Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Ortaçağ Ticaret Tarihi | TAR5013 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TARİH - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze- Örgün |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Abdulhalik BAKIR |
Ders Veren | Prof. Dr. Abdulhalik BAKIR |
Amaç |
Ortaçağ Ticaret Tarihi hakkında lisansüstü öğrencilerin bilgilerini artırmak ve konu hakkında perspektiflerini geliştirerek literatür bilgilerini pekiştirmek. |
Ders İçeriği |
Orta çağ ticaret tarihi perspektifinde teknolojinin teorik ve pratik yönlerine ilişkin şu sorular çerçevesinde yanıtlar aranacaktır: Ortaçağ Ticaret’ine etki eden coğrafik özellikler nelerdir? Ticaretin gelişimi ve yaygınlaşmasını hangi faktörler sağlamaktadır? Ticaret yolları nerelerden geçmektedir? İç ticaret ve dış ticaret süreçlerinde kullanılan mallar ve ürünler nelerdir? Nehir, kara ve deniz ticareti hangi yöntemlerle gerçekleştirilmektedir? |
Ders Kaynakları |
“İslam Öncesi Dönemde Arabistan’ın Ticari Altyapısı”, Abdullah Alevi Hacî Hassan, Ortaçağ Tarih ve Medeniyetine Dair Çeviriler 1 içinde, çev. Abdulhalik Bakır, Bizim Büro Yayınevi.
Ticaretin Güzelliklerine İşaret”, Ebu’l- Fazl Ca’fer b. Ali ed- Dimeşkî, Ortaçağ Tarih ve Medeniyetine Dair Çeviriler 1 içinde, çev. Abdulhalik Bakır, Bizim Büro Yayınevi “Kölelerin Satın Alınması ve Entrikalarla Satışa Sunulması İle İlgili Risale”, İbn. Butlân el Bağdadî, Ortaçağ Tarih ve Medeniyetine Dair Çeviriler 1 içinde, çev. Abdulhalik Bakır, Bizim Büro Yayınevi. “Basra Körfezinde Eski Ticari Faaliyetler ve Bu Faaliyetlerin Medeniyete Tesirleri”, Rıda Cevat el-Hâşimî, Ortaçağ Tarih ve Medeniyetine Dair Çeviriler 1 içinde, çev. Abdulhalik Bakır, Bizim Büro Yayınevi. “İslam Ortaçağı’nda Arap Ticaretinin Yükselişi”, Faysal Es-Samir, Ortaçağ Tarih ve Medeniyetine Dair Çeviriler 1 içinde, çev. Abdulhalik Bakır, Bizim Büro Yayınevi. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | İslam Öncesi Dönemde Arabistan’ın Ticari Altyapısı | Gösterim Tartışmalı Ders |
2 | Basra Çarşıları bir Ortaçağ İslam Şehrinde Ticari Örgütlenme ve Faaliyetleri | Ders Gösterim |
3 | Hz. Ali Döneminde Ticari Hayat | |
4 | İslam Ortaçağında Arap Ticaretinin Yükselişi | Ders Gösterim |
5 | İslamın İlk Asrında Dünya Ticaretinin Canlanmasında Ummanın Rolü Sözlü Sunum | Ders Gösterim Sözlü |
6 | İslam Ortaçağında Basra Körfezinin Tarihsel Kaynakları | |
7 | Ara Sınav | Ders |
8 | İbnu’l Mucavir’in Perspektifi Işığında Eyyubiler Döneminde Yemen’in Aden Şehrinde Ticari Hayat | Ders Gösterim |
9 | Selçuklular Döneminde Ticari Hayat | Ders Sözlü |
10 | Selçuklular Döneminde Ticari Hayat II | Ders Gösterim |
11 | Beylikler Dönemi Öncesinde Karadeniz’de Uluslararası Ticaret | Ders Tartışmalı Ders |
12 | Beylikler Dönemi Öncesinde Karadeniz’de Uluslararası Ticaret II | Ders Gösterim |
13 | Beylikler Dönemi’nde Ticari Hayat | Ders Sözlü |
14 | Beylikler ve Osmanlı İlk Dönemi’nde Ticari Hayat | Ders Gösterim |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrencilerin orta çağ ticaret tarihi ve genel olarak sosyal tarihçilik yöntemlerini öğrenerek, disiplinlerarası çalışmalar yapmaya uygun araştırmacılar olmasına katkı yapmak. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Öğrencilerin orta çağ ticaret tarihi ve genel olarak sosyal tarihçilik yöntemlerini öğrenerek, disiplinlerarası çalışmalar yapmaya uygun araştırmacılar olmasına katkı yapmak. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Öğrencilerin orta çağ ticaret tarihi ve genel olarak sosyal tarihçilik yöntemlerini öğrenerek, disiplinlerarası çalışmalar yapmaya uygun araştırmacılar olmasına katkı yapmak. | Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Öğrencilerin orta çağ ticaret tarihi ve genel olarak sosyal tarihçilik yöntemlerini öğrenerek, disiplinlerarası çalışmalar yapmaya uygun araştırmacılar olmasına katkı yapmak. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrencilerin orta çağ ticaret tarihi ve genel olarak sosyal tarihçilik yöntemlerini öğrenerek, disiplinlerarası çalışmalar yapmaya uygun araştırmacılar olmasına katkı yapmak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrencilerin orta çağ ticaret tarihi ve genel olarak sosyal tarihçilik yöntemlerini öğrenerek, disiplinlerarası çalışmalar yapmaya uygun araştırmacılar olmasına katkı yapmak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrencilerin orta çağ ticaret tarihi ve genel olarak sosyal tarihçilik yöntemlerini öğrenerek, disiplinlerarası çalışmalar yapmaya uygun araştırmacılar olmasına katkı yapmak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrencilerin orta çağ ticaret tarihi ve genel olarak sosyal tarihçilik yöntemlerini öğrenerek, disiplinlerarası çalışmalar yapmaya uygun araştırmacılar olmasına katkı yapmak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |