Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Cümle Bilgisi I | TDE215 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Türkçe kelime grupları teorik ve uygulamalı olarak öğretilecek |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Halilibrahim ERTÜRK |
Ders Veren | Doç. Dr. Halilibrahim ERTÜRK |
Amaç |
Türkçenin sentaktik düzeydeki yapı ve anlam özelliklerinin öğretilmesi |
Ders İçeriği |
Sentaktik ilişkinin tanımı (a) cümle, b) kelime grubu); Kelime grubu tasnif yöntemleri a) morfolojik, b) bağımlılık ilişkisi, c) işlevsel, ç) yapı bakımından; Basit kelime grupları: a) İsimli kelime grupları, b) fiilli kelime grupları; Üç ögeli kelime grupları (a. İsimli, b. Fiilli); Çok ögeli kelime grupları (a. İsimli, b. Fiilli) |
Ders Kaynakları |
4. S. S. Mayzel, İzafet v turetskom yazıke, Moskova, 1957
5. A. N. Kononov, Grammatika sovremennogo turetskogo literaturnogo yazıka, M.-L., 1956 1. A. N. Baskakov, Çağdaş Türkçede Kelime Grupları, Kesit, 2011 2. M. Ergin, Türk Dil Bilgisi, Bayrak, İst. 1993 3. L. Karahan, Türkçede Sözdizimi, Akçağ, 17. Baskı |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 3 | 4 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 6 | 2 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 3 | 9 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 44 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,73 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sentaktik ilişki türleri, yüklemlik (predikat) ilişkisi, belirtme (atributive) ilişkisi | |
2 | Türkçede kelime grubu tasnifleri | |
3 | Kelime gruplarının morfolojik bakımdan, bağımlılık ilişkisi bakımından, işlevsel bakımdan, yapı bakımından tasnifi | |
4 | Basit kelime grupları, isimli kelime grupları (uyum ilişkisine göre oluşanlar) | |
6 | Basit kelime grupları, isimli kelime grupları (sıralanma ve yönetim ilişkisine göre oluşanlar) | |
6 | Basit kelime grupları, isimli kelime grupları (sıralanma ve yönetim ilişkisine göre oluşanlar) | |
7 | Basit kelime grupları, fiilli kelime grupları (sıralanma ve yönetim ilişkisine göre oluşanlar)Basit kelime grupları, fiilli kelime grupları (sıralanma ve yönetim ilişkisine göre oluşanlar) | |
8 | Ara sınav | |
9 | Birleşik (zincirleme) kelime grupları, üç ögeli kelime grupları | |
10 | Üç ögeli isimli kelime grupları (i+i)+i yapısında olanlar | |
11 | Üç ögeli isimli kelime grupları i+(i+i) yapısında olanlar | |
12 | Çok ögeli isimli kelime grupları | |
13 | Çok ögeli fiilli kelime grupları | |
14 | Kelime grubu çözümlemeleri |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kelime grubu çözümlemesi yapabilir | |||
Kelime gruplarını işlevlerine göre belirleyebilir | |||
Kelime grubu çözümlemesini metinler üzerinde uygulayıp sonuçlar çıkarabilir | |||
Türkçenin kelime gruplarının birleşme yollarını öğrenir | |||
Kelime gruplarının yapısını bilir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kelime grubu çözümlemesi yapabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kelime gruplarını işlevlerine göre belirleyebilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kelime grubu çözümlemesini metinler üzerinde uygulayıp sonuçlar çıkarabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türkçenin kelime gruplarının birleşme yollarını öğrenir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kelime gruplarının yapısını bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |