Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Etimoloji I | TDE433 | 7 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. İbrahim TAŞ |
Ders Veren | |
Amaç |
Genel köken biliminin kural ve yöntemleri üzerine bilgi edinmek, yapılan etimolojileri anlayıp değerlendirebilmek ve böylece Türk dilinin tarihi dönemlerden günümüze kadarki ses ve biçim bilimini daha iyi anlamak. |
Ders İçeriği |
Etimolojinin genel kavramı ve kurallar; Türkçenin ve diğer Türk dillerinin kökenbilimleri ve sözlükleri,Türkçe üzerindeki etimolojik çalışmalar. |
Ders Kaynakları |
Ali Akar, Türk Dili Tarihi.Ötüken Yay. İstanbul, 2017.
Nadelyayev, V. M., D. M. Nasilov, E. R.Tenişev, A.M. Şçerbak. Drevnetyurkskiy slovar’. Leningrad 1969. Talat Tekin, Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı. Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi 19. Ankara, 1997. Mehmet Ölmez, “Etimoloji Sözlükleri”, Kebikeç, sayı 6, 1998: 175-183. Marcel Erdal, Old Turkic Word Formation: A Functional Approach to the Lexicon. c. I -II. Wiesbaden 1991. Claus Schönig, Modern Türk Dillerinin Eş Zamanlı Tasnifi ve Tarihsel Yönleri. Çev. İsa Sarı. Dil Araştırmaları, Sayı: 12, 2013: 221-257. Tuncery Gülensoy: Türkiye Türkçesindeki Türkçe Sözcüklerin Kökenbilgisi Sözlüğü, I: A-N. Türk Dl Kurumu Yay. Ankara, 2007. S. G. Clauson, Altayca Teorisinin Leksikoistatistiksel Bir Değerlendirmesi, Çev. İsmail Ulutaş. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi / Journal of Turkish World Studies. Cilt: V, S. 2, , İzmir 2005, s. 311-323. Andreas Tietze, Tarihi ve Etimolojik Türkiye Türkçesi Lugati Cilt 1 ( A-E ) İstanbul 2002, Cilt 2 2009. Talat Tekin, Makaleler 3: Çağdaş Türk Dilleri. Türk Dil Kurumu Yayınları. Ankara, 2013 Gerard Clauson, An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish, Oxford: Clarendon Press 1972. Martti, Räsänen, Versuch eines Etymologischen Wörterbuchs der Türksprachen. Helsinki 1969. Marek Stachowski, Etimoloji.Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay. Ankara, 2011. Talat Tekin, Makaleler 1: Altayistik. Türk Dil Kurumu Yayınları. Ankara, 2013. Talat Tekin, Makaleler 2: Tarihi Türk Yazı illeri. Türk Dil Kurumu Yayınları. Ankara, 2013. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 4 | 8 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 4 | 4 | 16 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 1 | 3 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 7 | 1 | 7 |
Final | Final | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,92 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Etimolojinin kavram ve özellikleri | |
2 | Halk Etimolojisi | |
3 | Ödünç Sözcükler ve Ödünç Sözcükleri Ayrıt Etme Ölçütleri | |
4 | Ödünç Sözcükleri Uyarlama Çeşitleri | |
5 | Türkçedeki En Eski Ödünç Sözcükler | |
6 | Altay Dilleri Kuramı | |
7 | Türk Dilinin Tarihi Dönemleri | |
8 | Ara Sınav/Etimoloji yazıları üzerinde durma, etimolojik makale yazma kriterleri hakkında bilgi verme | |
9 | Türkçenin Etimolojik Sözlükleri | |
10 | Türklerin Tarih Boyunca Kullandıkları alfabeler | |
11 | Türk Dillerinin Sınıflandırılması | |
12 | Türkçenin Gelişiminde Dil Reformu | |
13 | Zaman Derinliği ve Kökenbilimsel Sözlükler | |
14 | Etimolojileri Değerlendirme Kuralları |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Etimoloji kavramı ve genel kurallarını hakıında bilgi sabibi olma; Bilimsel Etimoloji ile Halk etimolojisi arasındaki farkları kavramak; | |||
Türkçedeki ödünç sözleri ayrıt etme; ödünç sözcüklerin dilimize nasıl uyarlanacağını anlama. | |||
Türkçedeki en eski ödünç kelimeleri öğrenme | |||
Türkçenin Etimoloji Sözlüklerini Tanıma. | |||
Altay Dilleri Kuramı; Türk dillerinin tasnifi hakkında bilgi edinmek |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Etimoloji kavramı ve genel kurallarını hakıında bilgi sabibi olma; Bilimsel Etimoloji ile Halk etimolojisi arasındaki farkları kavramak; | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türkçedeki ödünç sözleri ayrıt etme; ödünç sözcüklerin dilimize nasıl uyarlanacağını anlama. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türkçedeki en eski ödünç kelimeleri öğrenme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türkçenin Etimoloji Sözlüklerini Tanıma. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Altay Dilleri Kuramı; Türk dillerinin tasnifi hakkında bilgi edinmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |