Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Halk Edebiyatı II | TDE208 | 4 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, öğrenciye Türk halk tiyatrosunun ana türlerini Türk mizah kültürü kapsamında ele alabilmesini sağlayacak bir bakış açısı kazandırmaktır. |
Ders İçeriği |
Bu derste evrensel bir edim olan gülmenin ve gülmece kavramınının folklorla ilişkisi özelinde Türk halk mizahının temel karakteristikleri, geleneksel yapısı, taşıyıcıları, temsilcileri ve işlevleri üzerinde durulacaktır. Ayrıca Türk halk mizahının aktarım araçları olarak Türk fıkra geleneğine, Türk halk tiyatrosunun ana türlerine ve Türk mizah basının temel niteliklerine ve başlıca temsilcilerine de değinilecektir. |
Ders Kaynakları |
And, Metin (1993) Geleneksel Türk Tiyatrosu, İnkılap Kitabevi
Öğüt-Eker, Gülin (2009), İnsan Kültür Mizah, Ankara: Grafiker Yayınları. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 7 | 1 | 7 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 2 | 14 | 28 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 14 | 1 | 14 |
Final | Final | 7 | 1 | 7 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,49 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Ders izlencesinin analizi, ödev ve araştırma projeleriyle ilgili bilgilendirmeler. | |
2 | Felsefi bir problem olarak gülme, gülme bilimi ve gülmenin işlevleri. | |
3 | Mizahın tanımları, kökenleri, türleri, alanları ve işlevleri. | |
4 | Temel mizah kuramları: Biyo-Evrimsel Kuram, Uyumsuzluk Kuramı, Üstünlük Kuramı, Psikanalitik Kuram vd. | |
5 | Türk halk mizahının temel aktarım aracı olarak fıkra: Tanımlar, karakteristikler ve işlevler. | |
6 | Türk kültürü fıkra belleğini oluşturan ana tipler ve bu tipler etrafında oluşan fıkra gelenekleri. | |
7 | Türk halk mizahının temel aktarım aracı olarak Geleneksel Türk Tiyayrosu: Tanımlar, karakteristikler ve işlevler. | |
8 | Köy Seyirlik Oyunlarının kökenleri, karakteristikleri ve işlevleri. | |
9 | Karagöz oyunun kökenleri, karakteristikleri ve işlevleri. | |
10 | Meddahlık ve Ortaoyunun kökenleri, karakteristikleri ve işlevleri. | |
11 | Kukla ve Tuluat tiyatrosunun kökenleri, karakteristikleri ve işlevleri | |
12 | Türk halk mizahının temel aktarım aracı olarak Türk mizah basını | |
13 | Türk mizah kültürü ve medya | |
14 | Genel değerlendirmeler ve kapanış |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Nasreddin Hoca, Bektaşi, İncili Çavuş, Temel gibi öne çıkan Türk gülmece tiplerini tanır. | |||
Mizah ekseninde gelişmiş olan fıkra türünü tüm yönleriyle kavrar. | |||
Halk anlatıları ve tiyatrosunda mizahi unsurları tespit etmeyi ve yorumlamayı bilir. | |||
Çağdaş kültürdeki mizah üretiminin gelenekle olan ilişkisini kurar. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nasreddin Hoca, Bektaşi, İncili Çavuş, Temel gibi öne çıkan Türk gülmece tiplerini tanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Mizah ekseninde gelişmiş olan fıkra türünü tüm yönleriyle kavrar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Halk anlatıları ve tiyatrosunda mizahi unsurları tespit etmeyi ve yorumlamayı bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çağdaş kültürdeki mizah üretiminin gelenekle olan ilişkisini kurar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |