Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Eski Türkçe I | TDE203 | 3 | 2 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Zemire GULCALI |
Ders Veren | Doç. Dr. Zemire GULCALI |
Amaç |
1. I. ve II. Doğu Türk Kağanlığı tarihi hakkında öğrencileri bilgilendirmek. 2. En Eski Türk yazıtları hakkında öğrencileri bilgilendirmek. 3. En Eski Türkçe metinlerin dilini, yapısını, sözvarlığını öğretmek |
Ders İçeriği |
1. En Eski Türkçe metinlerin dili. 2. Tarihsel olarak Türk dilleri içerisinde Orhon Türkçesinin yeri. |
Ders Kaynakları |
Cengiz Alyılmaz, Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu, Kurmay Yayınları, 2005
Mehmet Ölmez, Moğolistan’daki Eski Türk Yazıtları, BilgeSu Yayınları, 2012 Hüseyin Namık Orkun, Eski Türk Yazıtları, TDK Yayınları, 2011 Hatice Şirin, Eski Türk Yazıtları Sözvarlığı İncelemesi, TDK Yayınları, 2016 Mehmet Ölmez, Köktürkçe ve Eski Uygurca Dersleri, Kesit Yayınları, 2017 Hatice Şirin, Kül Tigin Yazıtı Notlar, Bilge Kültür Sanat Yayınları, 2015 Marcel Erdal, A Grammar of Old Turkic, Brill, 2004 Talat Tekin, Tunyukuk Yazıtı, Simurg Yayınları, 1995 Talat Tekin, Orhon Yazıtları, TDK Yayınları, 1988 Marcel Erdal, Old Turkic Word Formation, Harrassowitz Verlag, 1991 Talat Tekin, Orhon Türkçesi Grameri, TDK Yayınları, 2016 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 6 | 18 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 8 | 2 | 16 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 12 | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 103 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,04 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Orhon ve Yenisey Yazıtlarının bulunuş öyküsü, yazıtlarda kullanılan yazı | |
2 | Yazıtlarda kullanılan yazı ve yazım özellikleri | |
3 | Orhon Türkçesinde ad çekimi, durum ekleri | |
4 | Orhon Türkçesinde eylem çekimi | |
6 | Kültigin yazıtının Güney yüzünün okunup çevrilmesi, çözümlenmesi | |
6 | Kültigin yazıtının Güney yüzünün okunup çevrilmesi, çözümlenmesi | |
6 | Kültigin yazıtının Güney yüzünün okunup çevrilmesi, çözümlenmesi | |
10 | Kültigin yazıtının Doğu yüzünün okunup çevrilmesi, çözümlenmesi | |
10 | Kültigin yazıtının Doğu yüzünün okunup çevrilmesi, çözümlenmesi | |
10 | Kültigin yazıtının Doğu yüzünün okunup çevrilmesi, çözümlenmesi | |
12 | Tunyukuk yazıtının Batı yüzünün okunup çevrilmesi, çözümlenmesi | |
12 | Tunyukuk yazıtının Batı yüzünün okunup çevrilmesi, çözümlenmesi | |
12 | Tunyukuk yazıtının Batı yüzünün okunup çevrilmesi, çözümlenmesi | |
12 | Tunyukuk yazıtının Batı yüzünün okunup çevrilmesi, çözümlenmesi |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Tümce türlerini çağdaş dilbilimi bakış açısıyla değerlendirecek hale gelir | |||
Öğrenciler, tümce türlerini geleneksel yaklaşımla çözümler | |||
Anlam bilgisini öğrenirler | |||
Söz öbeklerini kavrarlar. | |||
Tümcenin öğelerini kavrarlar. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tümce türlerini çağdaş dilbilimi bakış açısıyla değerlendirecek hale gelir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenciler, tümce türlerini geleneksel yaklaşımla çözümler | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Anlam bilgisini öğrenirler | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Söz öbeklerini kavrarlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tümcenin öğelerini kavrarlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |