EN
  • Anasayfa
  • TDE445 Edebi Metinlerde Dil İçi Çeviri (2024 - 2025 / 7. Yarıyıl)
  • EN
TDE445 - Edebi Metinlerde Dil İçi Çeviri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Edebi Metinlerde Dil İçi Çeviri TDE445 7 3 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI
Amaç

Metin şerhi, tahlili, tenkidi vb. kavramları ve aralarındaki ilişkileri öğretmek. Metin-zihniyet ilişkisini öğretmek. Şerh uygulamaları yapmak.

Ders İçeriği

Şerh terminolojisi hatırlatıldıktan sonra şerh çalışmalarının tarihsel gelişimi aktarılır, eski şiir şerhlerinden örnekler yaptırılır, aynı zamanda eski şiir modern yöntemlerle açıklanır.

Ders Kaynakları Ali Nihat Tarlan (1985), Fuzuli Divanı Şerhi, Ankara
Ahmet Atillâ Şentürk (1999), Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul
Ali Nihat Tarlan (2004), Şeyhi Divanını Tetkik, Ankara
Prof. Dr. Mehmed Çavuşoğlu, Divanlar Arasında, Ankara: Akçağ Yayınları
Prof. Dr. Metin Akar, Su Kasidesi Şerhi. Ankara: TDV Yayınları
Atillâ Şentürk. Osmanlı şiir antolojisi
Ali Nihat Tarlan, Metin Şerhine Dair
Mengi, Mine. "Metin şerhi, tahlili ve tenkidi üzerine düşünceler
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 15 15
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 1 15 15
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 15 30
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 4 8
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 15 30
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Final Final 2 1 2
Toplam İş Yükü (Saat) 102
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dil içi çeviri kavramı Tartışmalı Ders
2 Beyitlerin cümle yapısını kavrama için örnek gösterimi Tartışmalı Ders
2 Beyitlerin cümle yapısını kavrama için örnek gösterimi Tartışmalı Ders
3 Beyitlerde özne tespiti Beyin Fırtınası
3 Beyitlerde nesne tespiti Beyin Fırtınası
4 Beyitlerde yüklem tespiti Beyin Fırtınası
5 Beyitlerde kullanılan bağlaçlar Beyin Fırtınası
6 Kalıp ifadeler: n'ola Beyin Fırtınası
6 Keçecizade İzzet Molla'nın seçilen bir şiirinin şerhi
7 Kalıp ifadeler: degül yapısı Problem Çözme
8 Ara Sınav.
8 Ara sınav
9 Klasik şerhlerin metod özellikleri
9 Yenişehirli Avnî'nin seçilen bir şiirinin şerhi
10 Önemli şerh metinlerinden örnekler
10 Şeref Hanım'ın seçilen bir şiirinin şerhi
11 Seçme metinlerle şerh uygulaması: Nef'î
11 Osman Şems'in seçilen bir şiirinin şerhi
12 Seçme metinlerle şerh uygulaması: Nâbî
12 Leskofçalı Galib'in Seçilen bir şiirinin şerhi
13 Seçme metinlerle şerh uygulaması: Fehîm-i Kadîm
13 Hersekli Arif Hikmet'in seçilen bir şiirinin
14 Seçme metinlerle şerh uygulaması: Niyâzî-i Mısrî
14 Adile Sultan'ın seçilen bir şiirinin şerhi
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci dil içi çevirinin önemini kavrar Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenci beyitlerin cümle yapısını kavrar Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenci beyitlerin özne ve yüklemlerini tespit edebilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenci tarihi sözlükleri kullanma becerisi kazanır. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenci beyitleri günümüz Türkçesine aktarabilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Öğrenci dil içi çevirinin önemini kavrar 5 5 4 3 3 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Öğrenci beyitlerin cümle yapısını kavrar 5 5 4 3 3 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Öğrenci beyitlerin özne ve yüklemlerini tespit edebilir. 5 5 4 3 3 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Öğrenci tarihi sözlükleri kullanma becerisi kazanır. 5 5 5 3 3 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Öğrenci beyitleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 5 5 5 3 3 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5