Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Dili Tarihi I | TDE103 | 1 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Zemire GULCALI |
Ders Veren | Doç. Dr. Zemire GULCALI |
Amaç |
Altay Dilleri Teorisi ile bağlantılı olarak Türk lehçelerinin tasnifini Türk dilinin tarihi devirlerini, bunların arasındaki ilişki ve geçiş süreçlerini öğretmek; Türk dilinin tarihi dönemleri, bu dönemlerde kullanılan alfabeler ve bu dönemlerden günümüze ulaşan eserleri tanıtmak. |
Ders İçeriği |
-Dünya dil aileleri, -Altay Dilleri Teorisi, -Türk Lehçelerinin tasnifi, -Türk dilinin tarihi dönemleri(Eski Türkçe, Orta Türkçe, Harezm Türkçesi, Çağatay Türkçesi, Kuzey-Batı Türkçesi, Batı Türkçesi, Osmanlı Dönemi Türkçesi, Modern Türkçe) |
Ders Kaynakları |
Akar, Ali, Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2005
Ercilasun, Ahmet Bican, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, 2000 Tekin, Talat -Mehmet Ölmez, Türk Dilleri-Giriş, 1999. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 45 |
Toplam | 45 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %55 |
Toplam | %55 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %45 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %55 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 5 | 15 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 15 | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,06 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dünya dil aileleri | |
2 | Ural-Altay Dilleri Teorisi | |
3 | Altay Dilleri Teorisi | |
4 | Türk lehçelerinin sınıflandırılması | |
5 | Türk dilinin tarihi dönemleri- En Eski Türkçe ve İlk Türkçe | |
6 | Eski Türkçe Dönemi (Eski Batı Türkçesi) | |
7 | Eski Doğu Dönemi (Köktürk Türkçesi) | |
8 | Eski Doğu Türkçe Dönemi (Köktürk Türkçesi) | |
9 | Ara sınav | |
10 | Eski Doğu Türkçesi Dönemi (Uygur Türkçesi) | |
10 | Eski Doğu Türkçesi Dönemi (Uygur Türkçesi) | |
12 | Orta Türkçe Dönemi (Karahanlı Türkçesi) | |
12 | Orta Türkçe Dönemi (Karahanlı Türkçesi) | |
14 | Genel tekrar |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türk dilinin tarihsel gelişimi öğretilir. | |||
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri öğretilir. | |||
Türk lehçelerinin sınıflandırılması öğretilir. | |||
Türk dilinin farklı dönemlerinde verilen eserler hakkında bilgi sahibi olurlar. | |||
Tarihsel olarak Türk dilinin gelişiminde dönemler arasındaki ses ve yapı farkı öğretilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türk dilinin tarihsel gelişimi öğretilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri öğretilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türk lehçelerinin sınıflandırılması öğretilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türk dilinin farklı dönemlerinde verilen eserler hakkında bilgi sahibi olurlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tarihsel olarak Türk dilinin gelişiminde dönemler arasındaki ses ve yapı farkı öğretilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |