Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Edebi Metinlerde Dil İçi Çeviri | TDE445 | 7 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI |
Amaç |
Metin şerhi, tahlili, tenkidi vb. kavramları ve aralarındaki ilişkileri öğretmek. Metin-zihniyet ilişkisini öğretmek. Şerh uygulamaları yapmak. |
Ders İçeriği |
Şerh terminolojisi hatırlatıldıktan sonra şerh çalışmalarının tarihsel gelişimi aktarılır, eski şiir şerhlerinden örnekler yaptırılır, aynı zamanda eski şiir modern yöntemlerle açıklanır. |
Ders Kaynakları |
Ali Nihat Tarlan (1985), Fuzuli Divanı Şerhi, Ankara
Ahmet Atillâ Şentürk (1999), Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul Ali Nihat Tarlan (2004), Şeyhi Divanını Tetkik, Ankara Prof. Dr. Mehmed Çavuşoğlu, Divanlar Arasında, Ankara: Akçağ Yayınları Prof. Dr. Metin Akar, Su Kasidesi Şerhi. Ankara: TDV Yayınları Atillâ Şentürk. Osmanlı şiir antolojisi Ali Nihat Tarlan, Metin Şerhine Dair Mengi, Mine. "Metin şerhi, tahlili ve tenkidi üzerine düşünceler |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 15 | 15 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 15 | 15 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 15 | 30 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 4 | 8 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dil içi çeviri kavramı | Tartışmalı Ders |
2 | Beyitlerin cümle yapısını kavrama için örnek gösterimi | Tartışmalı Ders |
2 | Beyitlerin cümle yapısını kavrama için örnek gösterimi | Tartışmalı Ders |
3 | Beyitlerde özne tespiti | Beyin Fırtınası |
3 | Beyitlerde nesne tespiti | Beyin Fırtınası |
4 | Beyitlerde yüklem tespiti | Beyin Fırtınası |
5 | Beyitlerde kullanılan bağlaçlar | Beyin Fırtınası |
6 | Kalıp ifadeler: n'ola | Beyin Fırtınası |
6 | Keçecizade İzzet Molla'nın seçilen bir şiirinin şerhi | |
7 | Kalıp ifadeler: degül yapısı | Problem Çözme |
8 | Ara Sınav. | |
8 | Ara sınav | |
9 | Klasik şerhlerin metod özellikleri | |
9 | Yenişehirli Avnî'nin seçilen bir şiirinin şerhi | |
10 | Önemli şerh metinlerinden örnekler | |
10 | Şeref Hanım'ın seçilen bir şiirinin şerhi | |
11 | Seçme metinlerle şerh uygulaması: Nef'î | |
11 | Osman Şems'in seçilen bir şiirinin şerhi | |
12 | Seçme metinlerle şerh uygulaması: Nâbî | |
12 | Leskofçalı Galib'in Seçilen bir şiirinin şerhi | |
13 | Seçme metinlerle şerh uygulaması: Fehîm-i Kadîm | |
13 | Hersekli Arif Hikmet'in seçilen bir şiirinin | |
14 | Seçme metinlerle şerh uygulaması: Niyâzî-i Mısrî | |
14 | Adile Sultan'ın seçilen bir şiirinin şerhi |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci dil içi çevirinin önemini kavrar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci beyitlerin cümle yapısını kavrar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci beyitlerin özne ve yüklemlerini tespit edebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci tarihi sözlükleri kullanma becerisi kazanır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci beyitleri günümüz Türkçesine aktarabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci dil içi çevirinin önemini kavrar | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Öğrenci beyitlerin cümle yapısını kavrar | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Öğrenci beyitlerin özne ve yüklemlerini tespit edebilir. | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Öğrenci tarihi sözlükleri kullanma becerisi kazanır. | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Öğrenci beyitleri günümüz Türkçesine aktarabilir. | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |