Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlıca III | TDE207 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Halilibrahim ERTÜRK |
Ders Veren | Doç. Dr. Halilibrahim ERTÜRK |
Amaç |
Bu dersin amacı, Osmanlı Türkçesinde yer alan Farsça unsurları tanımak ve Osmanlı Türkçesi söz sizimi özelliklerini bilmektir. |
Ders İçeriği |
Arapça kelimelerde kök bulma ve yeni kelimeler türetme; Arap harfli metin okuma ve yazma, Farsça ve Arapça gramer kurallarını bu metinler üzerinden öğretme, Eski Türk şiirinde ve nesrinde çok kullanılan kelimelerin anlamlarını öğretmektir. |
Ders Kaynakları |
Devellioğlu, Ferit (2006), Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Aydın Kitabevi, Ankara.
Develi Hayati (2009), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, Kesit Yayınları, İstanbul. Timurtaş, Faruk Kadri (2009), Osmanlı Türkçesi Grameri III, Alfa Yayınları. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 14 | 1 | 14 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 9 | 1 | 9 |
Final | Final | 18 | 1 | 18 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 7 | 1 | 7 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,08 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
7 | Farsça kelimelerin yapısı. | |
8 | Ara Sınav | Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
9 | Farsçada isimden türemiş sıfatlar. | Sözlü |
10 | Farsçada fiilden türemiş isimler ve sıfatlar. | Sözlü |
11 | Farsçada birleşik sıfatlar ve zarf grupları. | Sözlü |
12 | Farsça yapılı isim ve sıfat tamlamaları. | Gösterim Sözlü |
13 | Arapça yapılı isim ve sıfat tamlamaları. | Gösterim Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
13 | Arapça yapılı isim ve sıfat tamlamaları. | Gösterim Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Arapçanın genel kurallarını kavrar. | Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arapça kelime çeşitlerini sıralayabilir. | Sunum / Seminer | Gösterim Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Arapça kelimelerin vezinlerini tespit edebilir. | Ödev / Proje | Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler |
Arapça kelimelerde vezinlerin ne işe yaradığını bilir. | Ödev / Proje | Grup Çalışması Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Arapça isimleri ve masdarları tanır. | Ödev / Proje | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Arapçanın genel kurallarını kavrar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arapça kelime çeşitlerini sıralayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Arapça kelimelerin vezinlerini tespit edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Arapça kelimelerde vezinlerin ne işe yaradığını bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Arapça isimleri ve masdarları tanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |