Türkler Altungök, Ahmet, İslam Öncesi İran'da Devlet ve Ekonomi Altungök, Ahmet, Eski İran’da Din ve Toplum |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2022 - 2023 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Geç Antikçağ Hangi Dönemdir ve Ön Asya Coğrafyası Neresidir? | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
2 | Geç Antikçağ Ön Asya Tarihinin Kaynakları | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
3 | Antikçağın Son Halkası Helenistik Dönem ve Ön Asya’da Selevkoslar | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
4 | Geç Antikçağda Roma ve İran Varlığı, Kökenleri ve Ön Asya’daki Varlıkları. | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
5 | Ön Asya’da Parth Varlığı ve Roma’yla İlişkileri | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
6 | Geç Antikçağda Tek Tanrıcılığın Ortaya Çıkışı ve Çok Tanrıcılığın Sona Ermesi | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
7 | Ön Asya’da Sâsânî Varlığı ve Roma’yla İlişkileri | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
8 | Ön Asya’da Doğu Roma Varlığı ve İran’la İlişkileri | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
9 | Ön Asya’da Türk Varlığı ve İran-Roma İlişkilerine Etkisi | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
10 | Geç Antikçağın En Önemli Olayı Olan Kavimler Göçünün Ön Asya’ya Etkileri | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
11 | Geç Antikçağda Arap Varlığı İran-Roma İlişkilerine Etkisi | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
12 | İslam’ın Ortaya Çıkışı ve Geç Antik Dönemin Sonu | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
13 | Ön Asya Kültür ve Medeniyetinin İslam Kültür ve Medeniyetine Etkileri | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
14 | Ön Asya ve Akdeniz Havzasında Roma Varlığının Son Ermesi | Ders Problem Çözme Gösterim Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Hedef kitle Ön Asya coğrafyasını tanır | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Öğrenci Ön Asya coğrafyasını tanır ve Geç Antikçağ'ın sınırlarını tespit eder. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Helenistik Dönemin bitişinin Ön Asya'da Geç Antikçağ'ın başlangıcı olduğunu bilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Öğrenciler Roma ve İran uygarlıklarını tanır, Ön Asya'daki kökenleri hakkında bilgi edinir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hedef kitle Ön Asya coğrafyasını tanır | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenci Ön Asya coğrafyasını tanır ve Geç Antikçağ'ın sınırlarını tespit eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Helenistik Dönemin bitişinin Ön Asya'da Geç Antikçağ'ın başlangıcı olduğunu bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenciler Roma ve İran uygarlıklarını tanır, Ön Asya'daki kökenleri hakkında bilgi edinir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |